Verkstan

Vilken batteriladdare är bra?

5 inlägg 5526 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken batteriladdare är bra?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492831 Har använt CTEK laddare länge men då en av laddarna gett upp och ny skulle införskaffas så funderade jag om det fanns alternativa fabrikat.
Fick tips om TecMate som säljer Optimate.
Köpte en Optimate 6 som klarar större batterier.
Är mycket nyfiken om det finns fler som har Optimate och vad ni tycker om denna.

Det finns ju fler fabrikat.
Vad använder ni för laddare och varför just det fabrikatet eller modellen?




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vilken batteriladdare är bra?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492948 Intressant ämne!

Sist köpte jag efter mycket letande faktiskt en på Biltema.
Hade gärna köpt något "riktigt märke", men CTEK verkar dominera marknaden totalt så det är svårt att hitta nåt vettigt alternativ.

CTEK är ju bra så länge dom fungerar, men jag har tappat räkningen på hur många som gått sönder för oss.
Verkar inte spela nån roll hur mycket man betalar för dom heller, dom går sönder ungefär lika fort i alla fall, känns rent av som att dom billigare modellerna är ett bättre val i det avseendet.

Avatar Fallback

Re: Vilken batteriladdare är bra?

axwell  
#493023 Kör med ctek på mindre batterier och en äldre "Intelligent"Biltema 8 A på större som jag är nöjd med.
Bilteman kräver 2 Volts motspänning, Ctek som är 10 år nyare anger inget värde.

Ungefär så här ser min äldre Biltema ut.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000040408/

Jag har fått byta båda batteriklämmorna på Biltemas.

Avatar Fallback

Re: Vilken batteriladdare är bra?

bgl  
#493037 Nu har ju CTEK hittat på så många modeller att det är lika svårt att välja bland dom som att välja fabrikat över huvud taget!
Laddningssättet är i princip lika för alla moderna laddare men den som har AGM-batterier bör använda en laddare som har ett programval med något högre laddningsspänning.

Avatar Fallback

Re: Vilken batteriladdare är bra?

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493059 Exide är bra grejer https://www.batteriexperten.com/sv/arti ... v-15a.html

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).