Verkstan

Scaniakoppling

19 inlägg 9801 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Scaniakoppling

marcem  
#90634 Hej är det någon som vet vart man kan
få tag på reserv delar alt en komplett koppling
till en ösa 250 -85?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Scaniakoppling

Kse  
#90636 Vad menar du med koppling? sitter väl ändå converter i den.
Prova hos maskindemonteringarna, Stigs Maskin, Värmlands maskindemont (VMD) eller Koppom Maskin

Avatar Fallback

Re: Scaniakoppling

marcem  
#90637 Scaniakopplingen sitter i midjan och har till
uppgift att överföra drift på vagnen!
Sedan är det hydrostat drift ej converter!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Scaniakoppling

Kse  
#90638 Ok, som sagt kolla maskindemonteringarna.

Avatar Fallback

Re: Scaniakoppling

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90645 Dom där fanns på 260-n oxå,så maskinskrotarna lär nog ha av dom :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Scaniakoppling

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90657 Är det själva kopplingen som är trasig eller är det hydrualcylindern som läcker?det där måste vara den sämsta konstruktionen av vagnsdrift.Man måste dela traktorn i midjan för att komma åt kopplingen,hade själv en som hydraulcylindern läckte.

Avatar Fallback

Re: Scaniakoppling

marcem  
#91688 Jag vet inte vad det är för fel, saknar drift på vagnen. tror även att jag
får olja i fördelningslådan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Scaniakoppling

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91698 Du har alltså 2 olika felsymptom eller :?:

Ökar oljevolymen i fördelningslådan (=hög-låglådan) har du troligvis fel på hydraulmotoraxeltätningen (puh) ,går rel. enkelt att byta,riv loss motorn och peta ut gamla axeltätningen och dit med en ny.

Scaniakopplingen sen,vad är det för fel med den :?:
Börja med att kolla att du har tryck i inkommande hydraulslangen (1/4 tum,höger sida)
Läckage så går bakåt via midjelagringen,har ingen möjlighet att gå in i växellådan.
En läckagemöjlighet är en o-ring på ett rör som är intryckt i Scaniakoppligen (mellan hydraulslang-Scaniakoppling)
Annars är det en vanlig hydraulcylindertätning inne i Scaniakopplingen,tyvärr måste maskinen delas för att komma åt :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Scaniakoppling

marcem  
#91709 En fråga till.
Ska det va tryck i slangen som kommer in i midjan
när man har knappen i låg växelläge eller
högväxel läge?

   TS
Avatar Fallback

Re: Scaniakoppling

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91726 Det ska va tryck i slangen när vagndriften är på,dvs hela tiden i "låg"-läge.
I hög-läge vill man inte att vagnen ska dra,detta för att undvika "uppskruvningar" i drivlinan vid transport efter väg (asfalt)
Däremot finns en brytare "allhjulsdrift hög-växel",när den är aktiverad så drar vagnen oxå på högväxel,detta ska man va försiktig med men kan användas tex vintertid vid flytt efter backiga,isbelagda vägar.

Trycket i kvarttummen minns jag inte exakt,är nånting ca 25 bar.

Har du tryck islangen men han drar ändå inte på vagnen så är troligen kuggarna på Scaniakopplingen trasiga.
Detta kan hända om man växlar när maskinen rullar.
Iså fall måste du dela traktorn och leta en annan koppling

Avatar Fallback

Re: Scaniakoppling

marcem  
#91740
Simba skrev:Det ska va tryck i slangen när vagndriften är på,dvs hela tiden i "låg"-läge.
I hög-läge vill man inte att vagnen ska dra,detta för att undvika "uppskruvningar" i drivlinan vid transport efter väg (asfalt)
Däremot finns en brytare "allhjulsdrift hög-växel",när den är aktiverad så drar vagnen oxå på högväxel,detta ska man va försiktig med men kan användas tex vintertid vid flytt efter backiga,isbelagda vägar.

Trycket i kvarttummen minns jag inte exakt,är nånting ca 25 bar.

Har du tryck islangen men han drar ändå inte på vagnen så är troligen kuggarna på Scaniakopplingen trasiga.
Detta kan hända om man växlar när maskinen rullar.
Iså fall måste du dela traktorn och leta en annan koppling



Nu är det ett tag sedan jag höll på med traktorn. Men senast vi försökte hitta felet så mätte jag upp trycket på matar pumpen i slangen som sitter i midjan och jag hade ca 14 bar när man hade knappen i högväxel läge, och trycket försvann när man tryckte i låg växel! Därav min tes att fjädern aktiverar drift på vagn och hydraul tryck frigör drift. Om det ej ska va på detta vis vad kan ha hänt då? Har det förväxlats någonting någonstans?? Har slangarna som sitter på skift kolven till hög och låg växeln något med detta att göra? Det är nog också som du skriver att det läker olja till fördelnings lådan.
Jag har också vart i kontakt med alfta dom verkade kunna ordna de mesta.
Har du nå mer tankar kring mitt problem?
MVH Marcus

   TS
Avatar Fallback

Re: Scaniakoppling

marcem  
#91741 Så här ligger det till!
Han som körde maskinen tidigare tryckte i högväxeln när maskinen var riktigt kall och då small skift kolven i lådan itu. Efter mycket riv och fix så fick vi ihop den.
Men det visade sig snart att jag var utan drift på vagen, jag är även utan högväxel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Scaniakoppling

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91754 Jamen då har du väl bara kastat om nån slang :D
Vill minnas att det går 2 st kvarttummare till hög-låg manövercylindern medan den som går till Scaniakopplingen är ensam,men magnetventilerna sitter bredvid varann.
Troligen är 2 av dom omkastade och då är Scaniakopplingen felfri,den SKA HA TRYCK för att koppla i.
Trycket minns jag som sagt inte exakt,men på 260 så användes luft som kopplingsmedel och det var då runt 7 bar.

Ska försöka kika på den 250 vi har stående hur det där ska va kopplat :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Scaniakoppling

marcem  
#91756 Jag ska prova och skifta slangarna.
Tack på förhand!

   TS
Avatar Fallback

Re: Scaniakoppling

Gubben  
#91774 PÅ 260 drivs scaniakopplingen med tryckluft så vagns driften ligger endast i när det finns tryck luft. Ofta blir det problem på äldre maskiner att det har börjat rosta och kärva runt tätningen i och med att det är näst lägsta stället i trycklufts systemet. Det lägsta är i kopplingen till hög och låg växel som brukar kärva först för allt vatten samlas där om man slarvar med spriten. Den behövs även sommar tid. Far till en scania verkstad den är inte dyr att köpa ny.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).