Verkstan

Koppla in stödben?

14 inlägg 5924 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Koppla in stödben?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108459 Hur kopplar man enklast 2st stödben när det bara finns en spak över i ventilpaketet?
Kan man helt enkelt sätta en kran efter o liksom köra ner ett i taget eller finns det nåt annat knep?

Magnus M



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Koppla in stödben?

foton  
#108461 Det finns sådana krannar, för några årsedan hadde jag en Nokka griplastare med en sådan kran.

Avatar Fallback

Re: Koppla in stödben?

ulfgustav  
#108509 Om du bara skall använda dem som stödben utan att kräva individuell körning av dom så kan du ju bara koppla dom paralellt

Avatar Fallback

Re: Koppla in stödben?

axwell  
#108533
ulfgustav skrev:Om du bara skall använda dem som stödben utan att kräva individuell körning av dom så kan du ju bara koppla dom paralellt


Det var min första tanke men hur fungerar det om det ena benet inte kan matas ut helt? Jag föreställer mig en t-koppling som förser båda benen samtidigt. Vad händer när ben-2 utsätts för belastning?
Någon form av omkastare/handventil bör väl ingå i systemet?

Användarvisningsbild

Re: Koppla in stödben?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108573
ulfgustav skrev:Om du bara skall använda dem som stödben utan att kräva individuell körning av dom så kan du ju bara koppla dom paralellt


Jag tänkte så oxå först men då måste det väl dit nåt mer så inte oljan kan röra sig mellan kolvarna eller tänker jag galet?

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppla in stödben?

axwell  
#108576
Magnus M skrev:Jag tänkte så oxå först men då måste det väl dit nåt mer så inte oljan kan röra sig mellan kolvarna eller tänker jag galet?

Magnus M


Det borde ju fungera vid parallellkoppling om ett av benen vid behov kan blockeras med handventil.
Ulfgustav brukar ju ha kläm på tryck å´sånt så vi får väl avvakta lösningen.

Avatar Fallback

Re: Koppla in stödben?

foton  
#108597 Du måste ha en sådan kran som nokka hade när den står i mitten är det stängt åt båda hållen.

Avatar Fallback

Re: Koppla in stödben?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108601
Magnus M skrev:Hur kopplar man enklast 2st stödben när det bara finns en spak över i ventilpaketet?
Kan man helt enkelt sätta en kran efter o liksom köra ner ett i taget eller finns det nåt annat knep?

Magnus M


Bäst och enklast är att montera in en ventilsektion till.
Ett annat alternativ är att köpa en el eller mekanisk ventil som skickar oljan till stödben ett eller två.
En billigare och sämre lösningen är att koppla ihop båda cylindrarna och koppla in en kulventil för varje
stödben så du kan låsa benen på ett individuellt och bra sätt vid lastning.
Billigast är att bara ha en kulventil, men då blir det i praktiken bara att lasta åt ett håll så oljan inte kryper
över till andra stödbenet.

EDIT:
En kulventil skulle ju gå hyfsat med lite planering. Det är ju nästan bara med tom vagn vid lastning
som stödbenen behövs. Om du då ser till att lasta de första bitarna på rätt sida så går det bra.
Vid lossning brukar det inte vara något problem att bara lasta av åt ett håll.

EDIT2:
Efter att ha ritat lösningen på papper inser jag att den enda nackdelen med att bara ha en kulventil
är att du bara kan tvinga det ena stödbenet att köras ut separat.

Fall1
Kulventilen öppen. Båda stödbenen får samma tryck och vagnen kommer mest troligt behålla sin tidigare lutning.

Fall2
Kulventilen stängd. Det ena stödbenen går att köra ut separat. Det går att låsa bägge stödbenen.
Det är inget problem med oljevandring mellan stödbenen när du stängt kulventilen.

Avatar Fallback

Re: Koppla in stödben?

axwell  
#108617
Zalman skrev:Billigast är att bara ha en kulventil, men då blir det i praktiken bara att lasta åt ett håll så oljan inte kryper
över till andra stödbenet.


Det bör inte bli något kommunicerande mellan stödbenen och det spelar ingen roll på vilken av dem som handventilen sitter.

