Verkstan

gjuta glasfiber.. HJÄLP!!

7 inlägg 6785 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

gjuta glasfiber.. HJÄLP!!

Torparn79  
#86399 under den tid jag besvärat detta forum med min närvaro har jag upptäckt att kontsnärer av alla dess slag finns här..

nu har jag ett bekymmer, jag har tänkt tillverka ett par förvaringslådor och några konsoller till traktorn..
har klurat lite på materialval och kommit fram till att jag ska prova med glasfiber..

nu har jag inte hållit på med glasfiber sen jag var med och pillade ihop med morfar för drygt 15 år sedan och han är dessutom död sedan många år och kunskapen försvann med honom..

min första fundering är om kan använda betong till att göra gjutform av..??
tänkte göra en betongavgjutning av en "låda" och sedan plasta upp med glasfiber runt den..
men, fastnar glasfibern på betongen och i så fall, hur gör man för att minska risken för att den fastnar..??



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: gjuta glasfiber.. HJÄLP!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86400 Enklast är att plasta in den med gladpack, eller kanske rundbalsplast?

Användarvisningsbild

Re: gjuta glasfiber.. HJÄLP!!

Torparn79  
#86401 ok, funkar det med gladpack, jag var lite fundersam över om polyestern skulle "käka upp" gladpacken, att det skulle smälta ihop på nå vis..

   TS
Användarvisningsbild

Re: gjuta glasfiber.. HJÄLP!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86402 Verkar inte så, såg en som gjöt av en skoterhuv på det viset.

Användarvisningsbild

Re: gjuta glasfiber.. HJÄLP!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86403 Läs denna: http://ajden.se/glasfiber/glasfiber.pdf

Användarvisningsbild

Re: gjuta glasfiber.. HJÄLP!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86404 Knöck från ett annat forum:
Göra en egen crosshuv.


Jag gör detta med 3 lager glasfiber

1. Först ska det inhandlas material för huven, det som behövs är:
ca 5m glasfibermatta
ca 5-8L Polyesterplast
Härdare
Pensel/lar.
Handskar (rekommenderas verkligen)
Spackel (Skall vara flexibel)
Och en *****r massa slip papper av olika kaliber
Lack
Klarlack
Plastfolie
Aluminiumfolie

2. Se till att du antingen är utomhus eller i ett rum med mycket bra ventilation, dammet från glasfibern samt polyesterplasten är
mycket giftig, utsätts man för det under tillräckligt lång tid blir det en pang död/medvetslös utan förvarningar så som yrsel osvosv.

3. Beroende på hur rädd du är om orginalhuven/avgjutningsobjektet ska du täcka över med mycket plastfolie dvs typ 2-3lager, ärefter något lager med alufolie sedan på med 1 lager till av plastfolie.

4. klipp till bitar av glasfibermattan i förväg så slipper du göra det medans du jobbar med huven samtidigt som plasten håller på att stelna.

5.
Smeta på rikligt med plast på huven,
Lägg första lagret av glasfiber samt rikligt med plast ovanpå det som du får dunsa in med hjälp av penseln in i glasfibermattan så den blir genomvått.
Låt torka en stund så första lagret har härdat ihop någolunda bra.
Därefter börjar du med andra lagret likadant som första.

6. Så håller du på tills du är nöjd, 3 lager funkade perfekt för mig.
därefter låter du huven torka helst över natten så den blivit riktigt genom härdad.

7. Nu när huven har formats kan du ta och klippa/kapa av överflödig glasfiber runt kanten samt klippa ut alla hål för luftintag, mätare osv.

8. När du är klar med den kan du börja slipa på huven, men endast så det blir en någolunda bra yta, man vill inte slipa för mycket så du går igenom något lager av glasfiber, då får du gropar och lufthål som kan vara jobbiga att spackla igen sen.

9. Efter du har grundslipat litegrann ska du spackla huven. Hur mycket spackel du vill ha är upp till dig hur fin huven ska blir, men mycket spackel skadar inte, för mycket skadar inte heller. Helst ska du ha så mycket att du täcker hela huven med ca 1mm spackel så inget av glasfibret syns.

10. Därefter kan du börja slipa till ytan så den blir slät, säkerligen kommer du fortfarande störa på skavanker i ytan trotts att du använt mycket spackel därför kommer du säkerligen att behöva slipa och bättrings spackla 2-3ggr.

11. När all spackling och slipning är klar återstår lackeringen. Helst ska man först ha en grundlackering (färg beroende på vilken färg huven ska vara) eftersom det kommer att vara nyans skillnader i huven.
Därefter är det simpelt, välj en färg, lacka 2-3 lager sen på med några lager klar lack.

Din huv är klar!

Användarvisningsbild

Re: gjuta glasfiber.. HJÄLP!!

Torparn79  
#86407 tack för länk och "stulet material", riktigt intressant läsning..
blev lite klokare i alla fall..

pdf'en du länkade till hittade jag som tråd på något forum men utan bilder, men nu fattar man ju vad som menas med de mesta som han skriver..

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).