Sågtimmer

Slipers

8 inlägg 13215 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slipers

peter l  
#210060 Är det nån som vet vad som gäller som krav på slipers timmer? Kvistantal/max kvist storlek? Detta betalas ju bättre än klass 2 tall timmer, så fler borde vara intesserade av detta. Enda jag vet är min TOub 26cm och de skall vara raka 26.5dm.



   TS
Avatar Fallback

Re: Slipers

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210067 Dom flesta slipers idag är väl betong?

Avatar Fallback

Re: Slipers

peter l  
#210071 Kanske är så, fast jag har bara tillgång till fura, växer extremt lite betonpelare i skogen....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipers

halvproffs  
#210073 Trodde att sortimentet inte fanns längre. Sånt högg vi förr av grov ful tall och jag har för mig att det var bra betalt.

Avatar Fallback

Re: Slipers

superglue  
#210081 http://www.vmfsyd.se/Kvalitetssystem/5% ... TTERNA.pdf

Där har du ju lite iaf, "mitt" skogsbolag hugger iaf slipers när skogen passar till det. Skogsägarna får ju som sagt bättre betalt för "dålig" tall.

Användarvisningsbild

Re: Slipers

loppan  
#210170 Jag har sålt en del slipers till Bitterna såg och enda kravet är väl att det skall vara sågbart.
En del har faktiskt vart riktigt fula och kvistiga men får ej vara för krokigt.
Går ända ner till 22 cm to men då i en lägre prisklass.
Fick i fjol i snitt 600 kr fub vilket utklassar fur i 2 an och 3 an.

Avatar Fallback

Re: Slipers

peter l  
#210190 Jo det är det som är det konstiga med detta "skräpvirke" betalar de mer för än timmer klass 2.


Är det bara första stocken som går att klassa som "klass 1", det står rotstock. Jag tolkar detta som endast en stock. Problemet är ju bara att man vill ju göra dessa för långa.... så skall kranen lyfta dem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slipers

superglue  
#210713
peter l skrev:Jo det är det som är det konstiga med detta "skräpvirke" betalar de mer för än timmer klass 2.


Är det bara första stocken som går att klassa som "klass 1", det står rotstock. Jag tolkar detta som endast en stock. Problemet är ju bara att man vill ju göra dessa för långa.... så skall kranen lyfta dem.




Klass 1 på tall har som krav, Rotstock max 5 bulor och minst 20 årsringar i mätområdet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).