Verkstan

BM 2250

5 inlägg 7798 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BM 2250

andan  
#83057 Hej på er!

Jag behöver hjälp innan jag gör nåt onödigt krångligt......

Har en 2250 som (trots kritiken man läst om modellen) fungerat riktigt bra, inga problem med växellåda eller snabbväxel... Men ingen lycka vara för evigt, i samband med den lilla snöstormen i helgen som gjorde så att vi fick en bit över två meter höga drivor över vägen fram mot gården, så fick jag ut o försöka lasta bort det värsta med frontlastaren. Döm om min förvåning när jag hux flux sitter med gruppväxelspaken i näven!!!
Så nu till min fråga: Är det verkligen så att man för att komma åt fästet där spaken sitter(satt) svetsad måste demontera handbroms, växelspak m. fäste samt lyfta av "huven" på nåt sätt? Och när nu detta väl är gjort, hur fasen ska man få loss själva fästet för att kunna svetsa dit spaken igen? Bulten som håller fästet sitter ju "felvänd"... Sjukt svårt att förklara detta, men hoppas att någon har varit med om detta eller iaf vet hur spakarna sitter och kan komma med lite tips!
//
Anders



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: BM 2250

i99albsi  
#182059 Hej!
Fick du någon lösning på detta? Sitter med samma problem och är frågande till om man måste ta bort hela plåthuven...

/Albin

Avatar Fallback

Re: BM 2250

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182159 farsan hade likanande problem på sin 500, är ju samma traktor.

Jag skruvade ut stolen (4bult). sen lossade jag bara på huven vek fram den så kom jag åt stagen och bulten som håller länkaget. Har för mig att det gick rätt smidigt, men det är nåt år sen nu.

Fast han hade lyckats få i ett mellanläge så växellådan hade låst sig, spännande i nerförsbacke med full lastad skogsvagn efter.

Avatar Fallback

Re: BM 2250

andan  
#182215 Hej!

Ja det löste sig, var inte så krångligt men stolen fick som sagt tas bort, sen såg jag precis som i föregående inlägg att det gick att lösa utan att ta bort allt... Kommer inte ihåg exakt det är ju över två år sedan men börja riva bort stolen så tror jag det ger sig.. Var nogrann när du sedan svetsar dit spaken, jäkligt viktigt att den hamnar precis i rätt "vinkel" annars blir det problem...

Lycka till!

   TS
Avatar Fallback

Re: BM 2250

i99albsi  
#182282 Det här var inte smidigt. Det verkar inte som att man kan ta bort huven utan att allt annat - spakar, reglage, pbromskontakt etc- är demonterat först. Moment 22 alltså.

Jag har tagit bort stolen och plåten under den. Men resten av golvet sitter i ett stycke med huven. Så där kommer jag inte längre.

Rätt metodik verkar vara att demontera plastplattan längst fram på huven, sedan ta loss spak efter spak, med början med pbromsspaken och sedan fortsätta bakåt. Kullederna är trixiga att ta isär, sitter en tråd som säkrar kulan på plats. Hållaren till gruppväxelspaken lossas bakifrån, ta bort den bockade täckplåten som sitter bak utanpå hytten.

Jag har mätt så noggrant jag kunde och svetsat spaken därefter, fick det till att den förskjuts 17 mm i sidled mellan hylsan och växelkulissen. (udda material att svetsa i, fräste inte som vanligt stål?).

Håller nu på att montera, har precis fått spaken på plats och skall fästa de !"#¤% trådarna som säkrar kullederna...

Tackar för alla tips!
/Albin

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).