Verkstan

hembyggd klipp...

25 inlägg 16190 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106000 Vad har du för storlek på gripen? Funderar på en klipp till minigrävaren och tänkte då ha typ en 0,08 grip då maskinen inte är alltför stor.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106028 det är en grip från en farma vagn, gissar på 0.12 eller nått... men den kunde ha fått varit lite större/starkare;)

   TS
Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106032 Är den mycket för klen? Vad har du för grävare att köra med, storlek?

Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

Rolfo  
#108318
nutte skrev:ja tycker det iaf;)... har väl inte klippt mkt utan mest för skojs skull på eget för att slippa köra med röjsågen å sen släpa ihop virket...


Hei nutte,

såg di tråd nå først. Hva for gravemaskin har du? jeg har jo tenkt på det samme, å lage en klipp, men ikke funnet tid og anledning ennå. Har du sett på Naarva 1000-23, kesla 23g, kesla 18g. De koster jo noen penger..

Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108321
roten skrev:Är den mycket för klen? Vad har du för grävare att köra med, storlek?



Jag har en 5 tonnare, komatsu pc45 å gripen är lite i svagaste laget tycker jag, men å andra sidan så funkar det som det är å det går nog att "trimma" lite om man skulle vilja... Ja ska se om ja kan få nån bild när den kommer på maskinen igen, det händer inte allt för ofta men ska försöka iaf;)

   TS
Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108907 Gummilarver antar jag.? Hur går en sån i skogen? Ska byta så småningom men vet inte riktigt vilken storlek det blir, velar lite. Men som tur är så är det inte dags än på en stund.

Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108916 Ja har gummilarver JA! dom är inte bra i skogen, men lyfter man sej i ställe för att vrida larverna så går det ganska bra, annars vill dom gärna hoppa av... ja skulle vilja ha stålband... Men börjar man räkna så äre lika bra att byta upp sej i grävmaskin till en som är färdig me stålband å fräshare... iaf när man har en sån "gammal" maskin som jag har;)...

   TS
Användarvisningsbild

Re: hembyggd klipp...

stegmaster  
#108955 Stållarvar funkar helt ok.
Men nu när det er riktig fruset i marken skulla man haft påsvetsad stålklakkar.
Jag har kjört rundt på detta hygget med en 4,5t grävare med stegmaster aggregat, men igår blev det tvärrstopp i granfeltet längst til vänster på bilden. Fanns ingen möjlighet att larva sig tilbaka til var grävaren står på bilden.
Fikk kopla av aggregatet och setta dit en smalskopa, och sedan dra sig upp.
Så en stödfot av någon typ skulla man haft i just detta fallet, men så er det detta med ekstra vikt på små maskiner. :???:
Hadda inte varit nåt problem utan frosten i marken.
Kan tillägga at det er mycket brantare i värkligheten enn som syns på bilden.

Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108974
stegmaster skrev:Stållarvar funkar helt ok.
Men nu när det er riktig fruset i marken skulla man haft påsvetsad stålklakkar.
Jag har kjört rundt på detta hygget med en 4,5t grävare med stegmaster aggregat, men igår blev det tvärrstopp i granfeltet längst til vänster på bilden. Fanns ingen möjlighet att larva sig tilbaka til var grävaren står på bilden.
Fikk kopla av aggregatet och setta dit en smalskopa, och sedan dra sig upp.
Så en stödfot av någon typ skulla man haft i just detta fallet, men så er det detta med ekstra vikt på små maskiner. :???:
Hadda inte varit nåt problem utan frosten i marken.
Kan tillägga at det er mycket brantare i värkligheten enn som syns på bilden.
Foto0056.jpg


Jag läste nånstans.... tror det va på maskinisten.net... Där det disskuterades "dubbar" till grävmaskiner... Å tydligen så kan man använda sej av samma dubbar som väghyvlar brukar ha på sina schaktblad dom är utbytbara å skulle därför vara perfekta till att ha på stålband så man kan ta av dom på sommaren å sen skruva tillbaka på vintern...

   TS
Avatar Fallback

Re: hembyggd klipp...

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109035 Ja då får man leta maskin med stålband då. Lär nog använda den en hel del i skogen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar