Verkstan

Släpskor

11 inlägg 9203 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Släpskor

Yanmar 1502d  
#52526 Hej!

Ska göra släpskor till mitt schaktblad som sitter på trepunkten. Jag har allt som behövs utom tallriken och har inte hittat någon här i Sundsvall som kan pressa en tallrik åt mig. Den behöver inte vara så stor. 15 cm i diameter räcker. Perfekta tallriken hittade jag på biltema i form av deras trekilos tallriksankare, men det var fyllt med gjutjärn och galvat. Går det att smälta ur gjutjärn och hur blir det då med galven som jag hört är giftig som f-n eller ska man borra ur det så att jag får bort lite av vikten i allafall eller tänker ni bättre än jag och har någon kanonidé :smile:

Det kanske inte spelar någon roll att varje sko väger 3,5 kilo :???:
Det är ett litet blad på 150 cm och det lilla bladet är i största laget till min lilla Yanmar så det är därför jag vill snåla med vikten.

Hej hopp!



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Släpskor

Nolltax AB  
#52559 Släpskor snöblad fyrhjuling är lätta.
Kolla in allyouneed.se ex.vis.
Eller andra leverantörer för den delen.

Användarvisningsbild

Re: Släpskor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52611 Ett gammalt men alltid bra tips är att åka till skroten och gå där en stund så brukar man få inspiration
och kanske hitta nåt som kan modifieras till det man vill ha.
De behöver ju inte vara så avancerade som dessa:
Bild

http://www.rindab.se/shop/default.aspx? ... 45&lng=SWE
400:-

Avatar Fallback

Re: Släpskor

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52637 Det är lika smidigt att sätta dit ett par pivohjul, och funkar minst lika bra.

Användarvisningsbild

Re: Släpskor

Torparn79  
#52656
ATK skrev:Det är lika smidigt att sätta dit ett par pivohjul, och funkar minst lika bra.

fördelen med släpskor är ju att dom kan sitta närmare skäret och även om man behöver åka baklänges...

Avatar Fallback

Re: Släpskor

orre  
#52660 Mina tallrikar var utslitna så jag skar bort den plana botten och svetsade dit en ny centrumbit till de gammla kanterna :lol:

Avatar Fallback

Re: Släpskor

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52716 Vi har 15cm i diameter på våra släptallrikar och det vill skära ner i gruset, snöbladet är 125cm brett.
Är det rejält fruset går det hyffsat men då behöver man ju inga alls. När jag springer på ett par hjul
till rätt pris blir det ombygdnad då kan man nog sladda vägen på sommaren också.

Avatar Fallback

Re: Släpskor

Yanmar 1502d  
#52770 Har gått runt på gården och letat inspiration och hittade en gammal fräs med tallrikar på sidorna som blir perfekt som släpskor. Blir en fin anledning att lära sig svetsa också.
Allt löser sig alltid :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Släpskor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52808 Härligt!

Avatar Fallback

Re: Släpskor

Yanmar 1502d  
#52966 Nu sitter släpskorna på plats. Tallrikar från en fräs, 24mm gängstång som jag hade liggande, muttrar att kunna låsa släpskorna i rätt höjd och en timmes arbete med min nya svets. KUL :grin:
Kostnaden blev endast svetsens inköp vilket jag ändå skulle göra.

Har varit ute och plogat och frun undrar varför jag har plogat ihop stora högar mitt på gården. För att det var kul naturligtvis :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Släpskor

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53031 Bild?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).