Verkstan

Kvistkniv till kärra?

64 inlägg 43225 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

Jonas Nilsson  
#59038 det kanske kunde vara nått men ett jävla flyttande på blocket


Admin@skogsforum skrev:Hej,
Tänkte nåt sånt här för huggarvagn med hydraulisk vinsch i kranen.
Iaf minimalt med grejer att konka runt på i skogen.

Mera brainstorming! :D

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

SAKO75  
#59043 Vesslan! Om du redan har en hydraulkran på ATV:n, går det att sätta på en ventil till på ventilblocket för att styra en hydraulmotor kopplad på en vinschtrumma? Borde bli mer fart då. Vet ej om det blir mer kraft än el-vinschen, men det kanske beror på vilket deplacement motorn har. Säkert någon som vet det här på forumet.

Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

Skogstomte  
#59055 Hej!

Jag tänkte att jag skulle del med mig lite av mina erfarenheter. Vi kör iofs med en vagnsmonterad Patu 30 (rullmatare) på en Terri men det finns nog en del gemensamt. Till att börja med så bör man försöka få till det så att det går att dra träd i så vid vinkel som bara möjligt, våran drar i 270 grader men inte ens det räcker alltid...

Jag tror att det blir svårt att få något som funkar bra samtidigt som man ska lasta vagnen, tror det är bättre att köra en vända och upparbeta, ta av kniven och sedan köra ut. Man måste ju se bra under upparbetningen, det brukar vara mer "elände" på stammarna än man tror.

Om du har hydraulik (framgår inte) så tror jag att en vagnsmonterad stegmatare är bästa alternativet. Kapa kan man ju göra med motorsåg.

Knivar går att göra i vanligt konstruktionsstål när man inte kör mer än så här. Vi kör igenom c:a 200 m3 fub om året och de håller skärpan bra, bara de håller rent mekaniskt. Vi har monterat ett par extra knivar för att få bättre kvistning på smala bitar. De är c:a 20cm långa från ledpunkten räknat och fjäderbelastade. Det går att dra ut dem för hand, skulle tippa på 10 - 15 kg om man drar i toppen på kniven.

Till sist lite "off topic" jag vet en som kör med traktor med kran och processor, han hade förlängt draget på kärran så att han kunde ha kärran med sig bakom processorn och lasta med en gång. Blev dock lite långt ekipage i en gallring men smidig till vindfällen/baggaträd.

Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59076 Är det inte intressant att kunna ta in "vinschprocessorn" så långt in som möjligt i en gallring för att bli av med grenarna och lättare kunna vinscha ut?

//.D

Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

Skogstomte  
#59113 Personligen så föredrar jag att ha riset i vägen, men jag har inte kört med ATV i skogen, kanske trasslar riset in sig???

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

Sammy  
#64606 Känns som att detta är rätta tråden att dela med sig av mina egna idéer. Tänkte liknande som trådskaparen när jag höll på i vintras så jag ritade detta:
Bild

Bild

Ska sitta i första banken på kärran.

1. När man lägger i stocken (läs: grova pinnar) trycks skålen (den undre kniven) ner och löser ut en fjäder så att stålet som de lodräta knivarna sitter i vrids ca 45 grader och därigenom lägger knivarna mot stammen.

2. Tanken var sedan att man skulle ta tag i stocken och dra den genom knivarna med hjälp av kranrotatorn och att skjuta ut kranens sticka.

3. När stocken var färdigkvistad skulle man vrida tillbaka hela anordningen med klon så att fjädern spändes igen.

E här förresten några andra som ska plugga i Umeå till hösten?

Edit: La till en bild

Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65309
Skogstomte skrev:Hej!

Jag tänkte att jag skulle del med mig lite av mina erfarenheter. Vi kör iofs med en vagnsmonterad Patu 30 (rullmatare) på en Terri men det finns nog en del gemensamt. Till att börja med så bör man försöka få till det så att det går att dra träd i så vid vinkel som bara möjligt, våran drar i 270 grader men inte ens det räcker alltid...

