Verkstan

Dax att svetsa bandklackar

12 inlägg 7679 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dax att svetsa bandklackar

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36669 Snart kommer ju vintern så det är väl dax att svetsa nya klackar på banden.
Frågan är ju bara hur man ska svetsa, har tidigare bara haft eco track och på dom får man ju inte svetsa påkortsidan på klacken men nu har vi skaffat eco of där klackarna sitter på diagonalen. Undrar hur ni brukar svetsa på dessa för att undvika att plattan spricker?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41304 När ja svetsat band nån gång så ha ja no bara bränt dit dom me ordenlig ström me MIG:en bara.. en sida i taget så de får kallna emellan svetsade no runt hela klacken då... tror ja tappade 2 eller 3 st första gången ja gorde de... de va ecotrack som satt på en 1088XL

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41306 Det bästa å säkraste så ring Olofsfors.

Har för mig på Eco trac så fanns det rekomendation om att man skulle värma upp plattan till typ 150 grader innan man började svetsa.
inte svetsa dom på kortsidan heller.

Men ta du å slå en pling till dom.
Fråga även vad dom rekomenderar för svets elektrod om du kör med det.

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41322 höll till utomhus förra vintern , och svetsade mag 250AMP med banden på
ingen förvärmning , visserligen hade maskin stått inomhus .. men där sitter alla taggar kvar , och bandens kammar visar inga sprickor ännu :?:

Avatar Fallback
Tobias  
#41324 kan meddela att eftersom jag svetsar olofsfors band dagarna i ända så kan jag säga att man ska man INTE svetsa när tvärjärnen är under rumstepmratur. visst det går men risken för sprickor ökar nåt fruktansvärt. Vi svetsar brodden runtom när vi göra banden men står det att man inte ska göra det i fällt i svetsinstruktionen så gör inte det.. Eftersom vi svetsar alla broddar på en gång så hinner dom ju svalas av lite mellan varje sida. svetsa inte hela brodden på en gång utan gör 2-4 stycken åt gången. men mitt tips är att följa instruktionen hur vi gör på verstaden är en annan sak då är allt rent (fritt från rost, jord, färg och liknande.) pluss att vi har förmodligen lite bättre utrustning än vad dom flesta av ni har. Vi kan ju även luta och vinkla svetsbänken så vi alltid har perfekt svetsläge, kan ju vara svårt att få bra svetslägen när man har banden på maskinen eller lösa på golvet.

Men som sagt följ instruktionen det är utprovat och ska funka...

Avatar Fallback

Re: Dax att svetsa bandklackar

orre  
#42689 En fråga:
Jag har sett ett par Baltic-band 700 x 22,5 på Blocket. Problemet är att jag har 500 x 22,5 :oops:
Min tanke är att "korta av" plattorna så det passar.
Är detta att rekomendera ?

Avatar Fallback

Re: Dax att svetsa bandklackar

Tobias  
#43545 Nej. tvärjärnen är pressade så att de ska passa ett 700 däck så kortas det av till ett 500 så blir det nog inte bra.. kommer att slira och jävlas. plus hur ghade du tänkt få lös dom från kroken utan att göra skrot av kroken eller tvärjärnet? Ring olofsfors och häör om dom har nåt begagnat inne.. dessa blir reparerade och ombroddade innan dom säljs vidare.

Avatar Fallback

Re: Dax att svetsa bandklackar

orre  
#43552 Tanken var att kapa bort ca 200 mm mitt på plattorna, därmed skulle yttersidorna med länksystemet lämnas orörda.

Avatar Fallback

Re: Dax att svetsa bandklackar

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43755 spricker garanterat !

   TS
Avatar Fallback

Re: Dax att svetsa bandklackar

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43786 jag håller nog med , ...det är dömt på förhand att misslyckas , tyvärr ...

Avatar Fallback

Re: Dax att svetsa bandklackar

Tobias  
#44102 Kommer aldrig att gå kan jag lova då tvärjärnen som går av beror oftast på sprickbildningar kring bordsvetsningen om du då kapar av järnet och skarvar det går det av handlöst.. tänk på att det är inget blötjärn du ska svetsa i det är ju faktiskt härdat till 500 brinell redan...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).