Verkstan

lastbilsdiesel

8 inlägg 6385 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

lastbilsdiesel

matz  
#77485 vid dieselpumpen på macken kan man välja pumphandtag för lastbil eller personbil..är det nån skillnad på dieseln?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: lastbilsdiesel

Elias  
#77487 Ingen skillnad på dieseln enda skillnaden är att den pumpar mycket fortare..

Användarvisningsbild

Re: lastbilsdiesel

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77532 Jag frågade åxå bara för att vara säker, perfekt med lb-läge när man fyller dunkar.
Kolla bara att munstycket går ner i hålet.

Användarvisningsbild

Re: lastbilsdiesel

Elias  
#77547 Är inte som i finland när man tankar pulto.... eller vad det nu heter på finska dvs lantbruksdiesel att man slipper moms osv.

Användarvisningsbild

Re: lastbilsdiesel

masterchief  
#77555 Det är ingen skillnad.
Skillnaden är som tidigare sagt pumphastigheten.
Det är kunden som bestämmer om det ska momsas eller ej.
Ofta idag så är eldningsolja vanlig diesel beroende på att det skiljer så lite i pris....

Användarvisningsbild

Re: lastbilsdiesel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77580
masterchief skrev:Ofta idag så är eldningsolja vanlig diesel beroende på att det skiljer så lite i pris....


Ofta men inte alltid, vilket inte nog kan betonas, ty det händer ibland att leverantörens "eldningsolja" växlar mellan dieselolja och eldningsolja - vilket lär ha resulterat i ett och annat motorhaveri genom åren...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: lastbilsdiesel

skogsjan695xl  
#77586
Niking skrev:
masterchief skrev:Ofta idag så är eldningsolja vanlig diesel beroende på att det skiljer så lite i pris....


Ofta men inte alltid, vilket inte nog kan betonas, ty det händer ibland att leverantörens "eldningsolja" växlar mellan dieselolja och eldningsolja - vilket lär ha resulterat i ett och annat motorhaveri genom åren...
/Niklas



annars brukar eldningsolja vara fint att köra med då den är fetare än vanlig diesel, dock inte vintern då den blir mera åt siraps hållet och lägger gärna igen filter. Dock ska inte detta ske på nyare bilar/maskiner, min gamla volvo diesel gick skitbra på detta och även traktorn hemma på föräldra gården.

Men om det nu är vanlig diesel även som villaolja vet jag inte hur det är idag, vi har brukat fått köpa/fått villa olja som blivit kvar folk bytt värme anläggning.

Användarvisningsbild

Re: lastbilsdiesel

Kse  
#77592
Niking skrev:
masterchief skrev:Ofta idag så är vanlig diesel beroende på att det skiljer så lite i pris....


Ofta men inte alltid, vilket inte nog kan betonas, ty det händer ibland att leverantörens "eldningsolja" växlar mellan dieselolja och eldningsolja - vilket lär ha resulterat i ett och annat motorhaveri genom åren...
/Niklas

Intressant, fattar bara inte vad det skulle vara i eldningsoljan som får motorn att haverera?
Skillnaderna mot mk1 är ju typ färgen, svavelhalten och högre energivärde.
Det är ju inte så att eldningsoljan är nått bottenskrap från produktionen med massa farliga tillsatser

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).