Verkstan

vatten i oljan

8 inlägg 6394 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vatten i oljan

biogurun  
#47172 Jag har problem med min TL 90 då det är vatten i transmisionsoljan.
Ventilpaket för lastaren fryses ihop. Räcker det att byta olja eller måste man försöka att tappa hydraul tuberna, paket osv. med olja. Jag har nydligen köpt denna traktor så hur vatten har kommit in i oljan vet jag inte.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: vatten i oljan

matz  
#47179 belasta (kör som f**n) så oljan blir het..så dunstar vattnet bort :wink:

Avatar Fallback

Re: vatten i oljan

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47185 Tappa ur oljan överalt, traktor och maskiner.
Hade en Valmet 703/4 själv, den var så att det bildades mycket kondens.

Användarvisningsbild

Re: vatten i oljan

mattias  
#47203 Hej
Är du säker på att det inte är vajrarna från spaken till ventilpaketet som fryser. Det gjorde det på brossans valmet med ålölastare. Drog man då för hårt så gick spaken sönder :sad:

Avatar Fallback

Re: vatten i oljan

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47306 Kontrollera färgen på transmissionsoljan.
Den får inte vara missfärgad.
Glöm inte filterna om oljan behöver bytas.
Kör inte med förorenad olja, det kan blir mycket dyrare än ett olje och filterbyte.

Användarvisningsbild

Re: vatten i oljan

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47310
mattias skrev:Hej
Är du säker på att det inte är vajrarna från spaken till ventilpaketet som fryser. Det gjorde det på brossans valmet med ålölastare. Drog man då för hårt så gick spaken sönder :sad:

Det har jag sett hos en bonde, han fick byta en plastmoj i spaken nån gång ibland.

Användarvisningsbild

Re: vatten i oljan

Cruiser_no1  
#47633 tja jag skulle nog köra in maskinen i nån varm verkstad låta den stå i några dar så han värmer te sig o sen tömma oljan.
oljan o vattnet skiktar sig ju o vattnet ska lägga sig i botten. men endast om den stått ett tag. annars blandar sig oljan med vattnet igen om du kört med den. :wink:

Användarvisningsbild

Re: vatten i oljan

Valmet860  
#55582 Vi har tre taktorer med Trima och Ålö lastare och nästan alla brukar frysa till ibland i vajrarna till hydraul paketet. :sad:
Man kanske kan ta lös vajrarna och hänga upp dom så att fukten rinner ur och smörja på ordentligt.
Om de nu inte är Hydrauloljan som är dålig då är de nog bäst att byta så fort som möjligt så inget hinner ta skada.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).