Sågtimmer

värö gran

16 inlägg 14349 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

värö gran

Sture Andersson  
#366258 Titta på Södras prislista i dag ,blev lite orolig när jag titta på längderna .

Har hugget i flera år till södra 550 490 370 .

Men titta på längderna i prislistan 546 494 372

I så fall är 490 och 370 för kort ,nån som har koll på detta.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: värö gran

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366262 Ja det är dom mått som gäller antar jag.
+9cm -0cm. Jag har kapat mitt 5,50 5 o 3,77.

Om mer än 15% i traven är för korta gör dom avdrag, minns inte med hur mycket.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: värö gran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366269 Hu, sånt där kan ju vara lätt att missa om man hugger samma sortiment från år till år.

Avatar Fallback

Re: värö gran

Sture Andersson  
#367419 Prata med södra i dag ,dom nya längderna och att man gott från 16cm till 18 infördes i slutet av oktober 2015 .Han på Södra hålde med mig att det är olyckligt att dom ädrar så utan att gå ut med information .

   TS
Användarvisningsbild

Re: värö gran

Fredrik Reuter  
#367427 Hej,
Finns prislistan på webben för nedladdning? Någon som kan lägga in den här?
Detta är intressant, Södra går ifrån branschstandarden på timmerlängderna som ofta startar på 37dm och går med 30cm intervaller till 55dm, max 9cm övermål.

Avatar Fallback

Re: värö gran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367437 Vad jag har förstått, så beror det lite på vad resultatet går till för länder.

43dm kan betyda lite oliak beroende på sortiment.
Mönsterås tall är det 428 cm, Grantimmer 425cm, Värötall 426cm.

Värögranen har bara 3 längder, 372, 494 och 546 cm, men där kan upptill 15% vara valfri längd (ej leveransgill längd).

Användarvisningsbild

Re: värö gran

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367440 http://skog.sodra.com/sv/Salja-Virke/Virkesprislista/

Bara att välja område så kommer listorna under.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: värö gran

alias  
#367443
Mangan skrev:Vad jag har förstått, så beror det lite på vad resultatet går till för länder.

43dm kan betyda lite oliak beroende på sortiment.
Mönsterås tall är det 428 cm, Grantimmer 425cm, Värötall 426cm.

Värögranen har bara 3 längder, 372, 494 och 546 cm.


Känns som att det blir onödigt stora massavedshögar med så få längder att välja på - alternativt får sågverken acceptera krokigare virke och skogsägarna mer morotsformade stockar.

Nä Värö kommer inte att få något timmer av mig framledes heller. Börjar faktiskt bli mer och mer skeptisk till att leverera sågråvara till Södra rent generellt.

Kollade nu efter stormarna. Ett lokalt sågverk betalade bättre än vad jag ser att Södra gör, även medräknat en efterlikvid på 8 %, samtidigt som jag kunde hugga normaltimmer av tall och gran, samt klentimmer ner till 12 cm och lägga samman i samma trave.

Bara på flexibiliteten med samläggandet tjänar jag minst 3 * 400 kr i avdrag för liten trave. gissningsvis 80-120 kr/m³toub beroende på slutgiltig volym sågråvara (räknar med 10-15 m³). Jag kan dessutom hugga alla udda längdermoduler mellan 31-55 dm.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: värö gran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367446
alias skrev:Bara på flexibiliteten med samläggandet tjänar jag minst 3 * 400 kr i avdrag för liten trave. gissningsvis 80-120 kr/m³toub beroende på slutgiltig volym sågråvara (räknar med 10-15 m³). Jag kan dessutom hugga alla udda längdermoduler mellan 31-55 dm.


Nu har ju Södra ett stormsortiment också, där man kan lägga ihop det mesta (inkkusive massaved). Men då kritiserades detta ganska kraftigt här på Skogsforum. :) Svårt att göra alla nöjda.

Klentimmersortering

Avatar Fallback

Re: värö gran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367448 Sen har (hade?) värögranen lägre krav på kvalitet (röta, skador, etc) än vanligt timmer, så om det blir mer eller mindre massaved är svårt att sia om.

Avatar Fallback

Re: värö gran

alias  
#367455
Mangan skrev:
alias skrev:Bara på flexibiliteten med samläggandet tjänar jag minst 3 * 400 kr i avdrag för liten trave. gissningsvis 80-120 kr/m³toub beroende på slutgiltig volym sågråvara (räknar med 10-15 m³). Jag kan dessutom hugga alla udda längdermoduler mellan 31-55 dm.


Nu har ju Södra ett stormsortiment också, där man kan lägga ihop det mesta (inkkusive massaved). Men då kritiserades detta ganska kraftigt här på Skogsforum. :) Svårt att göra alla nöjda.

Klentimmersortering


Jo, jag har huggit detta sortiment vid tidigare stormar och det hade kanske varit aktuellt om totalvolymen hamnat så lågt att massaved + sågbar volym hamnat på 10-20 fub totalt (för lite sågbart totalt för att få leveransgill volym).

Prisskillnaden på den "sågbara" delen av stormsortimentet jämfört med de priser jag fick på lokala sågverkets sortiment är dock så pass stor att det inte går att försvara - framför allt inte när man slipper avdraget för liten trave.

MHV
Alias

Avatar Fallback

Re: värö gran

550  
#367492 Det är lite svårt att hålla koll på längderna med tanke på att det finns flera olika listor och att längderna ändras från år till år. Till exempel Mönsteråsgranen i 37 dm-modulen ska apteras 3,74 i år. Man tycker att det borde gå att byta kontrakt och skicka till ett annat ställe än Värö om det mesta är kapat för kort.

Avatar Fallback

Re: värö gran

550  
#367494
Mangan skrev:Sen har (hade?) värögranen lägre krav på kvalitet (röta, skador, etc) än vanligt timmer, så om det blir mer eller mindre massaved är svårt att sia om.


5 % av ändytan tillåts. Fast skogsröta som inte berör centrum/märg upp till 20 % kan levereras, men endast i längderna 3,72 till Värö och 3,74 till Mönsterås. Fanns visst minst en till lista där apteringen är 3,65 för rötstockarna... Med reservation för felläsning :wink:

Användarvisningsbild

Re: värö gran

hlb  
#367495 Tråkigt att jag inte kan sluta leverera timmer till Södra eftersom jag gjorde det för två år sedan.

Avatar Fallback

Re: värö gran

alias  
#367496
Sture Andersson skrev:Titta på Södras prislista i dag ,blev lite orolig när jag titta på längderna .

Har hugget i flera år till södra 550 490 370 .

Men titta på längderna i prislistan 546 494 372

I så fall är 490 och 370 för kort ,nån som har koll på detta.


Tror att i alla fall Vida är intresserade av dessa längdmoduler. Kanske att även Derome, Sydved eller Skogssällskapet kan ha försäljningskanaler (förstod att du höll till någonstans i Västergötland).

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).