Jag tror att det blir svårt att få något som funkar bra samtidigt som man ska lasta vagnen, tror det är bättre att köra en vända och upparbeta, ta av kniven och sedan köra ut. Man måste ju se bra under upparbetningen, det brukar vara mer "elände" på stammarna än man tror.

Om du har hydraulik (framgår inte) så tror jag att en vagnsmonterad stegmatare är bästa alternativet. Kapa kan man ju göra med motorsåg.

Knivar går att göra i vanligt konstruktionsstål när man inte kör mer än så här. Vi kör igenom c:a 200 m3 fub om året och de håller skärpan bra, bara de håller rent mekaniskt. Vi har monterat ett par extra knivar för att få bättre kvistning på smala bitar. De är c:a 20cm långa från ledpunkten räknat och fjäderbelastade. Det går att dra ut dem för hand, skulle tippa på 10 - 15 kg om man drar i toppen på kniven.

Till sist lite "off topic" jag vet en som kör med traktor med kran och processor, han hade förlängt draget på kärran så att han kunde ha kärran med sig bakom processorn och lasta med en gång. Blev dock lite långt ekipage i en gallring men smidig till vindfällen/baggaträd.



Skulle nästan kunna offra höger hand för lite bilder på Ert ekipage 😈

Har ingen hydraulik på atv kärran utan tänkte dra igenom dem med vinschen. Det som snurrar i mitt huvud är fjäderbelastade kvistknivar (vilket du verkar ha på er kärra) så det är de jag är mest intresserad av.

Min tanke är att använda detta ekipage när jag förröjer för att på så vis få ut stängselslanor på ett smidigare sätt!

Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

Skogstomte  
#65357
Sammy skrev:Känns som att detta är rätta tråden att dela med sig av mina egna idéer. Tänkte liknande som trådskaparen när jag höll på i vintras så jag ritade detta:
Bild

Bild

Ska sitta i första banken på kärran.

1. När man lägger i stocken (läs: grova pinnar) trycks skålen (den undre kniven) ner och löser ut en fjäder så att stålet som de lodräta knivarna sitter i vrids ca 45 grader och därigenom lägger knivarna mot stammen.

2. Tanken var sedan att man skulle ta tag i stocken och dra den genom knivarna med hjälp av kranrotatorn och att skjuta ut kranens sticka.

3. När stocken var färdigkvistad skulle man vrida tillbaka hela anordningen med klon så att fjädern spändes igen.

E här förresten några andra som ska plugga i Umeå till hösten?

Edit: La till en bild


Skjut inte budbäraren [-x , men jag tror inte denna kommer funka, av den enkla anledningen att när en gren tar i första kniven kommer det att vrida plattan så att hela härligheten öppna sig. Jag tror att du skulle fundera på en lösning där knivarna är öppna i "högt" läge, när man sen lägger ett träd på den undre kniven så sänks den och de övre knivarna slår igen. När man är färdig så lyfter man toppen rakt upp och knivarna öppnas samtidigt.

Vesslan skrev:
Skogstomte skrev:Hej!

Jag tänkte att jag skulle del med mig lite av mina erfarenheter. Vi kör iofs med en vagnsmonterad Patu 30 (rullmatare) på en Terri men det finns nog en del gemensamt. Till att börja med så bör man försöka få till det så att det går att dra träd i så vid vinkel som bara möjligt, våran drar i 270 grader men inte ens det räcker alltid...

Jag tror att det blir svårt att få något som funkar bra samtidigt som man ska lasta vagnen, tror det är bättre att köra en vända och upparbeta, ta av kniven och sedan köra ut. Man måste ju se bra under upparbetningen, det brukar vara mer "elände" på stammarna än man tror.

Om du har hydraulik (framgår inte) så tror jag att en vagnsmonterad stegmatare är bästa alternativet. Kapa kan man ju göra med motorsåg.

Knivar går att göra i vanligt konstruktionsstål när man inte kör mer än så här. Vi kör igenom c:a 200 m3 fub om året och de håller skärpan bra, bara de håller rent mekaniskt. Vi har monterat ett par extra knivar för att få bättre kvistning på smala bitar. De är c:a 20cm långa från ledpunkten räknat och fjäderbelastade. Det går att dra ut dem för hand, skulle tippa på 10 - 15 kg om man drar i toppen på kniven.

