Verkstan

Växellådsolja ill snäckväxel

19 inlägg 12841 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Växellådsolja ill snäckväxel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67768 Min Palmiastoker har en snäckväxel (utväxling 60:1) mellan motor och skruv. Till denna rekommenderas tydligen växellådsoljan BP Energol GR 280-XP. Tyvärr finns ju inte BP längre i Sverige, så det är svårt att hitta just den växellådsoljan.

Nu undrar jag om Mobil Mobilube HD Premium High Preformance växellådsolja SAE 80W-90 funkar lika bra till min snäckväxel?
/Niklas



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Växellådsolja ill snäckväxel

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67771 Jodå, Niking.. BP finns visst i Sverige fortfarande..
http://www.bp.com/sectiongenericarticle.do?categoryId=6162030&contentId=6002983

Vet dessvärre inte vart det finns för återförsäljarställen..Men det går ju alltid att ringa till dom och fråga..
Det du skall ha tag i verkar vara en olja som är klassad för industribruk, och där går nog Mobil-oljan bort, som du funderade över..
Finns säkert andra smörjmedelstillverkare som har likvärdiga produkter oxå..

MvH. Ulf

Avatar Fallback

Re: Växellådsolja ill snäckväxel

tomasb  
Användarvisningsbild

Re: Växellådsolja ill snäckväxel

totte  
#67780 Snäckväxlar är lite speciella, vanlig växellådsolja är inte bra, det är just att skruven gnider över kuggarna som ställer så speciella krav på smörjmedlet. Så chansa inte utan ta reda på rätt oljetyp, oavsett fabrikat.

Användarvisningsbild

Re: Växellådsolja ill snäckväxel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67782 Ok! Då vet jag.

Någon som vet om det brukar gå att få tag på industrioljor på macken, eller är maskinhandlarna ett bättre val?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Växellådsolja ill snäckväxel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67824 Idag var jag och lämna tillbaks Mobile-oljan. Därefter åkte jag till statoil och de rekommenderade Statoil Loadway EP 220 eller möjligtvis Loadway EP 320. Några kommentarer om oljerekommendationerna?

Dock var den minsta kvantiteten 10 liter, vilket lär räcka i några decennier för mina nuvarande behov. Literpriset var väl iofs överkomligt, 54 kr + moms, även om 10 liter känns väl dyrt. Vidare skulle frakten för denna 10-litersdunk gå på 220 kr... Alltså totalt 895 kr 😡 Så jag letar vidare.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Växellådsolja ill snäckväxel

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67828 Det där med kvantiteterna kan vara ett problem..Tycker precis som du att det kan vara skit att behöva köpa en stor mängd av något som man bara behöver en 1/100-del av...
Annars var väl rekomendationen helt okej..
Prova och hör dig för hos någon maskinhandlare annars..eller om du vet/känner någon som åker runt och servar industrimaskiner, som kanske kan avara den volymen du behöver till en rimlig peng.
Det skulle annars, kanske kunna vara en möjlighet att höra med någon annan stokertillverkare med liknande system, om inte dom har olja till försäljning i rent servicesyfte..
Annars är det nog bara att bita i det sura..
MvH. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Växellådsolja ill snäckväxel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67852 Jag gjorde en snabb inventering av farsans oljeförråd och hittade en växellådsolja med följande beteckningar
Esso Gear Oil
85W-140
GL-5
47081
SW AM-CD-CM

Är det något för min snäckväxel?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Växellådsolja ill snäckväxel

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67870 Googlade en del.

Q8 Goya NT 220. är oxå en motsvarade olja.

Användarvisningsbild

Re: Växellådsolja ill snäckväxel

totte  
#67880
Niking skrev:Jag gjorde en snabb inventering av farsans oljeförråd och hittade en växellådsolja med följande beteckningar
Esso Gear Oil
85W-140
GL-5
47081
SW AM-CD-CM

Är det något för min snäckväxel?
/Niklas


Skulle inte tro det, troligen är det en standard växellådsolja.

Avatar Fallback

Re: Växellådsolja ill snäckväxel

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67881
Niking skrev:Jag gjorde en snabb inventering av farsans oljeförråd och hittade en växellådsolja med följande beteckningar
Esso Gear Oil
85W-140
GL-5
47081
SW AM-CD-CM

Är det något för min snäckväxel?
/Niklas

Det är förmodligen en transm.olja lämpad för bland annat vinkelväxlar, dock ej för snäckväxlar, och så är det nog inte riktigt rätt viskositet..Tyvärr.. :sad:
Så det är bara att fortsätta att jaga.. :smile:
MvH. Ulf

Avatar Fallback

Re: Växellådsolja ill snäckväxel

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67883 Se på f..
Du hann före Totte.. :grin:
MvH. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Växellådsolja ill snäckväxel

totte  
#67884
Ulf skrev:Se på f..
Du hann före Totte.. :grin:
MvH. Ulf


Drar snabbast i Vilda Västerbotten :lol:

Användarvisningsbild

Re: Växellådsolja ill snäckväxel

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67912 Men borde det inte fungera med lätt flytande Central smörjnings fett.

Användarvisningsbild

Re: Växellådsolja ill snäckväxel

totte  
#67942 Momentum har sånt fett:
Klippt ur deras katalog (Rullningslager & underhållsprodukter ) som du hittar på http://www.momentum-industrial.se/

"Klüber".Flytfett
Högprestanda-universalsmörjfett för högbelastade glidlager, rullar, kullager och snäckväx-
lar med bra korrosionsskydd gentemot stål och blandmetaller. Särskilt lämpligt i bland-
friktionsområdet vid mycket höga glidfriktionsandelar
Temperaturområde: -25 till + 150°C
Färg: Rödbrun


"Klüber".Flytfett
Syntetiskt långtidsväxellådsfett för ett brett temperaturområde. Speciellt för smörjning av
kugg- och snäckväxlar (t.ex. växelmotorer,små- och miniväxlar, växlar i elverktyg). Även för
smörjning av kul- och rullstyrningar, rullnings- och glidlager samt kuggkopplingar
Temperaturområde: -50 till + 120°C
Färg: Brun


Dom har butiker i hela landet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).