Verkstan

Kvistkniv till kärra?

64 inlägg 43379 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

skogsterri  
#338532
Skogstomte skrev:
skogsterri skrev:
Spännande projekt du har! :smile:

Får man fråga vad det är för skördaraggregat du använder? Funderar själv på något liknande!


Det är en Patu 30 traktorprocessor. Eller var. Allt är sålt numera.


Jag såg annonsen och ringde/mailade om processorn men förståligt så såldes helst allt helst komplett :smile:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

skogsterri  
#338533
tjoolahopp skrev:Nä denna är för tillfället inte till salu men mått uppgifter kan ges för den som vill bygga en.


Kräver den mycket hydraulik? Denna hade nog passat mig, kan du dela med dig lite av bygg idéerna/ritning? :smile:

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

Jörgen Salomonsson  
#800410 Finns ett par filmer på Youtube där man satt kvistknivar på en traktorwinch. Ser ut att fungera hyfsat, men man får koppla om wiren till toppen sen man winchat upp roten..
Man hade wiren över ett brytblock vars kraft stängde knivarna..

Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

paavo25  
#800438 Vet ej om jag skrivit de här, men kvistnings aparats tillbehör att börja med finns in i en broddway sand sopare. Före jag köpte prosessorn jag nu har, sneglade jag tekniken på en broddway. Kraftiga hydraulmotorer med leder och infästningar = färdiga drivmotorer samt länkage inklusive ventiler bara börja modifiera, finns i dessa 4 st hydraulmotorer, so om hunger stor, så tmo tre drivhjul samt tillräkligt drvmotorer lik som på en ponsse agregat. Även korta sylindrar med tryck justering? finns som borda gå att konventera till omfamning.

https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 2&t=145711

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).