Till sist lite "off topic" jag vet en som kör med traktor med kran och processor, han hade förlängt draget på kärran så att han kunde ha kärran med sig bakom processorn och lasta med en gång. Blev dock lite långt ekipage i en gallring men smidig till vindfällen/baggaträd.



Skulle nästan kunna offra höger hand för lite bilder på Ert ekipage 😈

Har ingen hydraulik på atv kärran utan tänkte dra igenom dem med vinschen. Det som snurrar i mitt huvud är fjäderbelastade kvistknivar (vilket du verkar ha på er kärra) så det är de jag är mest intresserad av.

Min tanke är att använda detta ekipage när jag förröjer för att på så vis få ut stängselslanor på ett smidigare sätt!

Vesslan


Inte behöver du offra kroppsdelar för det :wink: Jag har tyvärr inga bilder på denna, men ska komma ihåg att fixa nästa gång vi ska ut och köra. Knivarna med fjädrar är ett par extra som följer de ordinarie, för att kvista bättre på klena diametrar. Det finns alltså ingen fiffig mekanism för att öppna/stänga.

Tanken är god, kvistningen är ju det segaste momentet när man hugger, speciellt på klena dim.

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

abrannmark  
#67744 Whoo, bilder på erat ekipage skulle vara ruskigt intressant!

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

mrlynx  
#67836 hittade det som sökes på andra sidan pölen.
http://www.danzcoinc.com/html/pull_though_delimbers.html

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

abrannmark  
#67856 http://www.stripperdelimber.com/index.html

Hittade en länk till en simpel kvsiatre om man avser att dra genom stockarna med wire eller kran. Känns dock som att man behöver en ruskigt stor kran eller winch för detta.

Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99004 Hur ser läget ut, någon som har en fungerande lösning till en atv-kärra? Fast monterad eller varför inte något löst som man ställer upp.

Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

Skogstomte  
#99041 :surp: Var visst någon som lovade bilder här :oops:

Här är emellrtid några bilder på processorn, kanske kan ge någon idé...






Extraknivarna, monterat som ett mellanstycke mellan ordinarie fast kniv och de stora rörliga.



Kvistar rent och fint nu, förut blev mindre än 10 cm diameter som ett "fiskben"



Styrpanelen, som synes hemmaslöjd. Styrsystem Ecomat från IFM, can-bus ut till aggregatet.

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

ulfgustav  
#99083 Hej
Nordfor hade en enkel kvistningsanordning i slutet på sjuttiotalet - början åttiotalet, sattes tex fast på stubbe varefter man vinschade igenom virket. Blev nog ingen succe men har själv försökt att finna en beg sådan.
Dock utan resultat.
Hade ide om att använda denna på alternativt sätt

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

granqvist  
#99091
Skogstomte skrev::surp: Var visst någon som lovade bilder här :oops:

Här är emellrtid några bilder på processorn, kanske kan ge någon idé...

Foto0012.jpg


Foto0011.jpg


Foto0009.jpg

Extraknivarna, monterat som ett mellanstycke mellan ordinarie fast kniv och de stora rörliga.


Foto0018.jpg

Kvistar rent och fint nu, förut blev mindre än 10 cm diameter som ett "fiskben"

Foto0017.jpg

Styrpanelen, som synes hemmaslöjd. Styrsystem Ecomat från IFM, can-bus ut till aggregatet.


Fint processorbygge! Kan du vänligen komma med lite tekniska detaljer?

En terri 2020, den har väl kubotas 850 cm3 motor med dryga 20 hkr?

Är det en extra hydraulpump för aggregatet?

Är det konstant-tryck eller rundpumpning?

Vad ger pumpen för flöde?

Hur är det med drivkraften i aggregatet? Räcker motor- / hydraulkraften till i kvistningen?

Har du funderat på grip med fäll-egenskaper?

Kan tänka mig att många skotare, eller huggarvagnar, har svårt att följa Terrin, så sadlar ni om den för att skota?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).