Verkstan

Axeltapp Volvo SM958E -73

6 inlägg 3069 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Axeltapp Volvo SM958E -73

Thorsholm  
#49557 Hejsan, jag är ny här på forumet och jag behöver lite hjälp.

Jag körde av en axeltapp på boggien på min Volvo/Hemek SM 958E nu i helgen och undrar var man kan få tag i en utbytesdel.
Som jag förstår det så måste man byta hela boggie-vaggan, korrekt?

Var kan jag få tag i en ersättningsdel någorlunda kvickt?

MVH/ Johan



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Axeltapp Volvo SM958E -73

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49576 Kan du inte ordna med bild så vi ser vad det handlar om för grejjer som gått sönnder.

Avatar Fallback

Re: Axeltapp Volvo SM958E -73

Lövis  
#49584 Borde ju gå att svetsa.
Bilder vore bra.

Avatar Fallback

Re: Axeltapp Volvo SM958E -73

Thorsholm  
#49593
Henrik K skrev:Kan du inte ordna med bild så vi ser vad det handlar om för grejjer som gått sönnder.


Lövis skrev:Borde ju gå att svetsa.
Bilder vore bra.


kan ta bilder till nästa helg men vet inte om det är till så stor nytta, det är en axeltapp som gått rakt av bara...

boggievaggan eller boggielådan som en del säger är samma som använts på en del av volvos dumprar från samma tid, en axeltapp i var ända av en fyrkantsbalk den ena bromsad, den andra inte, mitt på balken sitter en lagrad axel mot ramen och en "A-ram" med hydrauliken till robsonrullarna. Axeltapparna är inte utbytbara.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Axeltapp Volvo SM958E -73

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49611 Varför skulle det inte gå att byta endast en tapp..
Bara å varva sta slipmaskin och sen fram med svetssen å sy dit en ny tapp.

Avatar Fallback

Re: Axeltapp Volvo SM958E -73

Thorsholm  
#49615
Henrik K skrev:Varför skulle det inte gå att byta endast en tapp..
Bara å varva sta slipmaskin och sen fram med svetssen å sy dit en ny tapp.


Anledningen till att jag hellre byter ut hela enheten är att jag har maskinen ca 6 mil ifrån min verkstad så om jag ska byta ut bara tappen så får jag ändå montera bort hela vaggan, köra hem den, byta tappen, lasta skiten igen, köra ut vaggan till maskinen igen och montera ihop allt på plats, bättre då att snabbt leta upp en ny del eller snarare en bättre begagnad del och snabbt montera den så att jag kan köra ut färdigt och sen kan jag ägna ledig tid till att renovera den gamla vaggan.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).