Sida 5 av 17

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Postat: sön 12 nov 2017, 20:04
av JohannesG
Ja, det blir åtskilliga timmar i verkstan. En fundering bara när vi ändå diskuterar detta med CE-Märkning. Hur håller Jobos byggsats CE-Märkningen? Man kan ju inte veta säkert vad det är för någon som köper, kan ju vara någon som inte alls kan svetsa. Eller ingår inte detta i märkningen?

Har nog inte skrivit slutgiltiga mått på kärran. Den är nu mätt vid hjulen 247cm, som planerat. Vet flera som säkert tycker detta är väldigt brett, men som diskuterats tidigare så vinner man en hel del i stabilitet. Och det väger i min mening tyngre. Har provkört på några trängre ställen och märker ingen större skillnad mot gamla boggin som var ca 227cm om jag kommer ihåg rätt. Det som märktes mest, både vid krankörning och vid körning är att vagnen blivit markant stabilare. Trodde inte att 11cm på vardera sida skulle göra så stor skillnad i stabilitet. Vikten har kanske ökat något också, men inte något enormt mycket.

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Postat: sön 12 nov 2017, 20:31
av gnisten83
Nu när vagnen blitt så mycket bredare kunde du har en starkare kran :D

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Postat: sön 12 nov 2017, 21:04
av JohannesG
gnisten83 skrev:Nu när vagnen blitt så mycket bredare kunde du har en starkare kran :D

Ja en starkare kran står på önskelistan, men man kan inte få allt på en gång. 3060 må vara lovordad av många, men det är egentligen en för klen kran för att sitta å en 12-tonare enligt mig. Nu med drivningen kommer vi i alla fall fram till vissa ställen som förr inte var möjliga. Och det är ett stort framsteg redan där.

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Postat: sön 12 nov 2017, 21:44
av gnisten83
Var lite försiktig med att sätta din större kran än vad centrumbalken var tänkt för av Movi.
Ja drivning på vagnen är ett lyft som man inte vill va utan när man väl provat :-BD
När jag hittade min i början av 90talet blev de ett jättelyft iom bm650 bara är 2wd så blev skillnaden mellan halva lass till fulla lass utan att fastna för skitsaker :lol:

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Postat: mån 13 nov 2017, 10:25
av JohannesG
Ja det är nog bäst att inte köpa alldeles för stor, i så fall får man väl skaffa stödben bara för att spara vagnen. Eller om det finns något sätt att förstärka alltihop. Största kranen man kunde få på den tiden var 4567. Betydligt starkare än 3060, men idag finns det många kranar som är ännu starkare, och längre.

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Postat: fre 17 nov 2017, 19:12
av JohannesG
Ett par bilder från dagens körning.

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Postat: fre 08 dec 2017, 00:00
av JohannesG
Här hade jag inte kommit upp över huvud taget om det inte vore för driften. Och även enormt tacksam att vi valde broms också. När traktorn glider neråt med låsta hjul är det skönt att kunna broms kärran också, då har det än så länge alltid stannat. Drivningen tuggar på bra, även om jag ännu inte kunnat hårdtesta den med riktiga timmerlass. Håller på och kör ut mestadels ris från ena sidan av en ledningsgata ca 300m, brant stenigt och nyckelbiotop. Grövre än 30cm i brösthöjd är topphugget så allt ligger huller om buller. Och ledningen är inte trädsäker ändå. Men de är så vissa vill ha det. Många har förespråkat att gräva ner den, men det är visst omöjligt, sägs det. Blir inte förvånad om de gräver ner den om några år.

Skulle vilja sätta någon skyddsplåt över rullarna, vid ett par tillfällen har grenar lindat sig, och det känns inte riktigt bra. Någon som har en bra idé?

Tycker inte riktigt bilderna gör det helt rättvist, det är till och med jobbigt att gå uppför här.


Bytte ut filmen till en med bättre färg

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Postat: fre 08 dec 2017, 08:11
av 80-90
Vilken spak har du till driften ?? Den som fjädrar till noll läge då man släpper den ?? Eller den som låser fast i läge ??

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Postat: fre 08 dec 2017, 09:21
av JohannesG
80-90 skrev:Vilken spak har du till driften ?? Den som fjädrar till noll läge då man släpper den ?? Eller den som låser fast i läge ??

Den som fjädrar tillbaka. :sad: Är lite jobbigt när man vill köra ramstyrningen samtidigt. Pratade med Urban om detta, men han sa att de för att kunna friskriva sig från diverse problem inte levererade en spak som låste sig. Eller har du andra uppgifter? Jag funderar dock på att göra något med låsande reläer så att driften aktiveras med spaken, och förblir inkopplad tills man trycker på en stoppknapp eller bromsar, och eventuellt även när man trycker ner kopplingen. Och givetvis en möjlighet att stänga av denna funktion.

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Postat: fre 08 dec 2017, 11:44
av 80-90
Jag har den återfjädrande jag med !! Tycker det är hopplöst !! Men vet inte hur man skulle lösa det på vettigt vis !! Urban sa det samma till mej

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Postat: fre 08 dec 2017, 11:53
av källshult
jag har en moheda 101 med drift och det är en vippströmbrytare med fasta lägen

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Postat: fre 08 dec 2017, 11:59
av 80-90
källshult skrev:jag har en moheda 101 med drift och det är en vippströmbrytare med fasta lägen

Ligger det med nån nödstopp ??

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Postat: fre 08 dec 2017, 12:02
av källshult
nej . kan ta en bild på den i kväll och det är ftg moheda som har gjort så

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Postat: fre 08 dec 2017, 12:07
av 80-90
källshult skrev:nej . kan ta en bild på den i kväll och det är ftg moheda som har gjort så

Vore toppen :-bd

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Postat: fre 08 dec 2017, 12:40
av JohannesG
Denna ser enormt lik ut den vi har från Weimer, med skillnaden att Weimer bryter fyra poler. Kanske går att byta ut själva spaken, men jag tycker att 443kr är lite i saftigaste laget. Strömbrytare 3 lägen