Verkstan

Hydraulik - vad är vad?

10 inlägg 9233 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydraulik - vad är vad?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100455 Sitter bakpå min traktor, ska ansluta lilla kranvagnen, men vad är vad? Spakarna, vad var syftet/tanken med dem? Har ett spakpaket till min vagn så kanske jag kan riva bort allt det där och ansluta de två slangarna direkt till paketet plus en T-skarv för slangen som går vidare till lastarens manöverspakar?
Klart jag kan prova och se vad som vad händer, men färgerna kanske betyder nåt för någon?





   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Hydraulik - vad är vad?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100460
Uvskogen skrev:Sitter bakpå min traktor, ska ansluta lilla kranvagnen, men vad är vad? Spakarna, vad var syftet/tanken med dem? Har ett spakpaket till min vagn så kanske jag kan riva bort allt det där och ansluta de två slangarna direkt till paketet plus en T-skarv för slangen som går vidare till lastarens manöverspakar?
Klart jag kan prova och se vad som vad händer, men färgerna kanske betyder nåt för någon?

katt traktor med mera 037.JPG


Min vilda gissning är följande:
1. Svart slang är trycksidan från pump.
2. Slang med slangklammer är retur till tank.
3. Gul och grön snabbkoppling hör till vänster spak med lilla kulan
4. Röd och blå snabbkoppling hör till höger spak med stora kulan

Du kan riva bort detta paket och ansluta slangarna till pump respektive tank på ventilpaketet på vagnen.

Du behöver också en kulventil för att leda oljan till ventilpaketet på vagnen ELLER till lastaren.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulik - vad är vad?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100737 Efter vidare rotande i traktorn och i manualen har jag kommit underfund med att jag har 2 hydrauluttag bak på traktorn. Det ena är anslutet till frontlastarens spakpaket, det andra till det på bilden. Med andra ord är det bara att riva bort paketet och ansluta direkt (via några övergångar) till mitt befintliga paket för kranvagnen. :grin:
Tror du det finns nån som är intresserad av det där som sitter på nu, kanske man kan byta mot nåt traktorkul?

Vilken bra traktor! :mrgreen:

(nackdelen är tydligen att om man ska köra lyften bak samtidigt så fungerar inte det ena uttaget och ska man dessutom köra "djupkontroll" funktionen så fungerar inte det andra. Fast jag vet inte när ett sådant behov skulle uppstå i verkligt arbete. Dessutom vet jag inte när jag någonsin kommer använda baklyften, förutom när/om vinschen ska av/på).

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulik - vad är vad?

Robertberg  
#100745 "Baklyften" heter, kallas och lyssnar till namnet trepunktslyft, är man lite käck så kan man kalla den för trepunkten.

Du kanske kommer skaffa dig ett snöblad att ha i trepunktslyften?
Då kommer du troligtvis använda bägge ändarna av traktorn :)

Användarvisningsbild

Re: Hydraulik - vad är vad?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101111 Tänkte börja skruva loss ventilpaketet bak som sitter på skärmen (fotot i första inlägget) och ersätta med två snabbkopplingar bara, men blev osäker. Kan man sätta två uttag, en matning och en retur utan slang emellan?. På hydraulpaketet till fyrhjulingen så måste matning och retur alltid vara en sluten krets om man ska starta motorn, annars pajar man pumpen. Är det samma på en traktor, måste alltså mating och returen bak slutas med en slang emellan när jag inte har dem anslutna till vagnens ventilpaket? Eller cirkulerar det "internt" inne i hydraulpumpen om inget är anslutet.

Blev det här begripligt för någon månntro?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulik - vad är vad?

axwell  
#101127 Som du beskriver har jag kopplat mitt uttag, de skall sitta sammankopplade när vagnen inte är ansluten.
Nackdel:Motorn måste stoppas vid omkoppling.

Alternativ: Låt den trycksatta slangen via en handmanövrerad ventil, som en öppen shunt, leda oljan till returledningen vid ur/inkopplingen och då du kör utan vagn.

Varför vill skrota dina nuvarande uttag?

Användarvisningsbild

Re: Hydraulik - vad är vad?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101129
axwell skrev:Varför vill skrota dina nuvarande uttag?


Tja, som jag fattat det aktiveras inte uttagen med mindre än att jag drar i spakarna hela tiden, de är fjädrande, och det fungerar förstås inte. Det jag vill ha är en direktledning (matning) och direktretur från ventilpaketet. Det är ju som du har det, vi har ju nästan samma vagn. Fast jag kanske skulle prova vad som händer om jag petar lite i alla uttag, nåt är kanske direktflöde utan spakstyrning. Eller också kanske man kan binda ner spaken i öppet läge. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulik - vad är vad?

foton  
#101131 I ett vanligt ventilpaket kopplar man en tryckledning och en retur, så länge som du inte rör nån spak så cirkulerar oljan gjenom paketet. Men i ditt fall kommer väll trycket från ett orginal reglage från traktorn, det måste du stänga när du inte har slangarna kopplade. Det är också bra att stänga av vid kallstart.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulik - vad är vad?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102346 Nu har ju satt dit en ventil för att låta oljan cirkulera när jag inte använder uttagen som "axwell" föreslog. Men nu har något nytt inträffat och det är att skopan sjunker ned ganska snabbt, inom 1 timme eller så, från 1/2 meter till marken. Det gjorde den inte före jag rev bort det gamla ventilpaketet. Kan det bero på att det blivit kallare ute eller vad? Någon läcka ser jag inte.

"foton": Tryckslangen är ansluten direkt i ett uttag. Vet inte att det finns något reglage att justera med, skulle vara om det har något samband med "djupkontrollen då".??

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulik - vad är vad?

foton  
#102378 Det som du beskriver att skopan sjunker kann bero på att det läcker inne i reglaget, eller packningarna i hydraulkollvarna. Har du monterat en beg. lastare kann de hända grejer inne i kollvarna när dom har fått börja jobba, det är inget konstikt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).