Verkstan

hur få bort slang

14 inlägg 7240 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hur få bort slang

matz  
#61000 fick slangbrott på min gamla traktorgrävare..hur fa`n ska man få bort slangen i mitten,blocknyckeln 32 mm får inte plats..någon idè




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: hur få bort slang

Skogstomte  
#61002 Det jag kan tänka mig funkar är en öppen ringnyckel, möjligen att man få göra öppningen lite större, det brukar vara lagom att det går att trycka på nyckeln på slangen när den är original. Kanske skulle gå med en kråkfot, men jag tror att de är för stor.
Svårt att se på bilden, ibland går det att lossa hela hållaren och dra ut, ibland är det gjort så, men antagligen inte iom att det är en öppning för nycklarna.

Öppen ringnyckel (finns en bit ner):
http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=306

Kråkfot:
http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=288

Länkarna ovan är bara tänkta som exempel, ej reklam.

Hoppas det löser sig.

Användarvisningsbild

Re: hur få bort slang

Torparn79  
#61008 dom här är inte dumma heller, dyra men helt okej..
Bild

Avatar Fallback

Re: hur få bort slang

matz  
#61009 Svårt att se på bilden, ibland går det att lossa hela hållaren och dra ut, ibland är det gjort så, men antagligen inte iom att det är en öppning för nycklarna.

..det går inte dra ut..i bommen är det rör :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: hur få bort slang

Skogstomte  
#61011 Precis som jag skrev ovan så funkar nog öppen ringnyckel bäst, även om man får ta upp öppningen lite, den tar ju på fyra hörn iaf.
De är även bra vid ventilpaket och liknande ställen där kopplingarna sitter tätt. Själv har jag alltid en öppen ringnyckel liggande i hytten. Jag kan rekomdera Belzers nycklar, de har tolvkantsgrepp, bra när det är trångt.

Torparn 79: tror du det går med "din" nyckel, ser ut att vara tjockare, men jag vet inte, har inga sådana (än)?

Användarvisningsbild

Re: hur få bort slang

Torparn79  
#61013
Skogstomte skrev: Torparn 79: tror du det går med "din" nyckel, ser ut att vara tjockare, men jag vet inte, har inga sådana (än)?

på förra jobbet hade vi såna och dom var faktiskt inte så osmidiga som dom ser ut..
skruvade en hel del slang på en Cat 316 med såna och jag var imponerad..

Användarvisningsbild

Re: hur få bort slang

Skogstomte  
#61015
Torparn79 skrev:
Skogstomte skrev: Torparn 79: tror du det går med "din" nyckel, ser ut att vara tjockare, men jag vet inte, har inga sådana (än)?

på förra jobbet hade vi såna och dom var faktiskt inte så osmidiga som dom ser ut..
skruvade en hel del slang på en Cat 316 med såna och jag var imponerad..


Jag får nog köpa en och prova tror jag :smile:

Användarvisningsbild

Re: hur få bort slang

Torparn79  
#61017
Skogstomte skrev:
Torparn79 skrev:
Skogstomte skrev: Torparn 79: tror du det går med "din" nyckel, ser ut att vara tjockare, men jag vet inte, har inga sådana (än)?

på förra jobbet hade vi såna och dom var faktiskt inte så osmidiga som dom ser ut..
skruvade en hel del slang på en Cat 316 med såna och jag var imponerad..


Jag får nog köpa en och prova tror jag :smile:

men åk till Swedol och känn på den först, lite dyr chansningsinvestering..
dom tar ju, som du säger lite plats, i o m att den "öppnar sig" när man tar omtag..

Avatar Fallback

Re: hur få bort slang

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61028 Huggmejsel eller dorn å knacka lite(eller mycket) i kanten kan funka i bland om det är trångt .8)

Användarvisningsbild

Re: hur få bort slang

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61044 Går det att bända med ett spett så det blir mer luft kring den du ska skruva av?

Användarvisningsbild

Re: hur få bort slang

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61048 lossa dom två skruvarna ovan så blir troligen rören ner lösa så det går att bända isär dom tillräckligt för att kunna dra loss den trasiga.
Min gissning.

Avatar Fallback

Re: hur få bort slang

matz  
#61068
Henrik K skrev:lossa dom två skruvarna ovan så blir troligen rören ner lösa så det går att bända isär dom tillräckligt för att kunna dra loss den trasiga.
Min gissning.

..tack för tips,så får det bli .. bra med kamera man kan skicka in i bommen o ta en bild hur det ser ut

   TS
Användarvisningsbild

Re: hur få bort slang

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61078 Perfekt.

Användarvisningsbild

Re: hur få bort slang

masterchief  
#61080 Byt alla när du ändå är igång...
Du kommer svära och spotta när nästa slang går....
Oftast enklare och skruva i dem i rätt ordning när det finns lite mer plats....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).