Verkstan

Trycker ut kylarvätska?(valmet 832)

6 inlägg 10356 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trycker ut kylarvätska?(valmet 832)

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46299 Tänkte idag att passa på att skota,nu när det äntligen blivit lite kallt.
Dock gick detta mindre bra,eftersom "reservskotaren" inte ville riktigt,efter att ha fått på nästan full lass så gick han varm.

Verkar trycka upp vattnet till expansionskärlet,så det blir fullt och sen rinner det ut.
Så jag lät den svalna medans ja hämtade glykol och fyllde på,gick i kanske fem liter.
Körde ut och lasta av och in igen och börja lasta på några gripar,märkte att den verkade trycka ut lite vatten igen eftersom det blev vattenånga runt maskinen och temp. mätaren började gå upp igen.
Lät den svalna lite och skruvade sedan bort termostaten och hittade en spricka i slangen till "hyttvärmepaketet",så jag kortade ner den lite.(tänkte det kasnke var där det läckte). Fick på fullt lass och rullade ut och lastade av,stängde av maskinen(som inte var för varm enligt temp mätaren) och märkte att det kom en liten stråle från "evakueringsröret"(vet inte vad de heter,men det som sitter i överkanten där iaf) på expansionskärlet.

Har haft detta problem en gång tidigare(förra våren),även då när det var lite kallt,men vi har kört en del med maskinen innan när det varit någon minusgrad utan problem(tidigare i veckan och förra veckan). Förra gången det krånglade blåste jag ur kylan rejält och så,men jag tror inte det hade så stor effekt,för jag har för mej ja hade problem även efteråt. Men sen slutade det bara och har kört maskinen utan några problem av det sen dess.

Vad kan detta bero på?? maskinen är alltså en valmet 832 och motorn är väl en 411ds(har ja för mej den heter)



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Trycker ut kylarvätska?(valmet 832)

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46343 Topplockspackning,klassiskt valmetfel 8)

Användarvisningsbild

Re: Trycker ut kylarvätska?(valmet 832)

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46349
Simba skrev:Topplockspackning,klassiskt valmetfel 8)


Jag är inne på exakt samma att det är packningen som gett upp oxå.

Tryck i kylsystemet så att vattnet far ur kan endast bli genom att anntingen koker motorn eller så går komp ut i kylsystemet.

Avatar Fallback

Re: Trycker ut kylarvätska?(valmet 832)

nybliven mekaniker  
#46718 Tjena

När man byter toppackningen så ska man också kolla foderhöjden, ganska noga.
För ca en månad sedan gjorde jag iordning en scania ds 14 motor som tryckte vatten, tog ut de två misstänkta cylindrarnas spridare och då slutade det bubbla när man startade snabbt. stressade och la dit nya packningar utan att mäta, tryckte vatten igen. Rev av igen, mätte foderhöjden och den var fel, fick schimsa foderlägena. väldigt vanligt på volvo motorer, har varit på swecon innan, nästan standard när det gjordes motorrenoveringar att man fick fräsa och schimsa foderläggena. Men jag vet ej på valmet motorer.

Rev ner en jd (-02) motor i fredags som började bubbla först efter typ någon minut eller så. Man kommer nog aldrig att råka ut för exakt samma grej som mekaniker, man måste vara beredd på allt och framförallt ta det lungt.

Lycka till

MVH/Daniel

Avatar Fallback

Re: Trycker ut kylarvätska?(valmet 832)

Mahg  
#46768 Ett vanligt fel på äldre valmetmotorer som beror på läckage mellan cylinderfoder och blocket. Vill minnas att det åtgärdas med en extra tätningsring på fodret. Om fodret måste bytas eller om man kan svarva ett extra spår vet jag ej.
Jag tror Valmet förbättrade konstruktionen i slutet av 80-, början av 90-talet.

Avatar Fallback

Re: Trycker ut kylarvätska?(valmet 832)

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46789 Jo,men då blanda dom kylarvätska i motoroljan,men -03 nångång så kom en extra "böjning"på topplockspackningen som gör att dom håller bättre,Commonrailarna är bättre gjorda.
När man river loss toppen kan de va så lite fel så man inte ser det,vanligtvis runt 2-ans hål.
Topplocksbultarna behöver inte bytas,klarar åtminstone 3 byten,men längdmåten ska kollas,se till att putsa noga i botten av bulthålen :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).