Verkstan

Klen startmotor.

26 inlägg 15121 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klen startmotor.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111368 Jag har en NH L85 som är riktigt seg att få igång när den är kall så jag undrar om det kan bli fel på stratmotorn så att den blir klen eller om det beror på dålig kontakt.
Nytt batteri är inskaffat och det löste inte problemet.
Den är dock väldigt lättstartad när den är varm.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Klen startmotor.

bodaedet  
#111370 Kontrollera jordningen, den ska sitta så nära startmotorn som möjligt, en rengörnig av startmotorn kan också vara till hjälp.

Användarvisningsbild

Re: Klen startmotor.

totte  
#111389 Prova också med en stadig startkabel direkt från batteriet på startmotorns anslutning. Går det bättre då har du dålig kontakt/dålig kabel. Går det lika dåligt så är det dålig kontakt i startmotorns relä eller dålig startmotor allmänt, förutsatt att jorden från batteriet är kollad. Kan man också kolla med en starkabel från batteripolen till nån metallren plats på motorn.

Användarvisningsbild

Re: Klen startmotor.

masterchief  
#111393 Min King Cab visade samma bekymmer.
Löste det genom att byta startmotorn :???:

Avatar Fallback

Re: Klen startmotor.

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111397 Är det elektrisk huvudströmbrytare så bör även den kontrolleras att det är bra kontakt.
Men det märks med tottes recept.

Användarvisningsbild

Re: Klen startmotor.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111433 Min var full med fukt och olja. Bytte till ny, nu startar den när som helst. Hade kanske kunnat göras ren, ska försöak med det till sommaren.

Användarvisningsbild

Re: Klen startmotor.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111463
Uvskogen skrev:Min var full med fukt och olja. Bytte till ny, nu startar den när som helst. Hade kanske kunnat göras ren, ska försöak med det till sommaren.


Jo jag funderar också på att skaffa en ny och se om man hittar något fel på den gamla och ha den i reserv.
Traktorn lär ju finnas kvar under många år framåt och då kan det vara bra och ha en startmotor i reserv.
Jag ska göra en felsökning enligt Tottes modell och se om jag hittar något.
En enklare felsökning har jag redan fixat kollat jord, oxidering och lösa kablar men hittade inget.
Problemet nu är att det är så jädra kallt.
Den startar ju trots allt med ett extra batteri så det är ingen panik.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klen startmotor.

Nonkan  
#112109 Vad är det för motorolja? Den kan bli rätt seg när det är kallt, och då orkar inte startmotorn dra runt.

Hemma hos pappa fick man ställa lite värmeljus under motorn på den gamla Volvo BM Boxern nån timme när man skulle köra ved :)

Användarvisningsbild

Re: Klen startmotor.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112125
Mikael skrev:
Uvskogen skrev:Min var full med fukt och olja. Bytte till ny, nu startar den när som helst. Hade kanske kunnat göras ren, ska försöak med det till sommaren.


Jo jag funderar också på att skaffa en ny och se om man hittar något fel på den gamla och ha den i reserv.
Traktorn lär ju finnas kvar under många år framåt och då kan det vara bra och ha en startmotor i reserv.
Jag ska göra en felsökning enligt Tottes modell och se om jag hittar något.
En enklare felsökning har jag redan fixat kollat jord, oxidering och lösa kablar men hittade inget.
Problemet nu är att det är så jädra kallt.
Den startar ju trots allt med ett extra batteri så det är ingen panik.


Efter ny startmotor, och batteri (100 Ah) så startar den utan problem i -10 efter att stått still i 10 dgr. Tar ca 30 sekunder sen börjar den hosta igång :smile:

Användarvisningsbild

Re: Klen startmotor.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112163 Jag har hittat felet och det är stratmotorn 😡
Lyckades ju dessvärre att köpa ett nytt batteri för 2500:- så det vore nog smart att köpa en batteritestare innan man gör något annat dumt inköp :oops:

Jag undar Uvskogen har du ingen motorvärmare till din stackars traktor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klen startmotor.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112202
Mikael skrev:Jag har hittat felet och det är stratmotorn 😡
Lyckades ju dessvärre att köpa ett nytt batteri för 2500:- så det vore nog smart att köpa en batteritestare innan man gör något annat dumt inköp :oops:

Jag undar Uvskogen har du ingen motorvärmare till din stackars traktor?


Nej jag har inte det! Har försökt begripa hur man ska få dit en men förstår inte. Tycker man borde kunna sätta in nåt längs en kylarslang eller nåt, men har inte hittat nån lösning som jag begriper än. För frostplugg finns väl inte på en gammal traktor?

Avatar Fallback

Re: Klen startmotor.

axwell  
#112203 Det kan mycket väl finnas *"frostplugg",näst bäst blir väl slangvärmare.

Kommer inte ihåg när/var jag läste om *frostplugg, det är hålet som man tidigare måste ha för att få ut gjutsanden efter fullbordad gjutning.

Användarvisningsbild

Re: Klen startmotor.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112214
Uvskogen skrev:
Mikael skrev:Jag har hittat felet och det är stratmotorn 😡
Lyckades ju dessvärre att köpa ett nytt batteri för 2500:- så det vore nog smart att köpa en batteritestare innan man gör något annat dumt inköp :oops:

Jag undar Uvskogen har du ingen motorvärmare till din stackars traktor?


Nej jag har inte det! Har försökt begripa hur man ska få dit en men förstår inte. Tycker man borde kunna sätta in nåt längs en kylarslang eller nåt, men har inte hittat nån lösning som jag begriper än. För frostplugg finns väl inte på en gammal traktor?



Jag såg att det fanns en del slangvärmare på Tradera om du är ute efter någon billig lösning att prova.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klen startmotor.

Elias  
#112219 Frostpluggar har då funnits på volvobilar sedan början av 60 talet + på våran MF35 från 56 så det borde finnas på nuffen. Krävs lite mer teknik för att montera en sådan + en med rätt böj för den motorn. Så slangvärmare hade varit idealiskt ur monteringssynpunkt bara man köper en på 1000W och inte 500W. Tar så himla länge i traktorn med en 500W

Avatar Fallback

Re: Klen startmotor.

mrlynx  
#112253 Annars är det inte fel med oljevärmare.
Jag har sett gamla traktorer med strykjärn under oljetråget.
Fungerar utmärkt även på luftkylda motorer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).