Verkstan

Svets

11 inlägg 7927 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svets

JD 810  
#65968 Vilken svets skulle ni köpa Mig, Tig/pinne eller någon annan ? ska svetsa lite små grejor på fritiden både tunnmaterial och lite grövre material.

tacksam för svar och tips



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Svets

totte  
#65983 Ska du svetsa tunna material så skall du ha MIG. En pinnsvets är mycket svår att svetsa tunnare än 2mm, det kan gå men då måste man vara expert och ha lite tur därtill. MIG:en klarar även grövre grejor. Kolla här i Verkstan här finns flera tidigare trådar om inköp av svets där finns massor att läsa och många åsikter.

Användarvisningsbild

Re: Svets

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66003 3-fas MIG så klarar du i princip allt.
Sen köper du en MMA med TIG-tillsats, då klarar du allt.

Budget?

Användarvisningsbild

Re: Svets

Torparn79  
#66154
Slurfi skrev:3-fas MIG så klarar du i princip allt.
Sen köper du en MMA med TIG-tillsats, då klarar du allt.

Budget?

jag håller med dig till viss del här Slurfi..
visst kan man svetsa det mesta med en MIG, men då krävs det lite mer av svetsen och av killen som håller i pistolen..
ska man svetsa grövre med en MIG så gäller det att man har blick och känsla, det är ju lätt att få två plåtbitar att "sitta ihop" men att få en ordentlig genombränna kan vara lurigare..
jag köpte en snikvariant av MIG för ett par år sedan, skulle tillverka ett gäng med grindar (20x20x3mm rör) till fårskallarna hemma, det duger den bra till men inte skulle jag vilja svetsa något grövre med den, såna saker som "måste hålla"..

jag ställer samma fråga som dig, vad har JD810 för budget..??

Användarvisningsbild

Re: Svets

totte  
#66163 I vilket fall: Skall man svetsa plåt och tunna material så är det MIG som gäller, pinnsvets är inte att tänka på till 1 mm plåt, det krävs en osannolik skicklighet för att svetsa det med en sån, man bränner hål hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Svets

JD 810  
#67337 Budget 2000-4000 Kr

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svets

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67342 http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=355

Användarvisningsbild

Re: Svets

totte  
#67356 Räkna med att det tillkommer kostnad för gasflaska. Om du svetsar utan gas måste du istället köpa svindyr rörelektrod med flussmedel i, men det blir ju billigare på kort sikt och om du inte skall svetsa så mycket. Minns nu inte vad det kostar med gas men det vet nån annan säkert.

Användarvisningsbild

Re: Svets

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67371 Misonflaskorna tror jag ligger mellan 1500-2000:- om man ska köpa en ny och ca 500:- för en fyllning.
CO2-flaskorna kan man nog få för 1000-1500:-, och 500:- för en fyllning.
Kör man med CO2 kan man lika gärna använda en kolsyresläckare om man vet nån som vill fixa det och hjälpa till med fyllning.
Antingen nån som håller på med brandsläckare eller tex en paintballbana.
Ca 500:- för flaskan och 100:- för en fyllning.

Jag skulle rekommendera en 3-fassvets, dom är mycket stabilare än 1-fasarna och användningsområdet är större.
Har sett riktigt bra svetsar för under 4000:- på blocket.

Användarvisningsbild

Re: Svets

Torparn79  
#67383 den svetsen som Slurfi länkar till är slående lik min, både fysiskt och siffermässigt, man min heter något annat då den är köpt på ett annat ställe..

jag tror nog att du hellre ska följa upp MickBM's tips, leta på blocket eller ännu hellre lyssna med någon "svetshandlare" som säljer mot smidesfirmor, dom brukar få in vettiga inbytessvetsar som dom säljer till vettiga priser och då får du en riktigt bra svets..

att svetsa utan gas med flusstråd är något jag aldrig mer kommer att prova, kanske funkar till bilplåt men kommer man upp i 2mm tjockt material så är det förbannat klurigt att få bra svetsar, det är väldigt lurt att ställa in strömstyrkan då..

Användarvisningsbild

Re: Svets

hayabusa 08  
#67441 I valet mellan mig eller pinne kan det oxå va bra att tänka på att migen bara kan svetsa i "ren" metall.
Alltså ingen rost eller färg eller annan smuts vid svetsfogen.
Pinnsvetsen är alltså mkt bättre vid reperation av gamla maskiner o dyl.
Migen är oslagbar vid nytillverkning där man andvänder nya metalldelar..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).