Sågtimmer

Specialsortiment vid avverkning

2 inlägg 3962 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Specialsortiment vid avverkning

Camwood  
#353363 Jag har precis avslutat en avverkning på våran gård och det blev inget specialtimmer eller produkter sålda denna gång tyvärr. Men vi har ett litet sågverk med en viss förädling så sågar jag det mesta själv typ några fin raka stammar av Björk och Al tex, och naturligtvis fina rotstockar av tall och gran mm. Men jag har ett stort intresse av att ta tillvarata och öka värdet på virket när man avverkar. Att aptera och lägga undan gran som är undertryckt tex, för stolpar och gärdsgårdar och stegar mm. Även näver kan man skörda när man hugger björk, det ökar nettot till det dubbla för Björkstammen tex.
Ni som planerar att avverka så tänk på vad ni kan sälja för produkter ur skogen förutom timmer och massa. Det ökar värdet på eran och Sveriges skogar. Jag vet att det är små volymer men har man intresse så :roll:
Lägger ut en sida från en samanställning av SLU om specialsortiment på rundvirke. Bifogar även hela avhandlingen på minst 50 sidor om några vill fördjupa sej i ett intressant ämne.Den är några år gammal men är intressant ändå.
Specialsortement.jpg

Dietrichson_J_120625.pdf




   TS
Användarvisningsbild

Re: Specialsortiment vid avverkning

herjman  
#353364 Intressant! Nu har jag ingen egen skog ännu utan roar mig mest i andras, men min absoluta övertygelse är att det bästa, iallafall som mindre skogsägare måste vara att göra brännved/sälja massasortiment till brännved eller specialsortiment som man antingen förädlar själv eller säljer till medvetna uppköpare som betalar för kvalitén

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).