Verkstan

Nån som byggt om en träsvarv till metallsvarv här ?

10 inlägg 9455 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nån som byggt om en träsvarv till metallsvarv här ?

Hundkex  
#69933 Är det någon som byggt om en träsvarv till en mindre metallsvarv någon gång ? Visst man kan ju inte köra några större grejor på en sån men de vore kula att testa. Vet någon var man får tag i jäkligt billiga grejer till de och kanske någon av er har några bilder på erat hemma bygge.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Nån som byggt om en träsvarv till metallsvarv här ?

mrlynx  
#69937 Jag tror inte det är någon bra idé.
Om du lyckas få det att fungera blir användningsområdet begränsat.
Bättre att försöka hitta en begagnad metallsvarv eller någon som har en som du kan låna tills dess du inser att du behöver en egen.

Användarvisningsbild

Re: Nån som byggt om en träsvarv till metallsvarv här ?

totte  
#69943 Nä, håller med mrlynx här, tror inte det går nåt bra, möjligen till aluminium och andra rätt mjuka metaller. Bädden och dockorna på en träsvarv är inte stabila nog. Även om dom håller så blir det troligen vibrationer eftersom det fjädrar en smula. En metallsvarv måste vara extremt stabil och det är inte bara precisionen som blir lidande, ett svarvstål som vibrerar kommer helt enkelt inte att skära utan bara hugga i arbetsstycket och gissningsvis bli förstört på nolltid.

Användarvisningsbild

Re: Nån som byggt om en träsvarv till metallsvarv här ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69961 Man ska inte förakta ombyggandets glädje, men jag skulle nog satsa på en beggad metallsvarv
och inte lägga ner nån tid på träsvarven.
Men hursomhelst så finns det mesta på nätet, surprise: http://www.vintageprojects.com/machine- ... lslide.pdf

Användarvisningsbild

Re: Nån som byggt om en träsvarv till metallsvarv här ?

totte  
#69970 Slurfi är som vanligt väl underrättad! Och denna eminenta beskrivning ger mig rena nostalgitrippen tillbaka till pojkåren, när jag brukade lusläsa nåt som hette "Populär mekanik" om jag inte minns fel, där det fans massvis med såna här artiklar om hur man gör det själv. Nå, men om man har en träsvarv av den digniteten som visas i denna artikel så kanske det kan gå, det man ser är ju ett rejält gammalt gjutjärnsmonster, där bädden är obetydligt mindre stadig än urberget. När jag tänkte på träsvarv så tänkte jag mer på dom modernare varianterna, vanligen med nån form av rörbädd.

Håller dock fortfarande på att det är stor risk att man gör nåt ganska undermåligt.

Avatar Fallback

Re: Nån som byggt om en träsvarv till metallsvarv här ?

Hundkex  
#70018 Jo men jag har tillgång till både nyare maskiner och järnhästar. Har lyckats komma över en hel del i dödsbon m.m..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nån som byggt om en träsvarv till metallsvarv här ?

totte  
#70052 Tja, om du inte har nåt att förlora så är det ju förstås kul att försöka. Jag som spritt förnuftiga råd här brukar inte direkt lyssna på såna själv, så det är väl bara att köra hårt. Den där skissen som Slurfi postade såg ju intressant ut, kan väl vara nåt att utgå ifrån.

Leta då reda på den mest urstabila gamla järnhögen du har tillgång till, och för allt i världen, se till att vi får veta hur det går med bilder och video, tack! Hoppas verkligen jag har fel här ovan :D

Avatar Fallback

Re: Nån som byggt om en träsvarv till metallsvarv här ?

Nolltax AB  
#70176 Berättat om bror min, han på Söder?
Om ej så var han skomakare.
En maskin, handvevad, skar läder.
Suverän skära svartplåt likaså upptäckte vi.
Tunn sådan dock, grövre material fick stommen att ge med sig...

Avatar Fallback

Re: Nån som byggt om en träsvarv till metallsvarv här ?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70184 bygg istället en från scratsch, betydligt enklare då du ändå får bygga om precis allt om du ska få det att hålla.

Användarvisningsbild

Re: Nån som byggt om en träsvarv till metallsvarv här ?

Nisselund  
#71490 Hej här kommer det lite tipps och ritningar :wink:

http://www.vintageprojects.com/lathe-milling-plans.html

http://www.vintageprojects.com/machine- ... yLathe.pdf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).