Verkstan

Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

29 inlägg 11122 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

Phantom  
#77239 Kanske är enklare att söka efter andra oljor med samma spec som oljan du söker. Du kan i stort sett använda vilken annan olja som helst så länge spec följs, och det kanske finns i din närhet.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

massa-ved  
#77289 Jag håller med dig axwell UTTO är en ren transm.olja Universal Tractor Transmission Oil.
Att kalla en STOU olja för UTTO är lite vilseledande minst sagt med tanke på att det finns vissa våtlameller som inte tål STOU olja. Vi kallar UTTO för UTTF, Oil är utbytt mot Fluid.
Har du nåt namn på den som svarade på ditt mail?

De Belarus försäljare som jag känner till har inte haft OKQ8 som oljemärke utan helt andra.
Det enda som står i boken från fabriken är -40 - +5 M8G2( rysk beteckning ) = SAE20, +5 - 50 M10G2= SAE30.

Användarvisningsbild

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

totte  
#77303 Jag frågar mig, varför inte hälla i en bra syntetolja av modernt snitt, den överträffar allt annat som du kan hälla i traktorn och finns på varje mack.

Användarvisningsbild

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77322 Här kör vi precis alla motorer på Agrol Turbo super 15W-40 Alla traktorer och alla bilar.

Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

Naders  
#77327
Phantom skrev:Kanske är enklare att söka efter andra oljor med samma spec som oljan du söker. Du kan i stort sett använda vilken annan olja som helst så länge spec följs, och det kanske finns i din närhet.

Jag får ta och undersöka detta lite närmare. Specifikationer bör väl finnas på respektive oljefabrikörs hemsida?!

   TS
Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

axwell  
#77343
massa-ved skrev:Har du nåt namn på den som svarade på ditt mail?


Han heter:Urban Nilsson, Energichef, verkar verka(!) i Lidköping.
På de internationella sidorna står det ofta "fluid" men de brukar ändå behålla förkortningen "UTTO" men "UTTF" ska väl inte heller vara något problem att tyda.
Du nämnde att Gulfs STOU -olja även kan användas i Power Shift trans. Gäller det med säkerhet även när man har en gemensam tank för transmission, slutväxel och hydraulsystem? Någon kallar det det för "lågbudget" trots att det är så vanligt bland existerande traktorer.
totte skrev:Jag frågar mig, varför inte hälla i en bra syntetolja av modernt snitt, den överträffar allt annat som du kan hälla i traktorn och finns på varje mack.


På den Shellmack jag jag kollade är priset 2300 kr/20 lit, lev. tid 11-14 dagar och har enl uppg. inte lägre visk. än mineral 5w-30 vid sträng kyla.

Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

massa-ved  
#77365
axwell skrev:
massa-ved skrev:Har du nåt namn på den som svarade på ditt mail?


Han heter:Urban Nilsson, Energichef, verkar verka(!) i Lidköping.
På de internationella sidorna står det ofta "fluid" men de brukar ändå behålla förkortningen "UTTO" men "UTTF" ska väl inte heller vara något problem att tyda.
Du nämnde att Gulfs STOU -olja även kan användas i Power Shift trans. Gäller det med säkerhet även när man har en gemensam tank för transmission, slutväxel och hydraulsystem? Någon kallar det det för "lågbudget" trots att det är så vanligt bland existerande traktorer.
totte skrev:Jag frågar mig, varför inte hälla i en bra syntetolja av modernt snitt, den överträffar allt annat som du kan hälla i traktorn och finns på varje mack.


På den Shellmack jag jag kollade är priset 2300 kr/20 lit, lev. tid 11-14 dagar och har enl uppg. inte lägre visk. än mineral 5w-30 vid sträng kyla.


Huvudkontoret är i Lidköping.
De sålde Shells olja förut gick över till OKQ8 förra året.

Enligt produktkatalogen är det så, blev lite :???: vissa våtlameller ska inte tåla STOU.
Ska kolla det lite nogrannare.

Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

axwell  
#77864
massa-ved skrev:Huvudkontoret är i Lidköping.
De sålde Shells olja förut gick över till OKQ8 förra året.

Enligt produktkatalogen är det så, blev lite :???: vissa våtlameller ska inte tåla STOU.
Ska kolla det lite nogrannare.


Hemsidan är ändrad från UTTO till STOU. Utrycket UTTO eller motsvarande hitta jag inte där det skulle kunna stå. http://www.svenskafoder.se/attachments/49/792.pdf



OK eller Shell, jag har prisfrågat S.F. på deras Shelloljor och fått hyggliga priser frp 20 hink. Jag har inte frågat fler än den ÅF som ligger närmast, där har de bara s.k. J.D-oljor HyGard J20C.

Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78427 finns i Tingsryd på Börjes, de har hydraulikolja med , på stallbacken , som affärn heter :)

Användarvisningsbild

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

totte  
#78431 Så Börjes finns fortfarande och har fortfarande allt?

Användarvisningsbild

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78435 Visserligen är det helt onödigt att köpa en motoroljaolja av visst fabrikat eller ens viss typ till en Belarus, men om du ändå vill ha Q8-olja finns de väl på närmaste ok-q8 mack. För större fat kan man ringa ok centralt och få reda på återförsäljare som skickar hem oljan till dig.

Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

Naders  
#78484
kisaved skrev:finns i Tingsryd på Börjes, de har hydraulikolja med , på stallbacken , som affärn heter :)

Har de Q8-olja på Börjes :shock:
Har de isåfall ett brett sortiment eller har de bara en universalolja?
Är ute efter en speciell olja med beteckningen Q8 T1000 10W-30.

   TS
Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80468 nä, de har nog bara universaloljan, tror jag ring och hör med stallbacken.
Börjes Tingsryd
Telefon: 0477-48200

Avatar Fallback

Re: Var köpa Q8-olja i Karlshamns-trakten?

Naders  
#80516 Tackar för alla tips men det ser ut som mitt dilemma har löst sig mot det bättre.
Det visade sig att han som sålde traktorn (Birgers Maskiner i Lenhovda) ofta kör till Karlshamn för att hämta reservdelar till traktorerna från färjan som går till Lettland (kan vara Litauen med).
Iaf så var han så hygglig att han stannade till med ett par dunkar och så var det problemet ur världen.

Men jag ska ringa Börjes ändå å kolla tänkte jag.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).