Verkstan

Kärvande rotor till skogskran

13 inlägg 9485 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kärvande rotor till skogskran

mbss  
#89633 Hejsan!
Här kommer en ny forummedlem, ja även en nybliven skogsägare samt nybliven skogskransägare.. :)

Kranen är ett hemmabygge med en gammal Foco-kran som grund, dock verkar rotorn kärva lite.. Den svänger runt och så men den stannar ibland och igår stannade den till och så sköt tryckslangen till den..

Jag har ingen aning om hur en rotor funkar rent "tekniskt", hur den är uppbyggd, men är det något i dem som kan strula som man kan byta/reparera?

Mvh Mårten



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Kärvande rotor till skogskran

Kse  
#89666 Är det rotatorn i gripen du menar eller själva vridhuset till kranen?

Avatar Fallback

Re: Kärvande rotor till skogskran

mbss  
#89680 Hejsan
Det är rotatorn i gripen jag menar..

   TS
Avatar Fallback

Re: Kärvande rotor till skogskran

Robertberg  
#89691 Är rotatorn runtomsvängande? Kan man snurra runt runtruntruntruntruntruntruntruntruntruntruntruntruntrunt med den?
Är den inte det kan ju det vara orsaken ;)

Användarvisningsbild

Re: Kärvande rotor till skogskran

Kse  
#89726 Sitter oftast två fjäderbelastade "vingar" inne rotatorn. Går fjädrarna av så funkar rotatorn lite som den vill, dels så sluter inte vingarna tätt mot insidan på rotatorn och oljan går inte dit den ska villket kan förklara slangbrottet. Dels så kan bitar från fjädrarna fastna så att det blir stopp. Kör inte mer med rotatorn utan demontera innan det blir större skador, lägg gärna upp en bild på rotatorn om du inte vet vad det är för modell

Avatar Fallback

Re: Kärvande rotor till skogskran

mbss  
#89754 Hejsan
Ja det är ju värt att kolla upp, för underligt beter den sig.. Ibland svänger den bra åt ena hållet men vill inte alls köra åt det andra, den stannar ibland o.s.v.. Ska koppla loss gripen och se om jag kan skruva isär den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kärvande rotor till skogskran

Kse  
#89765 Här kommer lite bilder om än inte så bra.
Nedre bilden visar mellanstycket på en Indexator Gv-7 rotator, mot insidan på den här kransen tätar dom fjäderbelastade vingarna som jag nämde.
Övre bilden är på en äldre model av gv 124 rotator som har två xtra utgångar för tex såg motor elller tilt och är lite krångligare, men till höger ser du själva stommen där vingarna ska sitta som tätar mot kransen, står upp och ner på bilden.
Inga konstigheter bara att skruva isär.

Användarvisningsbild

Re: Kärvande rotor till skogskran

Kse  
#91363 Har du demonterat rotatorn än och hittade du felet?

Avatar Fallback

Re: Kärvande rotor till skogskran

mbss  
#91365 Hejsan
Nej jag har faktiskt inte ens lyckats få isär rotorn.. Sitter så in i helvete och jag har inte rätt verktyg heller. Har koncentrerat mig på rotorn i kranen istället (där läckte det olja och den var svag) och den har jag i.a.f. lyckats få isär, identifiera problemen och lagat dem.. Så nu ska den ihop igen. Så nu i veckan ska jag ta mig en ny funderare på hur jag ska få isär rotorn till kranen.. På något sätt måste det ju gå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kärvande rotor till skogskran

Kse  
#91397 Om du kollar på rotatorstommen på den övre av bilderna i mitt förra inlägg så ser du att det finns ett längstgående spår i stommen, finns en på baksidan oxå. I dessa spår sitter det kilar inslagna men det är insex fattning i ändarna, dessa ska alltså slås ut från baksidan. Man kan ju lätt tro att dom ska skruvas ut men det går förstås inte, nu vet jag ju inte vad du har för rotator men det kan ju vara en lösning. Som sagt, lägg upp en bild om du har möjlighet

Avatar Fallback

Re: Kärvande rotor till skogskran

mbss  
#91399 Ja ska se om jag kan få till någon bra bild.. Något märke går inte att urskilja, det är en riktig gammal en, så mkt kan jag säga..

   TS
Avatar Fallback

Re: Kärvande rotor till skogskran

mbss  
#91448 Här kommer några bilder..
Har försökt att knacka med ett dorn i hålen i "bottenplattan" för att se om man kan få den att gänga ur men det sitter fast så in i bängen..

   TS
Avatar Fallback

Re: Kärvande rotor till skogskran

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91459 Är verkstadsjobb att öppna den där 8)
Vi tog opp en gammal ÖSA-rotator av liknande typ en gång ( alltså en ICKE runtomsvängande ),spände fast huset i en hydraulpress (som var bultad i cementgolvet),sen svetsades ett 4 meter långt järnrör fast i bottenplattan och vi var 3 gubbar som hängde i röret för att lossa men ICKE :lol:
Efter att ha skarvat till 6 meter och värmt ordentligt så kom han loss,så om man räknar momentet med 6 meter skaft och 3 gubbar hängande så blir det en hel del :D

Efter att ha pusat gängorna i svarven och nya tätningar så fungerade den klanderfritt många år sen :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).