Verkstan

Växelströmsgenerator

11 inlägg 16156 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Växelströmsgenerator

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52107 Har försökt mig på att koppla in en växelströmsgenerator på den gamle 135:an men det har varit precis tvärlögn att få den till att ladda 😈
Generatorn är av typ Iskra 12V 33A och har två anslutningar på baksidan. På den ena står det B+ och på den andra D+. Vi har kopplat en kabel till batteriet på B+ och med det uteblivna resultatet så har jag vissa aningar om att D+ spelar en vesentlig roll för att få den att fungera.
Frågan är bara vad man ska koppla in för att få åkbäket att ladda 😡



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Växelströmsgenerator

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52110 Antar att det är en med inbyggt relä.

Antar oxå att det skiljer på annslutningarnas skruv diameter.

Den grova annslutningen dras direkt till startmotorns grova annslutning (batteri).

Den andra, den klenare annslutningen ska dras till en glödlampa på instrument panelen och sen andra utgången på glödlampan vidare till startnycklen +.

Användarvisningsbild

Re: Växelströmsgenerator

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52115 Jo så är det nog, generatorn behöver ström för att börja ladda, sen går det fint.
Dra en tåt som ger ström när nyckeln är i körläge till en lampa, kalla den laddningslampan.
På lampans andra ingång drar du en tåt till generatorn som nyss sagts.
Då händer det så att när motorn startas då tänds lampan för den får ström från nyckeln
och jordar i generatorn, sen börjar generatorn ladda och ger då ström och slocknar lampan
för den får ström från 2 håll men ingen jord.

Avatar Fallback

Re: Växelströmsgenerator

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52117 Det verkar inte orimligt. Enda haken är att på MF:en så är det bara "tändning" då man startar, så min tanke är att ta lite av startströmmen från nyckeln till generatorn. Frågan då är om generatorn får tillräckligt högt varv för att börja ladda. men egentligen så borde det väl gå att magnetisera den på ett lägre varv för att sedan ha kvar magnetiseringen till et högre varv då generatorn börjar ladda

   TS
Avatar Fallback

Re: Växelströmsgenerator

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52123 Är du säker på att du har - i ramen :?:
Många 35-or och åtminstone grannens 135-a har likströmsgeneratorer och + i ramen,då går inte en växelströmsgenerator,utan du får bygga om hela elsystemet till - jord om du ska ha dit en växelströmsgenerator.

Avatar Fallback

Re: Växelströmsgenerator

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52126 Laddningslampan måste belasta tillräckligt mycket.

Avatar Fallback

Re: Växelströmsgenerator

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52169 Traktorn har minus jord...
Gjorde en ganska omfattande renovering av elsystemet på den för nga år sedan då vi bytte ut större allt det stod Lucas på :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Växelströmsgenerator

totte  
#52187 Lucas, mannen som uppfann mörkret.

Användarvisningsbild

Re: Växelströmsgenerator

halvproffs  
#52196 För ganska många år sen hade jag en MF-65 där det var 2st 6 voltsbatterier(= 12 volt) som aldrig fungerade riktigt :x . Var till skroten och köpte generator mm från en Golf och monterade dit. Funka kanon :grin:

Avatar Fallback

Re: Växelströmsgenerator

glasshultarn  
#52237 Du ska nog inte lita på att den börjar ladda med startströmen, då funkar ju inte ladd lampan heller. Ta i stälet ström från lämplig säkring, eller sätt en ny, dra sen sladen via en strömbrytare till lampan. De blir samma sak som via låset, bara en knapp extra.

Avatar Fallback

Re: Växelströmsgenerator

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52279 Vilken genomströmmning det blev på den här tråden :lol:
Nu funkar generatorn... :grin:
Tack för tipsen... det hjälpte
Satte dit en lampa som lyser så fort huvudströmmen slås på och som slutar lysa så fort generatorn börjar ladda. Sen börjar lampan lysa när man stängt av motorn och blir då en påminnelse om huvudströmmen.
Så nu ska vi ha dit en ny vatten avskiljare som sprack. Troligen för hårt åtskruvad mot filtret :roll:
Blir att skaffa nytt på måndag sen ska nog pärlan vara back in shape again :P

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).