Verkstan

Hydraulpump+tank

3 inlägg 4768 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraulpump+tank

svenson  
#99511 tjenaa! har kommit över en gammal (förmodligen) vickers pump,LS 100l. är rätt säker på att pumpen är från 70-80 talet, den satt i fronten på en blondin och drev en husqvarna processor. Från fabrik satt tanken rakt ovan för pumpen, men nu till min fråga. Sug sidan på pumpen, suger den eller "rinner" bara oljan från tanken in i pumphuset? jag har tänkt att front-montera pumpen, men ha tanken på kärran. Kommer det bli problem med att få oljan från tanken till pumpen? tack på förhand :smile:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hydraulpump+tank

Camwood  
#99682 Pumpen suger oljan enligt hävertprincipen :det får inte finnas några luftfickor :shock: Klartext det innebär att botten på tanken kan vara lägre en pumpen om du har oljenivån högre en pumpen . Suger pumpen luft så skapas kavitation 😡
som är exremt skadlig för pumpen :shock:

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump+tank

Matspakullen  
#100355 Kavitation har inte så mycket med luft att göra - kavitation är vaacumblåsor och kan uppstå även på trycksidan efter pumpen. Höga oljeflöden i trånga passager kan t.ex orsaka kavitation. Men för att minska risken för kavitation i den dyra pumpen skall man alltid försöka ha så grov och kort tilledning som är praktiskt möjligt - i vissa maskiner förekommer det att man trycksätter tanken, med kompressor el annan lösning, för att få fram olja till pumpen så problemfritt som möjligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).