Verkstan

Dimensionera hydraulrör!!

7 inlägg 5780 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dimensionera hydraulrör!!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118113 Om man har ett flöde på ca 35 liter o drar ett 15mm rör till ett uttag för ett ventilpaket. Vilken rördimension ska man ha på returen till tank?

Magnus M



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Dimensionera hydraulrör!!

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118124
Magnus M skrev:Om man har ett flöde på ca 35 liter o drar ett 15mm rör till ett uttag för ett ventilpaket. Vilken rördimension ska man ha på returen till tank?

Magnus M


Jag vet inte, gissar dock att om returen har ca 50% större diameter (24mm) så klarar den dubbla pumpflödet,
vilket borde räcka.

Beror ju på vad man gör, sitter den på en lastare så kan ju flödet vara 35lpm vid höjning och 100lpm vid sänkning.
Men ska du köra en symmetriskt hydraulcylinder fram och tillbaka kanske flödet aldrig överstiger 35lpm.

Avatar Fallback

Re: Dimensionera hydraulrör!!

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118127 35 liter är väl ungefär lagom för 3/8" kopplingar då klarar du dig galant med 3/4" retur på paket, även 1/2" räcker. Du får ju aldrig mera fart åt endera hållet än kopplingarna på funktionen släpper igenom.

Avatar Fallback

Re: Dimensionera hydraulrör!!

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118138 Det räcker gott med samma rördiameter på returen. 1/2" slang är ca 12,7mm invändigt och den funkar då fint upp och över dubbla flödet. Här kan du beräkna tryckförlusterna i ett rör: http://www.terling.se/ror.shtml

Användarvisningsbild

Re: Dimensionera hydraulrör!!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118206 Ok. Tackar för svaren. En ny fråga! Vid övergång från rör till slang så antar jag det finns färdiga nipplar men jag hade i låddan några för rör/skärring i ena änden o vanlig rörgänga i andra. Kan man sätta en sån i svarven o göra konan för slangnippeln med samvetet i behåll? Med koll på rätt vinkel naturligtvis!

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Dimensionera hydraulrör!!

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118282 Ja det kan du väl, men enklast är nog att kapa en adapter för tänkt slangkoppling och svetsa dit. Onödigt dyra brukar dom vara också dom där "rör - slang adapterna". Vill du svarva kan du ju svarva upp innerdia till rörets yttermått så blir det lite stöd också. Finns ju lite gods att använda under nyckelfattningen. Annars har jag för mig vanlig rörkona är 60 grader.

Användarvisningsbild

Re: Dimensionera hydraulrör!!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118314 Ok. Nu var det bara konan som slangens koppling ska täta mot. Andra sidan var en färdig för 15rör.
Jag gjorde en, tog innersvarvstålet o ställde toppsliden i 30 grader o vips så vart det en kona med 60vinkel :smile: Jag passade dock på att svänga förbi lokala Komatsuverkstan o frågade om dom trodde det var okej. Han kikade på min nippel o sa: Vad snyggt, jag brukar göra så fast i pelarborren!! :smile:

Magnus M

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).