Verkstan

Bredda "bakvagn" till skogsvagn

241 inlägg 71960 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#486823 Vet inte exakt, men problemet uppstår någon stans runt 40l/min tror jag. Klossar jag armarna så att rullarna får snurra i fria luften så händer det inte förrns vid ett högre flöde, kanske knappt 60l/min. När det blir "konstigt" så stannar nästan rullarna och trycket hoppar upp ca 50bar, till kanske 175bar. Så det är inte maxtryck (200bar) och alltså inte tryckbegränsaren som löser ut. Armarna får ett ökat tryck, detta syns om man kollar noga samt att en av träklossarna jag la mellan klövs.

Men det är ju bara åt ett håll det inte fungerar som det ska. Bakåt fungerar allt klockrent. Det kan väl inte påverka om vi växlat slangarna ut till motorerna? Blir väl bara annan rotationsriktning? Verkar ju som att något stoppar oljan från att komma ut till motorerna som den ska.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486838 Känns rätt logiskt att de skulle vara flödesdelarn, annars skulle de typ bägge drivmotorerna ha nåt fel i ena riktningen.
Antar att flödesdelarn sitter lite trångt till för att skifta utgående till motorerna?

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#486842 Klarar inte flödesdelaren flöde från båda håll?

Att båda motorerna är fel på känns långsökt. Blocket med flödesdelaren och allt ligger i centralröret och är väl den svåraste att komma åt, måste lossa en hel del slangar och dra bak det. Däremot så är det en slangskarv halvvägs mellan röret och vaggorna, så där är inte så svårt att byta plats om det nu skulle göra någon skillnad.

Hydraulschemat är över själva blocket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#486844 Skulle det kunna bli någon form av "krock" vid flödesdelaren? Att oljan inte klarar tillämpa kugghjulsprincipen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486852 Nä den ska klara båda riktningarna
Går bådas motor slangar direkt till blocket eller sitter de ett T ut till dom?
100 på att ingen slang hamnat fel typ att in o utgående port skiftats

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Krister_81  
#486861 Kolla upp på själva blocket vad patronventilen heter "fullständig beteckning", en snabb sökning på typbeteckningen i shemat visade att flödesdelaren inte släpper igenom så värst mycket olja.Kan vara så att flödet e för stort för denna ventil.
.Krister

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#486904
gnisten83 skrev:Nä den ska klara båda riktningarna
Går bådas motor slangar direkt till blocket eller sitter de ett T ut till dom?
100 på att ingen slang hamnat fel typ att in o utgående port skiftats

Efter blocket sitter inga mer förgreningar eller dylikt. Förgreningen sker i blocket. Det T som syns på bilden är bara för bromsen.
De enda slangarna som skulle kunna vara växlade är ut till motorerna, och det enda som borde hända med det om jag tänker rätt är ju att de snurrar åt motsatta hållet. Blir väl samma effekt som att köra drivningen framåt eller bakåt. Skulle någon annan slang blivit växlad skulle det inte fungera alls, och vi var väldigt noga med färgmärkning och att följa hydraulschemat.

Krister_81 skrev:Kolla upp på själva blocket vad patronventilen heter "fullständig beteckning", en snabb sökning på typbeteckningen i shemat visade att flödesdelaren inte släpper igenom så värst mycket olja.Kan vara så att flödet e för stort för denna ventil.
.Krister
Har inte lust att plocka ut det före jag hört från Weimer också. Men det är ju en möjlighet att det är så. Fast Weimer rekommenderar ju 40-60l/min till drivningen. Och om ventilen är för liten borde det inte uppstå problem åt båda håll då? Och vilket håll är det som fungerar om man tänker på hur oljan går genom ventilen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#488618 Om jag läser schemat rätt så är det ett hål på 1mm mellan höger och vänster sida precis efter flödesdelaren. Skulle detta kunna påverka så att det blir problem när oljan går baklänges genom ventilen?


