Verkstan

Inköp av kvalitétsverktyg

37 inlägg 25247 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inköp av kvalitétsverktyg

H-E  
#73943 Nu är det dags att börja köpa lite kvalitétsverktyg. Har kollat på Kamasa- och Bahcosatser med nycklar och hylsnycklar. Är det top of the line-grejer, eller finns andra fabrikat?

Man vill ju att det ska hålla och vara bra, de ska man ju ha hela livet är ju tanken. 8)



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73957 Onödigt dyra.
Klarar dig fint med Ampro.
Kan rekomendera deras vagn för ca 11 000:- som är toppen att köpa som start och sen kompletera lite.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

masterchief  
#73962 Hålle med Henrik om att Ampro är bra grejor till det pris de betingar.
Har mycket Ampro verktyg i kojorna...
Kan inte säga att de tål mindre stryk än Bahco, Gedore mm som man har enstaka av.
Tänger är en annan femma, speciellt sidavbitare och pollygriper.
Där rekomenderar jag Knipex..
Knipex pollygrip går inte av för hackor....klart bättre än tex Bahco.

Avatar Fallback

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73968 Håller med både Henrik och master här uppe.

Jag har en sats från Ampro på 150 delar eller något på jobbet som jag tycker är suverän. Samma kit från Bacho går väl på det dubbla skulle jag gissa. Har en liten låda från Bacho här hemma på 35 delar som kostade 400 spänn.

För att avrunda och inte pladdra på så gör som jag och ovanstående, nöj dig med Ampro om du inte är märkesfixerad =))
Håller inte verktygen från Ampro till det men normalt nyttjar de till lär inte Kamasa eller Bacho heller göra det.

Avatar Fallback

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73969 Biltemas verktyg med 10 års garanti är prisvärda.

Avatar Fallback

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

massa-ved  
#73979 Håller med master om knipex tänger har några såna.
TengTools är rätt bra, finns en del billiga som håller rätt bra kvalitet tex som mangan nämnde biltemas och King Tony.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

skogsjan695xl  
#73982 bondtools har bra grejer enligt mig iaf, har inte så mycket verktyg därifrån men de som jag har funkar fin fint, håller bra, och billiga.

Avatar Fallback

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73994 Tycker det ser ut som att en del Biltemaverktyg ser ut att vara Ampro vad det gäller utförande och förpackning rakt över.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

totte  
#74011 Om tänger vill jag instämma om Knipex, dom har gjort den enda avbitare jag har haft som inte varit kass efter ett halvår. Den här är över 10 år nu och i lika bra skick som ny.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

swe#kipp  
#74020 Gillar knipex tänger jag med, har avbitare, polygriper coh ett par kraftavbitare från dom, dock har jag även en avbitare från bacho som jag tycker är bättre än knipex dito vassare och mer kraft och har hitills hållit ett par år för hemmabruk och för verkstadsbruk men jag vet att dom flesta håller knipex högre en bacho vad gäller tänger och det är bara denna avbitare jag gillar mer !!!!

Avatar Fallback

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74021 Skiftnyckel och rörtång ska va Bacho,men tex vanliga ringnycklar finns många prisvärda märken i "övre mellanklassen"
Biltema har vissa ljusglimtar,bla 3/4 hylssats är ok medan 1/2 hylsinsex blitt för hårda,en 8mm exploderade när jag drog med ett vanligt 1/2 tums spärrskaft,som tur var hade jag skyddsglasögon då,resten av satsen gick till skrot,så billiga verktyg är inte bara dåliga utan kan oxå farliga att använda :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74024
Mangan skrev:Biltemas verktyg med 10 års garanti är prisvärda.

Håller med, jag har en Biltemalåda med optipunkthylsor och den är enormt bra, det enda som
gått sönder är ett spärrskaft som vattenfylldes och rostade paj när lådan låg på flaket några år.
Spärrskaftet är gjort av plast och mkt behagligt så jag saknade det och köpte ett nytt så nu
är lådan komplett igen men nu har den fått flytta in i garaget för det visade sig att jag fick gå
och hämta den så ofta från pickisen så då lät jag den vara kvar inomhus till slut.
Jag hittar ingen bild på den just nu men det är den största lådan ca 1100:- och spärrskaftet
är svart plast med stålinlägg.
Jula säljer en spärringsats för 699:- och en sån köpte jag för nåt år sedan och den används jämt
för den funkar bra och känns fin i handen, tunn och behaglig. Jag kompletterade med lösa nycklar
så nu är den från 10-19mm och jag skulle köpa större om det fanns.
Bild

En bunt elisolerade Bachoskruvmejslar, Knipex tänger, kopparslägga & skiftnycklar så är man nära.

Användarvisningsbild

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

H-E  
#74026 Var lite oväntat att jag skulle få så många tips om budgetgrejer. Fast har själv en liten hylsnyckelsats från Biltema som jag haft i över 10 år. Fungerar kanon!! Enda som har gått sönder är låsningen till lådan de ligger i. Men själva verktygen har funkat u.a. Måste nog omvärdera min övertro på kvalitétsmärken. Tack ska ni ha.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74065 Egentligen skulle man ju köpa allt Snap-On men då gissar jag att priset blir kännbart.
http://www.snapon.com/
En rejäl låda till det sedan:
Bild

Avatar Fallback

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

jorgst  
#74067 arbetar du heltid med att skruva är snap-on det bästa du kan ha.
jag har använt deras verktyg i ca 20 år i mitt arbete men för hemma bruk är det kanske svårt att motivera kostnaden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).