Verkstan

Dubbelverkande kolv

11 inlägg 10873 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dubbelverkande kolv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113974 Kan man se om man har en dubbelverkande kolv på något sätt? Jag kan då inte "trycka ner" med min lastare har jag konstaterat nu när jag plogat snö. Hänger det ihop med att jag har trycklös retur kanske? Eller kan man byta kolvar? Eller ska jag vara glad med det jag har och invänta en ny traktor om sisådär 5 år eller nåt? :???: :wink:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Dubbelverkande kolv

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113975
Uvskogen skrev:Kan man se om man har en dubbelverkande kolv på något sätt? Jag kan då inte "trycka ner" med min lastare har jag konstaterat nu när jag plogat snö. Hänger det ihop med att jag har trycklös retur kanske? Eller kan man byta kolvar? Eller ska jag vara glad med det jag har och invänta en ny traktor om sisådär 5 år eller nåt? :???: :wink:


En slang till kolven=enkelverkande.
Två slangar till kolven=dubbelverkande.

Användarvisningsbild

Re: Dubbelverkande kolv

Elias  
#113976 En dubbelverkande har 2 uttag, ett i topp och ett i botten. Enkelverkande har bara en anslutning och man sänker cylindern genom att släppa tillbaka oljan man har i slangen genom tex sin lyftspak i traktorn.

Så om din lastare inte går ner måste det betyda att ventilen inte släpper tillbaka oljan till tank när du kör spaken i ner läge.

Fasen såg just att zalman hann före.!

Användarvisningsbild

Re: Dubbelverkande kolv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113980 Två slangar har jag, men jag har ingen kraft nedåt, alltså jag kan inte lyfta traktorn i framänden med skopan :???:
Se bilden (ja jag ska fixa till kolven för servostyrningen så den inte ser så hemsk ut....)

   TS
Avatar Fallback

Re: Dubbelverkande kolv

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113982 Hej ...Det är inte säkert att kolv med 2 uttag är dubbelverkande funtionen är beroende vilken slid det sitter i paketet.

Användarvisningsbild

Re: Dubbelverkande kolv

Kse  
#114022 Nog verkar det vara en dubbelverkande cylinder, beror som sagt på hur den är kopplad.
En del enkelverkande cylindrar kan ju ha två utag där den ena bara är för läckolja, verkar dock inte som det på denna.

Användarvisningsbild

Re: Dubbelverkande kolv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114027 Betyder det att med rätt sorts ventilpaket så kan jag få den att trycka nedåt också? Borde ju kunna prövas om man kastar om anslutningarna på kolven till "tilten" på skopan till exempel, eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dubbelverkande kolv

Knegarn  
#114029 jag säger, ge det 5 år! :D

Avatar Fallback

Re: Dubbelverkande kolv

sveje  
#114033 På min lastare slår jag över en ventil för att välja om jag vill enkelverkande eller dubbelverkande. Det är på en VOLVO BM GM616. TYcker det är utmäekt med enkelverkande när man plogar snö, framhjulen har ju kontakt med marken hela tiden. (Inte min för den är så förbaskat baktung.)

Användarvisningsbild

Re: Dubbelverkande kolv

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114038
Uvskogen skrev:Kan man se om man har en dubbelverkande kolv på något sätt? Jag kan då inte "trycka ner" med min lastare har jag konstaterat nu när jag plogat snö. Hänger det ihop med att jag har trycklös retur kanske? Eller kan man byta kolvar? Eller ska jag vara glad med det jag har och invänta en ny traktor om sisådär 5 år eller nåt? :???: :wink:



Kan ge dig ett stalltips:

Kör själv med likadan lastare och då man vill ha tryck mot backen så får man sänka ned skopan i botten (helt plan) och sedan använda tippfunktionen till skopan för att skapa tryck (alltså luta ned skopan framåt)!

Klarar på detta vis att lyfta upp framänden på fars MF 135 litegranna! Fullt tillräckligt för att skotta snö!
SE UPP FÖR BRUNNSLOCKEN BARA :surp:

Det gör ont när pannan möter framrutan :mrgreen:

Vad gäller hydraulikproblemet så bör jag nog avstå från kommentarer med hänsyn till mina kunskaper :oops:

V

Användarvisningsbild

Re: Dubbelverkande kolv

Kse  
#114070
Uvskogen skrev:Betyder det att med rätt sorts ventilpaket så kan jag få den att trycka nedåt också? Borde ju kunna prövas om man kastar om anslutningarna på kolven till "tilten" på skopan till exempel, eller?

Ja på båda frågorna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).