Verkstan

Gasolbrännare

8 inlägg 12729 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gasolbrännare

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54846 Har nån här tips om vilka som säljer Sieverts produkter?
Såg att det finns brännarhandtag som ansluts till gasolflaska, jag har ingen gassvets men däremot massor av gasol så jag tänkte prova om en sån här http://www.flinks.se/visa_produkt.asp?kop=1&nr=22011&nodid=NULL duger till vardagsmekandet.

Är det nån som har provat värma loss tex fastrostad skruv med gasol?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Gasolbrännare

totte  
#54867 Jamen utan gasolbrännare kan man ju inte klara sig, värma skruvar och annat som fastnat, som du sa, bocka småjärn, härda mejselspetsar och annat, glödga koppar, glödga järn, löda. Och förstås tända kaminen när man tappat bort tändstickorna :lol: . Jag har ändå bara en sån där blå flaska i termosstorlek, med halsrör på, använder den lite jämnt och ständigt.

Användarvisningsbild

Re: Gasolbrännare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54878 Rätt, här är en sida med såna grejer, de går att sätta på stora & små påfyllbara samt engångsburkar.
http://www.microscandia.se/prodpow.html
Mkt bra grej när man ska tina nåt som frusit men inte har ström nära.
Annars använder jag av ren snålhet mest varmluftpistolen till värmningsjobb.

Användarvisningsbild

Re: Gasolbrännare

totte  
#54883 Varmluftspistol är också ett oumbärligt tillbehör, när man behöver mycket värme men inte så hög temperatur, den kan jag inte eller vara utan. Fördel är att då behöver man inte en så där jättebrännare för gasolen heller utan klarar sig bra med en som ger mer koncentrerad låga. Om man nu inte skall ut i strömlös vildmark och tina nåt förstås.

Användarvisningsbild

Re: Gasolbrännare

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54915 Ja de där små brännarna är säkert full tillräckliga, min tanke med handtaget var att jag då kunde ta gasolen direkt från p-flaskorna som jag redan har hemma...
Ska forska vidare, kan hända att det blir en liten jäkel iallafall :grin:

Varmluftspistolen räcker inte till för att värma större bultförband med tjockt gods osv, inte den billiga modellen jag har iaf. Annars är det en väldigt bra uppfinning!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gasolbrännare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54926 Du kanske missade att du kan koppla handtaget med slang på stor flaska åxå.
Handtaget har utbytbart munstycke för pyttesmå jobb och uppåt, samt att tändaren är inbyggd, bara klicka.

Användarvisningsbild

Re: Gasolbrännare

totte  
#54999 Vill bara förtydliga att jag tror det är en utmärkt grej du tänkt köpa, vad jag menade med "jättebrännare" är bara att om man har en varmlufts pistol så behöver man inte såna där stora breda brännare som man t ex tinar med, dom tar massor med gas och har mycket lite användningsområde i en verkstad.

Kan tillägga att det är att föredra en med slang, det är lite otympligt att hantera en sån som jag har som sitter direkt på flaskan. Och större flaskor = billigare gas (tror jag).

Användarvisningsbild

Re: Gasolbrännare

Torparn79  
#55022 Swedol har något som heter MAPP-gas, flaska med skruva-på-brännare.
har använt sån en hel del, jag tycker dom funkar bättre än gasol då den utvecklar högre värme.

sen är den väldigt trevlig att ha i pannrummet och tända pannan med, gjorde av med en flaska på hela förra vintern.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).