Verkstan

Nu får jag ju Bruka allvar o få till det

4 inlägg 2721 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nu får jag ju Bruka allvar o få till det

kröll  
#89241 Hej där på Forumet Fick alldrig till det .Automatisk åter gång på Ved klyv typ Faxes modelen Gör ett nytt försök här o ser om någon har ett tips hur man gör en sådan på min Hem byggda Ved klyv Sänd gärna Ritningar Kröll Hbg



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Nu får jag ju Bruka allvar o få till det

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93504 Det du vill ha är ju en fjäderbelastad spak som strävar att lägga ventilen i backläge, sen ett stag av nåt slag som trycker på sagda spak så den ställer sig i neutralläge när den når bakre position. Då måste du manuellt dra i spaken för att påverka den i klyvriktning och direkt du släpper spaken strävar tuben bakåt.

Avatar Fallback

Re: Nu får jag ju Bruka allvar o få till det

SAKO75  
#93509 På min klyv jag byggde så går slangarna från ventilpaketet rakt upp och det gör även spaken (tog det jag hadde). Jag fäste en plåt på den slangen som kom närmast spaken och en magnet på spaken. Spaken går ju inte i neutralläge automatiskt, men man får ju dit ett nytt vedträ innan kolven har gått för långt iallafall. När klyvmomentet är klart så trycker jag "fast" spaken. Slipper köra in kolven manuellt. Man får ju se till så att spaken går så lång som möjligt annars går den in med lägre hastighet i onödan.

Användarvisningsbild

Re: Nu får jag ju Bruka allvar o få till det

totte  
#93513 Om du tar några bilder på klyven där man tydligt ser ur spaken sitter i förhållande till kolven så blir det mycket enklare att ge tips om hur du skall fixa återgången. Det är som grabbarna säger inga stora konstigheter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).