Verkstan

Knyckande lyftarmar

3 inlägg 3010 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Knyckande lyftarmar

Rafe  
#67749 Hej

Som rubriken lyder så "knycker" lyftarmarna på min gamla Fiat 680 vid belastning, oavsett om dom är uppe i maxläge eller i mitten. Någon känner säkert till vad det beror på. Har nånstans läst vad felet är men kommer inte alls ihåg vad det var :???:

Någon som kan hjälpa :?:

Mvh Rafe



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Knyckande lyftarmar

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67750 Jag känner inte till Fiats hydraulsystem men min gissning är att det kan ha göra med tyngdöverföringen.
På exempelvis min gamla Massey-Fergusson 168 så har den 2 spakar för trepunktslyften, en för lägesregleringen och en spak för tyngdöverföringen.

Om tyngdöverföringsspaken inte står i sitt max-läge när man bara vill ändra läge på trepunktslyften så kan den börja uppföra sig konstigt. Dels kan den "hacka" och även vandra mot nedersta eller högsta läge.

Så läs på hur din Fiats lägesreglering fungerar.

Avatar Fallback

Re: Knyckande lyftarmar

massa-ved  
#67790 Det är ett läckage antingen i lyftkolven eller ventilen. När armarna sjunker i förhållande till inställt läge på spaken så skickar han på lite olja tills nivån är rätt. Sitter en ventil i hydraullocket som sköter det där. På en lastare med samma problem får man ju justera själv med spaken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).