Verkstan

Problem med dieselvärmaren

8 inlägg 10097 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med dieselvärmaren

Kse  
#73687 Har en Webasto värmare från slutet på -80 talet i skotaren som börjat strula, vet ej vad modellen heter
Den slår på som den ska med timer men går bara en kort stund, efter ett tag slår den på igen men slocknar igen efter ca 20-30 sec. Gör så varje gång, alltså två startförsök sen lägger den av.
Den har varit in på service i sommar och funkat klockrent till nu. Cirkulationspumpen går så den borde inte bli för varm. Märkte att glödstiftet gick hela tiden och det ska det väll inte göra? Kan det vara pyrostaten? Eller är det nått elektriskt som säger stopp efter två startförsök? Alltså värmaren startar och går som den ska men gör bara två korta bränningar för att sen stanna helt.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Problem med dieselvärmaren

masterchief  
#73698 Tänder den inte på 2ggr ska den slå ifrån.
Kan vara en mängd fel, klocka brinntiden och hör med en servicetekniker.
Tex brinner den 2 mnuter och 20sekunder så är det flamvakten 8)
En som vet :oops:

Avatar Fallback

Re: Problem med dieselvärmaren

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73699 Sitter en fotocell i änden på brännkammaren,den har till uppgift att meddela automatiken att "det brinner" :mrgreen: ,då kopplas glödstiftet ifrån och han går in i "driftläge"
Kolla att fotocellen är ren samt att kablaget är ok.
Har storlek av en enkrona

Användarvisningsbild

Re: Problem med dieselvärmaren

Kse  
#73739 Ska skruva lite i helgen så får vi se.
Har fått köra med gasolspjut i veckan, lagom kul att sätta sig i kall hytt när det är -20.
Fotocellen som Simba pratar om är väl samma som jag kallar pyrostat? Låter som om det skulle kunna vara felet iom att glödstiftet fortsätter att gå fast värmaren har startat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med dieselvärmaren

Kse  
#83310 Ok, borde kanske rapportera vad som var fel i slutändan, kom fram till att min värmare är en DBW 46
Kom efter många turer fram till att det var doseringspumpen som var slut, kan vara lite svårt att bedöma med ögat.
Värmare gick totalt 270 sek vilket är den sk startsekvensen och denna tid ska doseringspumpen ge 30-35 ml bränsle, min gav 10 ml. Började med att klippa av den bruna jordledningen som sitter på plint nr:6 längst till höger på styrdonet. Detta gör att pumpen ger 10% mer bränsle och blir egentligen en bensinvärmare. Tog även lös slangen på pumpen trycksida och med hjälp av en 2 mm borr trycker man kolven fram och tillbaka för att få bort ev vändkant. Detta tillsammans gav ca 15 ml vilket inte räckte för att starta värmaren.
Men en ny doseringspump löste problemet.
Stort tack till Lars på KG Knutsson för teknisk suport.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med dieselvärmaren

Jozz  
#83347 Ja tänkte säga att om det inte varit doseringspumpen som krånglat så kunde det också ha varit bränsle slangen.. de låter helt otrolit men jag har själv vart med om det idag. ja satte dit en helt vanlig bränsleslang när ja monterat fast en ny värmare, och fasingen va ja har sökt efter problem, de kom bränsle inget vatten heller i bränslet. Då ringde ja till en servicetekniker på dom här värmarna. Fick låna en fel sökare och koppla in, den bara klagade på bränsletillförseln. Man får inte ansluta från tanken till pumpen en vanlig bränsleslang, det måste vara ett litet plast rör som bara är lika grov som inloppet till pumpen, bara för att den skall få den rätta mängden bränsle som den behöver... Helt osannolikt men nu går den!

Användarvisningsbild

Re: Problem med dieselvärmaren

Kse  
#83490 Menar du från pumpen till värmaren? Där går ju bra med vanlig slang men sista biten måste vara plastslang i rätt dimension, funkar väl som nån sorts munstycke för att få rätt tryck.
Från tank till pump sitter det då bara gummislang på min.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med dieselvärmaren

Jozz  
#83792 Va ja fick för mig när ja prata me servicekillen så var det frågan om, från tanken till pumpen och från pump till värmare om ja förstod honom rätt.. Iaf. så börja min värmare gå jämt och fint när ja satte plastslangar på båda, rätt så enkelt också, bara och träda i plaströret i slangarna! :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).