Verkstan

Laga stubbe vretenkran

8 inlägg 4060 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Laga stubbe vretenkran

Danne  
#91612 Stubben har nu för tredje gången gått av på våran vreten kärra. Första gången var efter gudrun, då köpte vi en ny men denna höll endast en kvart sen gick den av i svetsen mot vridhuset. Sen lagade en bysmed den och nu har den hållt tills igår då det på nytt brakade av. 😈

Så nu är frågan: Hur skulle ni lagat/ förstärkt för att den ska hålla några år?
Plattjärnet på bilden är endast till för att få ihop det någorlunda rakt.

Mvh: Danne




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Laga stubbe vretenkran

Fredrik Reuter  
#91613 Hej,
Vad är det för modell på kranen?
Jag får inte riktigt ihop vad som är vad när jag ser på bilden. Men det beror nog mer på mig än bilden...

Avatar Fallback

Re: Laga stubbe vretenkran

Danne  
#91625 Det är en 60-30 tror jag modellen heter.
Det du ser på bilden är den avbrutna stubbens topp och ner i högerhörnet lyftkolven.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laga stubbe vretenkran

Fredrik Reuter  
#91633 Ok, nu kopplade även jag.
Eftersom bysmedens förra lagning håller än kanske han kan göra jobbet igen?

Annars verkar du börjat bra med att slipa ur sprickan(?).
Får du plats med en förstärkningsplåt i bakkant kanske det skulle funka bra som tillägg till svetsning av sprickan?

Men jag hoppas du får mer svar, det är många här som är ljusår bättre än mig på detta, tro mig... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Laga stubbe vretenkran

totte  
#91636 Svetsa på ett rejält plattjärn på i varje fall baksidan på stubben efter att den blivit hopsvetsad. Är väl ungefär samma idé som Admin kom med. Vet ju inte riktigt hur det ser ut när lyftarmen sitter där, vad som får plats eller inte.

Avatar Fallback

Re: Laga stubbe vretenkran

Dexxaz  
#91650 Jag skulle nog byggt en ny stubbe av ett profilrör med grövre gods.Ofta osynliga utmattningssprickor i materialet runt en skada som kommer att bli större....

Avatar Fallback

Re: Laga stubbe vretenkran

Danne  
#91707 Nu är det ihop svetsat :grin:

Så nu återstår det bara att se hur länge det håller den här gången. :???:
Blev rejält med svetsa runt bussningen och ett 20mm plattjärn på baksidan.

Tack för bra svar!

Mvh: Danne

   TS
Avatar Fallback

Re: Laga stubbe vretenkran

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91722 Borde ju kunna hålla ett tag det där=). En grej jag brukar tänka på om jag förstärker något är att jag brukar försöka göra ändarna på förstärkningen spetsiga men ändå med rundade hörn,har fått för mej att det är mindre risk att det spricker där förstärkningen slutar då. Men jag är ingen expert och det där håller nog ändå.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).