Verkstan

Vinst på att växla 4WD till 2WD?

14 inlägg 14756 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vinst på att växla 4WD till 2WD?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115303 Bilar som är byggda med konstant 4 wd har mellandifferential. Bilar med urkopplingsbar 4wd saknar detta. Därför slirar eller spårar det alltid nånstans när 4wd är inkopplad. Särskilt när du svänger. Har du frihjulsnav så står de främre transmissionsdelarna helt stilla när 4 wd är urkopplad. Förutsatt att du kopplar ur naven också.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vinst på att växla 4WD till 2WD?

Elias  
#115307 Kan säga såhär att du vinner nog ingen större skillnad i bränsleförbrukning. Se bara en jämförelse mellan passat och audi. Där audin har alltid drivning fram och bak men fördelningen regleras av torsendiffen. Medans passat har haldex där den för det spinner bara är framhjulsdriven.

Trots att denna mellankoppling (haldex) är urkopplad normalt sett så måste man ändå snurra runt en differential + mellanaxel in och ut ur mellandiffen. Så egentligen så blir det ingen större skillnad i friktion, om inte annat är det någonting man kan bortse ifrån. Hade varit en annan sak om man kunde frikoppla drivaxlarna + mellandiffen. Då skulle bilen fungera exakt som en utan drivning alls och ingen större friktionsskillnad.

Mellandiffen skulle man tex kunna kalla på en torsen/haldex som inkopplingen för drivningen bak, dvs en vanlig koppling. Hur det är på pickuper har jag ingen aning om.

Avatar Fallback

Re: Vinst på att växla 4WD till 2WD?

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115309
trislc skrev:Fyrhjulsdrivning, men drift på bara ett hjul?

Precis så är det på min kompis Land Rover, helt värdelös när diffspärrarna inte fungerar. Han skulle dra något men hamnade i diket och stannade där. Folk kunde inte förstå att han inte kunde komma upp, han hade ju "fyrhjulsdrift".

Jag hamnade i diket med Rangern (bussjävlar som inte saktar ned och inte kan hålla sig på sin sida) och då snurrade i alla fall tre hjul, de två på vägen och det bakre som var i diket (lamelldiffspärr?). Men det hjälpte inte då all vikt ligger fram i bilen, då hade en Land Rover med fungerande diffspärrar varit bättre.

Avatar Fallback

Re: Vinst på att växla 4WD till 2WD?

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115311
Elias skrev:Kan säga såhär att du vinner nog ingen större skillnad i bränsleförbrukning.



På en pickis där man kopplar ur ute i navena också så gör det nog skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Vinst på att växla 4WD till 2WD?

Elias  
#115329
Mickael skrev:
Elias skrev:Kan säga såhär att du vinner nog ingen större skillnad i bränsleförbrukning.



På en pickis där man kopplar ur ute i navena också så gör det nog skillnad.


Du har helt rätt att där bör det göra skillnad eftersom då står resten av drivlinan still när hjulen snurrar.
Om inte har man ju status quo.

Användarvisningsbild

Re: Vinst på att växla 4WD till 2WD?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115332 Hänger inte riktigt med i alla termer, men hade en Suzuki Grand Vitara med i och urkopplingsbar 4WD samt lågväxel. Där var det då en väldig skillnad på i eller ur på bränsleförbrukningen. Man kände faktiskt "i bilen" att det gick trögare med 4WD i kopplad.

Avatar Fallback

Re: Vinst på att växla 4WD till 2WD?

inkazar  
#115342
Uvskogen skrev:Hänger inte riktigt med i alla termer, men hade en Suzuki Grand Vitara med i och urkopplingsbar 4WD samt lågväxel. Där var det då en väldig skillnad på i eller ur på bränsleförbrukningen. Man kände faktiskt "i bilen" att det gick trögare med 4WD i kopplad.


Japp Grand Vitaran blir otroligt törstig med 4WD i kopplad, i och försig tycker jag den är ganska törstig när bara bakhjulen snurrar med, men skillnad, de är de!

Användarvisningsbild

Re: Vinst på att växla 4WD till 2WD?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115351 På jordbrukstraktorer går framhjulen nån % fortare så det blir lite kink hela tiden i transmissionen
och man kan som Uvskogen påtalar, känna en skillnad och definitivt höra en skillnad när man
kör på väg när man slår av/på framhjulsdriften.

Användarvisningsbild

Re: Vinst på att växla 4WD till 2WD?

totte  
#115374 Det är just det att det är enstor skillnad på fyrhjulsdrift av traditionell modell avsedd för terrängkörning mest, och modern fyrhjulsdrift för landsvägskörning. Den förra är som sagts "stel" mellan fram och bakaxel och eftersom det i kurvor blir skillnad i hastigheten så tar den emot mer. Framhjulen går ju alltid en något längre väg i kurvorna än bakänden och dom måste alltså gå lite fortare.

För landsvägsbruk finns det alltid nån form av differential, viskoskoppling eller mer avancerad styrd koppling som tar hand om skillnaden med förhoppningsvis minsta möjliga effektförlust. Vanligen är det inte en vanlig s k öppen diff, alltså den typ som sitter i varje bil utan olika varianter som fördelar kraften mellan axlarna på något sätt.

Användarvisningsbild

Re: Vinst på att växla 4WD till 2WD?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115443
trislc skrev:Återgång till starttråden; Någon som vet hur konstruktionen är på exv Nissan, Isuzu, Mitsu ... . Kopplas ett steg bort (= samma friktionsförluster), eller har något av dessa märken en bortkoppling större av delar av transmissionssystem som medför att en väsentlig del av transmissionen inte är aktiv vid bortkoppling (= minskade frikttionsförluster)?


Det jag försökte säga var att kan du inte prova? Rulla ut för en backe med det ena eller det andra ikopplat. Då märks det säkert som det gjorde på Suzukin. Tror i sådana här fall mer på praktiskt test än teori. Om det nu inte är så att det är just den teoretiska funktionen du är ute efter förstås, och inte bensinförbrukningen. :???:

Användarvisningsbild

Re: Vinst på att växla 4WD till 2WD?

Jonnish 1710  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117163 Hur är de med king cab, driver den på 2 eller 3 hjul med driften i eller hur funkar de?

Användarvisningsbild

Re: Vinst på att växla 4WD till 2WD?

Jonnish 1710  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117182 å hur vet man om man har diffspärr? har en king cab D22 -02a men automatiska frihjulsnav å nån diffspärrskanpp har jag då inte sett??

Användarvisningsbild

Re: Vinst på att växla 4WD till 2WD?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119035 Det sitter nog en lamelldiff i bakaxeln på en så pass ny King-Cab. Inget som du kan påverka med nån spak/knapp men som automatiskt ska överföra drivkraften till det andra hjulet också när ett hjul börjar spinna. Bilen är alltså i praktiken 3-hjulsdriven när 4x4 läget är ikopplat.
Fungerar det inte så är det förmodligen pga att man inte har bytt olja i bakaxeln, eller att man har använt olja av fel typ.


På en Grand Vitara (liksom på japspickuperna) är det bara bakaxeln som driver när fyrhjulsdriften är urkopplad och om frihjulsnaven funkar så snurrar inte framkardanen eller drivaxlarna fram med alls.

Avatar Fallback

Re: Vinst på att växla 4WD till 2WD?

röjjare  
#119050 Mitsu B2600 har konstant lamelldiff bak och mekanisk diffspärr fram som aktiveras med knapptryck. Riktig 4wd alltså.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).