Verkstan

2 problem 1 jättelik suck

14 inlägg 9248 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

2 problem 1 jättelik suck

dexter  
#73738 ja har fel på min dieselvärmare, slår på den innan ja går hem och då ska den starta 0400 varje morgon. men den startar inte, får upp F10 i dispylen. vet inte om de är så relevant men brinntiden är på 120min.

sen har ja ett annat problem. när ja sitter me näsan mot huven och snurrar bak så funkar inte kranen, måste nästan ha stolen lite mer än ett kvarts varv för att den ska gå igång. då slår "låset" ifrån. och ibland slår "låset" i och hela maskin stannar! kranen funkar inte och maskin stannar. trycker ja ner gasen står den still, och knappen F blir R i datan och tvärtom. då måste ja sätta stolen på "kvart" då går låset ur och maskinen rör sig.

kan det vara så enkelt att de blir glappkontakt i kablarna eller i nån sko?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: 2 problem 1 jättelik suck

Kse  
#73740 Låter nästan som stolsgivaren krånglar, den som känner av om stolen är vänd fram eller bak.

Användarvisningsbild

Re: 2 problem 1 jättelik suck

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73742 F10 låter som en felkod. hör med din service man / reperatör vad F10 står för.

Sen låter det som föregående sa att din stolsbrytare behöver anntingen justeras eller bytas.

Avatar Fallback

Re: 2 problem 1 jättelik suck

dexter  
#73743
Kse skrev:Låter nästan som stolsgivaren krånglar, den som känner av om stolen är vänd fram eller bak.

okej, jo för ibland får man smyga me stolen från "kvart" ner till "halv" har du nån idé om värmaren? hehe

   TS
Avatar Fallback

Re: 2 problem 1 jättelik suck

dexter  
#73744 tack för svaren! ska prata me repgubben på måndag, om det är nån som vet va felmeddelandet F10 står för så är de bara hojta till!

   TS
Användarvisningsbild

Re: 2 problem 1 jättelik suck

Robert Lindberg  
#73748 Hej! På min TJ 810 (Webasto tror jag) betyder F10 "avstängning pga överspänning". Dock är min erfarenhet att felkoderna inte alltid är helt relevanta.

Användarvisningsbild

Re: 2 problem 1 jättelik suck

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73779 inte för att jag är 100% säker - men felkod F10 på webasto är väl "överhettning" - å då brukar cirkpumpen ha problem.. å då löser överhettningsskyddet på värmarn ut, måste återställas - läs instr.boken!

tex på min valmet 911.3 finns en liten pump på värmarn, å så en större för å dra runt hela systemet..

Det andra har säkert med stolsgivaren å göra, finns ju olika varianter - min huddig var lite tokig, visade sej att ett hjul på en brytare, som snurrar med under stolen å går i olika spår beroende på i läge el inte, hjulet hade blitt lite platt på ett ställe,å hängde upp sej..

Användarvisningsbild

Re: 2 problem 1 jättelik suck

Knegarn  
#73791 f10 är överhettning ja! luft i systemet eller den större pumpen som lagt av. problemet är som sagts här tidigare att koden måste kvitteras och nu minns jag inte hur man gjorde det, är den utan ström tillräckligt länge så kvittas den automatiskt (tror jag) känn på pumpen som liggen en liten bit från värmaren om den går när värmaren försöker börja, sen känner du på utgående slang (den som blir hetare) om det börjar koka i den innan den slår av! (känns hur det vibrerar i slangen strax innan den slår av).

Avatar Fallback

Re: 2 problem 1 jättelik suck

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73892 Vid problem med värmare gör alltid så att starta värmaren manuellt på morgonen (kall motor),och notera hur han beter sej vid försök till start.
Startar cirkulationspumpen för kylvätskan direkt,hur låter han när (ifall ) han brinner,brinner han kanske en halv minut för att sedan dö ut med "bubblande" slangar osv,detta för att hjälpa servicepersonalen :mrgreen:

Ofta hamnar man att byta cirkulationspump pga dålig kontakt inne i motorn,trots att pumpen är "ganska" ny,vill hävda att många problem avhjälps med en ny pump :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: 2 problem 1 jättelik suck

MS 200  
#75392 har du kollat hur länge den går innan den stannar? vår gick i cirka 2-3 minuter och rökte som fan när den var igång sedan dog den men strömmen gick, men inte länge heller ström kontakten var också dålig. så vi förde in värmaren på en grundlig reparation och bytte vattenpumpen sen fungerade den som ny :) tog dock en bra stund innan vi kom på vad felet var, lycka till :)

Användarvisningsbild

Re: 2 problem 1 jättelik suck

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75398 I dag så var det ca 18 minus. Motorvärmaren vill endast slå i från pga överhettning.
Alltså så cirkulerade inte vattnet.
Cirkulations pumpen fungerade. (testade med direkt ström till kontakten)
Ringde Swelog om enheten som det då måste vara fel på.
Fanns hemma men kostar 5800kr inkl moms. Ville låna den för att testa men det fick man inte. Köp den eller inte...
Så jävla dyr...
Jag tog hem den gammla styrenheten å bände och skar tills jag fick upp den.
Där i sen upptäckte jag att 5-6st lödningar var dåliga och en av dom var riktigt dålig och ärgad.
Så fram med lödpennan och lödde till alla dom som såg risiga ut.
Så i morgon räknar jag med 99.9% med att den fungerar igen.
:)

Hade jag fått låna en ny styrenhet så hade man ju köpt de men om den här nu fungerar så har ju Swelog förlorat provisionen 5800kr.

Användarvisningsbild

Re: 2 problem 1 jättelik suck

221  
#75401 brukar ju vara cirkulationspumpen, hade presis samma problem bytte den sen gick det igen..

Användarvisningsbild

Re: 2 problem 1 jättelik suck

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75468 I dag så monterades styrenheten igen.
Det fungerar perfekt igen nu.
Tänk va lite lödning och eget arbete kan spara pengar.

Avatar Fallback

Re: 2 problem 1 jättelik suck

dexter  
#75494 automatsäkringen på min värmare brukar bryta ut ibland, vad kan det vara som gör att den skjuter?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).