fre 19 jan 2018, 18:53#492563
det är alltid ett ganska stort startmoment eller ja, vilofriktion och förlusterna i en transmission äter upp en god del både när det står still och rullar.
Frekvensare brukar ha en boost som man kan lägga på (ström, är det väl?).
Från stillastående har en elmotor inte så stort moment men motorleverantörerna brukar räkna rätt. Så startmomentet ska väl blivit förstått hoppas jag.
Asynkronmotorer är inte bra för att starta med motstånd från noll. Det är nog ditt problem.
90w känns litet och utväxlimgen stjäl mycket.
Prova boost annars ska du gå upp i motor.
Max vrid ger ju en asynkronmotor just kanske 5% under "synkrona" varvtalet dvs en 2 polig motor går obelastad i teorin 3000r/min (50Hz x 60 sek/min) mem där ger den svagt moment. Bromsar man ner den till ca 2850 brukar det vara max moment. Magnetiska eftersläpningen (gummisnodden) är liksom som mest utdragen mellan stator och rotor utan att "kugga över". Då ges som mest dragkraft på rotorn. Bromsar man mer stoppar man motorn.
Bromsar man redan från stillastående (din applikation) är det tufft att jobba sej upp till typ 2850 varv. En elmotor är dålig på det (asynkronmotor).
4 polig halverar varvtalet från motorn 1500 r/min (1420--1450 v max moment) osv. 6/8-poliga finns också men inte så vanliga. Poltalet menar jag inte påverkar momentet nåt särskilt.