Verkstan

Svetsa gjutgods hydraulhus

13 inlägg 7654 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svetsa gjutgods hydraulhus

Laggen  
#101984 Har en Cresko hydraul till en BM Boxer eller Bison Som har spruckit Vid fästhålen på båda sidor ca 15cm nerifrån och uppåt Vad skall jag ha för elektråder Hur går jag tillväga Eller har någon en Cresko eller en Terra Trol till salu Tacksam för svar



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Svetsa gjutgods hydraulhus

Cruiser_no1  
#101992 visa gärna en bild så ska jag nog knna hjälpa dig :)

Avatar Fallback

Re: Svetsa gjutgods hydraulhus

Laggen  
#102006 Är nybörjare på data Har tyvärr ingen aning om hur man får in en bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svetsa gjutgods hydraulhus

Kse  
#102009 Kommer inte ihåg vad elektroden hette, ska kolla om jag har kvar nå i garaget.
Annars så är det bara att höra med nån som säljer elektroder för dom vet ju vad du ska ha för elektrod.
Gjutgods är lite knepigt att svetsa i . Vad jag har förståt så måste man svetsa lite i sänder för att matrialet inte ska spricka.
Lämnade in ett motorblock för svetsning och dom gjorde så. Farsan svetsade ett diffhus för några år sen enligt samma sätt och det funkade bra. Man kan även värma hela stycket i ugn och sen svetsa men då pratar vi industri ugn.

Avatar Fallback

Re: Svetsa gjutgods hydraulhus

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102011 Skulle inte slaglödning kunna vara ett alternativ?

Avatar Fallback

Re: Svetsa gjutgods hydraulhus

M_M  
#102012 Här kommer en länk till lämpliga elektroder.
http://products.esab.com/Templates/T095.asp?id=27313&MainHeadCode=Cast

Avatar Fallback

Re: Svetsa gjutgods hydraulhus

axwell  
#102016 För att få ett bra resultat räcker det nog inte att ha rätt elektrod.
Godset skall tex ha rätt temperatur (100 grader ?).
Skulle inte chansa och göra det själv, har därför vid behov bara anlitat den bäste(av ca 10) yrkessvetsaren som fanns på min förra arbetsplats.

Avatar Fallback

Re: Svetsa gjutgods hydraulhus

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102038 En grundregel är att ju äldre desto bättre :mrgreen:
Speciellt om det är svenskt stålgjute.
Mycket nuförtiden gjuts i Österrike och då är kol%-en så hög så det spricker efteråt.
Men med rätt elektrod,förvärm med gas så mycket som möjligt,kasta om svetskablarna och svetsa med - uttaget samt ordna med långsam nedkylning (täck in i sand lr dylikt) så kan det lyckas :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Svetsa gjutgods hydraulhus

bodaedet  
#102066 Använd tryckluft att kyla med, du ska kunna lägga fingret 2 cm från fogen utan att bränna dig, använd också en kulhammare eller dyl för att "sträcka" svetsen. Svetsa mycket korta stunder. Rätt elektroder är a&o.

Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Svetsa gjutgods hydraulhus

Skogshuggarn  
#102069 "Castolin" har en jäkligt bra gjutjärnstråd som tar det mesta utan förborrning/förvärmning/sträckning/inbäddning och annat jox.
Har inte katalog eller trådnummer framför mig, men leta på deras hemsida alt fråga åf.

Användarvisningsbild

Re: Svetsa gjutgods hydraulhus

johan eriksson  
#102080 Castolin gjutjärnselektrod är jäkligt bra, kommer inte ihåg beteckningen på den, ska se om jag har kvar originalpåsen. Några små råd från en glad amatör är att: Borra ett stopphål i varje ände av sprickan. Slipa inte ur fogen med en vanlig slipskiva använd en roterande fil, blir någon konstigt med gjutjärnet om man använder vanlig rondell som gör att det har lättare för att bli porer och sprickor. Sträck gärna svetsen med en körnare även om det står att det inte behövs.

Avatar Fallback

Re: Svetsa gjutgods hydraulhus

nordtravare  
#103891 Lite ot men det borde finnas många beg som är hela

Avatar Fallback

Re: Svetsa gjutgods hydraulhus

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120152 Vi lämnade in våran sönderfrusna topp till tänkulan hos någon svetsare, han värmde den i ugn först till någon slags rätt temperatur, sen svetsade han den med någon sorts rätt elektrod. Har hållt tätt och inga sprickor :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).