Verkstan

Internt läckage i ventilpaket-kolv?

9 inlägg 5440 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Internt läckage i ventilpaket-kolv?

boksson  
#103454 jag har en gamal KMA-vagn med ett mekaniskt 7 ventilspaket. Jag ska beskriva mitt problem. Redan när jag tog över vagnen märkte jag att när jag fällt ut vä stödben i maxläge och sedan skulle fälla ut hö stödben tappade vä stödben trycket. När sedan hö stödben gått i max utfält läge går vä stödben automatiskt i maxläge, trots att jag använder hö stödbens styrspak. Hoppas att det inte blev en krånglig beskrivning :smile: .
Ska oxå nämna att vä stödben spontant faller ut, vilket hände idag och jag rev en del av grannens stenmur. Han blev inte glad, inte jag heller. Stödbenet är nu delvis knäckt och böjt i fästet 😈 Den delen är irriterande men går och fixa.
Det som vållar lite huvudbry är om det är ett internt läckage i ventilpaketet eller i kolven?
vad tror ni?
Ps resten av funktionerna i ventilpaketet verkar fungerar som de ska.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Internt läckage i ventilpaket-kolv?

foton  
#103464 Så som du beskriver det så är det i ventilpaketet. Jag hadde en kran en gång där det bara fanns ett reglage för stödbenen +en ventil där man styrde till vilket ben man skulle köra, enda fördelen var att när ventilen stod i mitten var bägge benen låsta.

Avatar Fallback

Re: Internt läckage i ventilpaket-kolv?

boksson  
#103470 Tack för ett snabbt svar.
Är det en rimlig lösning att köpa ett separat 2-spaksventilpaket och "plombera" motsvarande (stödbensuttagen) på gamla ventilpaketet eller vill det tilll att köpa ett helt nytt ventilpaket?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Internt läckage i ventilpaket-kolv?

Kse  
#103472 Kolla om du ser nån märkning på ventilpaketet, vad det är för typ.
Låter som att det är en spricka mellan sliderna i ventilpaketet.

Båda lösningarna funkar ju, är ju bara frågan om vad som är smidigast och billigast
Senast redigerad av Kse ons 13 okt 2010, 19:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Internt läckage i ventilpaket-kolv?

boksson  
#103475 Ska se i morgon. Vagnen är från -83 så det blir inte helt lätt att hitta reservdelar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Internt läckage i ventilpaket-kolv?

boksson  
#103549 ingen märkning på ventilpaketet :sad:
men det får vänta lite.

idag har kopplingen rasat på traktorn 😈 😈 😈
En olycka kommer sällan ensam, oftas i flock om tre.
vad är nästa?

Nu blev det en klagotråd istället :surp:

Ni får förlåta mig lite jag behövde bara vräka av mig lite

   TS
Användarvisningsbild

Re: Internt läckage i ventilpaket-kolv?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103550
boksson skrev:Nu blev det en klagotråd istället :surp:

Ni får förlåta mig lite jag behövde bara vräka av mig lite


Helt okej! Du är inte först och kommer inte bli sist. Forumet är perfekt för sånt. Det lättar efteråt :grin:

Tycker dessutom synd om dig! :wink:

Avatar Fallback

Re: Internt läckage i ventilpaket-kolv?

boksson  
#103556
Uvskogen skrev: Helt okej! Du är inte först och kommer inte bli sist. Forumet är perfekt för sånt. Det lättar efteråt :grin:


Jo du har förstås rätt, det finns värre saker man kan råka ut för, men det ÄR irriterande och det kommer att gräva ett djupt hål i penningpungen.

Tack för ditt stöd i min svåra tid :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Internt läckage i ventilpaket-kolv?

Mahg  
#103581 Du kan ju alltid prova att skifta portar, spakarna kommer att gå åt andra hållet men det kanske är tätare på den sidan. Själv tycker jag det tar för lång tid att använda stödben, man klarar sig rätt bra utan, får ett lättare ventilpaket att hantera också.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).