Verkstan

Laddning av optima batteri

32 inlägg 37766 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Laddning av optima batteri

axwell  
#108420 Vilken typ av Optima har du, 50 Ah men sen, färg eller någon beteckning. Om det skulle vara ett fritidsbatteri så är det inte mycket hopp. De klarar bara 3-5 starter med den kortslutningsström som startmotorn orsakar.

Eftersom du i alla fall behöver ett större batteri, köp ett sådant och en multimeter med tångamperemeter som kan mäta likström, det kommer att underlätta din framtid som traktorägare.

Om jag minns rätt så har du några stora elförbrukare, div äldre belysning och dessutom elvärmepaket (??!!), till det räcker inte 50 Ah med likströmsgenerator, även om det skulle vara rätt typ av Optima.

Njut nu av stugvärmen, Biltema öppnar först i morgon kl 09.00.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... 6003-ACDC/

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Laddning av optima batteri

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108425 Har ett RTU 4.2 ( http://www.optima-batterien.eu/sv/produ ... ioner.html )

Ja jag har ett elektriskt värmepaket som jag gillar :smile: och massor med lampor. Så, som vanligt har forumet gett mig vägledning:

1) Kollar kablar i dagsljus.
2) Provar direkt på startmotorn
3) Köper ett nytt batteri med mer Ah, bra att ha ett reservbatteri för allt möjligt ändå, inte minst för reservströmmen till pannan som ger goa stugvärmen :grin:
4) Om inget ger bra resultat, river loss startmotorn i vår, kör med hjälpstart tills dess (funkade ju med atv:n via startkablar). Den var ju otroligt lättstartad så länge det var varmt så det kan ju inte vara nåt jättefel på den.
5) Önskar mig en "multimeter med tångamperemeter för likström" :?: i julklapp av hustrun.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).