Har nu hunnit köra en del med knappstyrningen samt stopp via broms. Helt fantastiskt! Bara trycka på knappen för rätt riktning och sedan köra och använda ramstyrningen samtidigt utan några som helst problem. Och när det är dags att stanna så trampar jag bara ner koppling och broms så stannar allt och jag behöver bara tänka på att lägga traktorns växel i friläge. Speciellt skönt är det när man kör upp för någon brant backe och skall stanna i denna. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#488623 Kan tillägga att jag skiftat slangarna ut till motorerna så att det fungerar felfritt framåt istället då det för tillfället behövs drift mest framåt. Men vi måste få det att fungera bra åt båda håll snarast. Får höra om Weimer kommit fram till något efter nyår.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489020 Vet du om du har problemet när du har tryck på A eller B porten ?
Menar att i ena läget ligger flödesdelarn före motorerna och och i andra läget efter dom.

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#489032 Kan inte svara på rak arm, men kan säkert ta reda på det. Jag tänker att problemet borde uppstå när oljan går "bakåt" genom flödesdelaren, då skall ju två flöden samlas till ett vilket i mina öron låter mer problematiskt. Men jag kan ha fel. Märker även att kör man snabbare än driften så är det som det ska åt ena hållet att rullarna studsar på däcken och inte går ner. Men åt andra hållet går de ner ändå och det är ju inte rätt. Har en känsla av att problemet är större vid kall olja. För tillfället undviker jag att använda driften åt "problemhållet".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#491979 Har idag fått en ny patronventil att prova med. Får se när vi hinner byta den. Är ju så att vi måste plocka ut blocket ur centralröret, vilket inte är helt enkelt. Skall vara samma ventil som sitter i nu. Skulle visst kunna vara så att tillverkningstoleransen är sådan att det kan bli fel även om ventilen borde klara flödet. Vad jag kan läsa ut skall den vara avsedd för 25-60l/min så det bör inte vara något problem. Fullständigt nummer på ventilen: "040501008550000-R930000091", står även 40/16 på skallen.

Ett annat problem som visat sig är att armarna tar i däcken något när de går ner max. Detta Har Weimer "löst" med att lägga till en kugg på rullen och därmed göra den lite större. Men det anser jag egentligen vara fel. Vad jag räknat fram får jag i teorin ut ca 2000kp dragkraft med nuvarande rulle, och klenare vill jag inte ha, gör kanske bara ca200kp att byta till större rulle, men tycker ände det är fel väg att gå. Har kollat på armen och funderat. Tror att det bästa är att modifiera armen lite och vrida motorn 45°, då är jag ganska säker på att den kommer gå fritt utan några som helst problem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

stegmaster  
#491999
JohannesG skrev: Detta Har Weimer "löst" med att lägga till en kugg på rullen och därmed göra den lite större. Men det anser jag egentligen vara fel. Vad jag räknat fram får jag i teorin ut ca 2000kp dragkraft med nuvarande rulle, och klenare vill jag inte ha, gör kanske bara ca200kp att byta till större rulle, men tycker ände det är fel väg att gå.

Hur mange olika rullar gör egentlig weimer???
Vil minnas stora rullan har 16 ribbor (15,5" hjul), den mindre 14(17" hjul), och du har vel 11, eller??
Så då gör dom en som har 10( 22,5 hjul) ochså, eller??
(min Kesla har forövrig 9 ribbor på rullen til 17" hjul, dom med 22,5" hjul har 10)

Hoppas dina problem lösas nu med ny patronventil. :ympray

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#492001 Vad jag vet gör de ingen med 10. 22,5" har lite annat mönster än Weimers övriga, så det går inte bara räkna ribbor. Dock är det samma som Moheda med fler. Min är ju första med 22,5" hjul, så de missade väl att prova ordentligt. Första exemplaret är ju alltid lite barnsjukdomar på. Men som jag ser det så får man även vara med och påverka lite då, och det är ju kul. :grin: Urban är bra att prata med, så allt löser sig säkert.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#493659 Nu har jag fått bytt ventilen. Men problemet kvarstår. Någon som har en aning om vad som då kan vara fel? Tycker inte det borde vara något fel på nya ventilen. Tycker inte det borde ha med toleransen i tillverkning att göra egentligen då problemet uppstår vis relativt lågt flöde. Redan vid ca 40l/min eller drygt det. Då skulle toleransen vara på ca30% och det kan jag inte tänka mig att det är så illa tillverkat.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).