Fast givetvis är det bättre med en ventilsektion till; men det var ju inte alternativet.

Avatar Fallback

Re: Koppla in stödben?

Bengt.Svensson  
#108621 Varför kan man inte parallellkoppla?? För det mesta använder jag båda spakarna samtidigt när jag sätter ner stödbenen och det funkar fint. Om marken är ovanligt mjuk så kan det hända att jag kör ner det ena stödbenet längre men det är ganska sällan.
Oftast matas det ena stödbenet ut och sedan det andra, men när båda benen "tagit mark" så sköter naturlagarna om att båda benen trycks ned lika mycket mot marken och kärran lyfter från dragkroken.

Avatar Fallback

Re: Koppla in stödben?

axwell  
#108625
Bengt.Svensson skrev: För det mesta använder jag båda spakarna samtidigt när jag sätter ner stödbenen och det funkar fint.


Det är nog inte det trådskaparen menar med parallellkoppling, du tycks ju ha två spakar, alltså två ventilsektioner.
Har jag missförstått dig?

Avatar Fallback

Re: Koppla in stödben?

Bengt.Svensson  
#108628
axwell skrev:
Bengt.Svensson skrev: För det mesta använder jag båda spakarna samtidigt när jag sätter ner stödbenen och det funkar fint.


Det är nog inte det trådskaparen menar med parallellkoppling, du tycks ju ha två spakar, alltså två ventilsektioner.
Har jag missförstått dig?


Det stämmer att jag har två spakar. Dock använder jag i princip alltid båda spakarna samtidigt, vilket gör att stödbenen körs parallellkopplade. Det blir ju samma som på en lastare där lyftkolvarna är parallellkopplade.

Användarvisningsbild

Re: Koppla in stödben?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108631 Med 2 spakar blir det ju nåt helt annat. Det blir ju stängt ut mot båda kolvarna när du släpper spaken. Om man sätter 2 kolvar på en spak utan nåt mer så kan ju oljan flyta mellan kolvarna o kärran "vagga", om jag tänkt o förstått rätt. Det är det fenomenet jag vill undvika.

Jämföra med en lastare går ju inte riktigt. På en sån sitter ju kolvarna fast mekaniskt i samma ram.

Mitt ventilpaket har 6 ventiler o 5 går åt till kranen. Det går inte att bygga på en utan då får jag isf. skaffa ett till med 2 ventiler o det känns onödigt. Det kommer inte att bli några stora volymer som ska köras med denna kranen/kärran utan lite vedkörning bara.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppla in stödben?

Bengt.Svensson  
#108633
Magnus M skrev:Med 2 spakar blir det ju nåt helt annat. Det blir ju stängt ut mot båda kolvarna när du släpper spaken. Om man sätter 2 kolvar på en spak utan nåt mer så kan ju oljan flyta mellan kolvarna o kärran "vagga", om jag tänkt o förstått rätt. Det är det fenomenet jag vill undvika.

Jämföra med en lastare går ju inte riktigt. På en sån sitter ju kolvarna fast mekaniskt i samma ram.

Mitt ventilpaket har 6 ventiler o 5 går åt till kranen. Det går inte att bygga på en utan då får jag isf. skaffa ett till med 2 ventiler o det känns onödigt. Det kommer inte att bli några stora volymer som ska köras med denna kranen/kärran utan lite vedkörning bara.

Magnus M

Koppla in stödbenen parallellt och sätt en kulventil på ena kolven (mellan kolv och T-koppling) om du är rädd för att stödbenen inte blir stumma - då är ena kolven låst mot ventilen och andra kolven mot kulventilen. Sen kan du se om du behöver röra kulventilen eller inte, det är svårt att säga i förväg.
Det är inga bekymmer att köra benen upp och ner, dock måste du alltid köra upp dem till ändläget resp. ner till marken. När man flyttar ekipaget lite grann så hissar jag inte upp stödbenen hela vägen (för att spara lite tid), den funktionen kanske inte funkar med bara en ventil. Å andra sidan riskerar du inte att böja stödben och kolv... :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).