Verkstan

Bredda "bakvagn" till skogsvagn

241 inlägg 71716 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Hema  
#467785 Antagligen därför som vissa vagnars stakar är synligt böjda inåt med 10-20grader? Men på en stel vagn utan styrning vill jag inte ha den bredare än dragfordonet.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467800
bengt.a skrev:Inte ovanligt att tillverkare smalnar av bakändan vid 500 hjul jämfört med 400 hjul, för att de inte ska sticka utanför stakarna, bland annat Moheda, tycker inte det blir stabilare då, bättre bärighet ja. Har en tidig Utnäs, mm byggd kopia av Moheda, med 500 hjul som sticker lite utanför stakarna, väldigt stabil.

Bild? :-b

Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Klazzon  
#468079 Vet inte men det känns som om det är ett stort fokus på boggivagga och bankar? Ytterligare ett förslag är att skippa att "den i princip passar rakt på". Dela centrumröret på bakvagnen i mitten i färdriktningen, cadda upp och skär ut (laser/vatten) två plåtar i 10-12mm med uttag för bankarna mm. och bocka dem som två C (eller U vilket man väljer) ett övre och ett undre. Du kan då även cadda en svetsgeometri som är mer fördelaktig, svårt att förklara men se hur övergången ser ut på ex. bom/sticka på en grävmaskin. Grövre plåt tror jag inte blir bra pga. sprickrisker om det blir för stumt. Detta sätt borde även göra det ganska enkelt att bevara dina nuvarande vinklar oavsett vilka du tycker är viktigast [emoji3] Ditt centrumrör får du sedan bredda motsvarande genom distanser. Som sagt ytterligare ett amatörförslag men jag hade nog gett det en seriös tanke! [emoji4]

Vänligen Magnus

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#474543

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#480261 Det är väl på tiden att jag rapporterar hur det gick.

Det jag trodde skulle vara svårt att skära loss öronen med hållare var väldigt enkelt. Mätte ut och ritade exakt var jag skulle skära så jag kom mitt is svetsen. Sedan var jobbet igång. Breddade 11cm på båda sidorna. Lade 10mm plattjärn hela vägen från sida till sida.

Fick slipa lite i stakhållarna för att få i dem då Weimers stakar är någon milimeter tunnare.

Tog upp hål både fram och bak i ramen för slangarna. Detta var på ett sätt det svåraste att få ihop slangarna på ett naturligt sett. Nu hoppas jag bara att de håller länge så jag slipper byta eller skruva på de som ligger i centralröret.

Ventilen för drivningen monterades på ett vinkeljärn under kranpallen väl skyddat och vid service låssas hela vinkeljärnet med två skruvar och allt kan komma ut.

Som ni kanske läst i en annan tråd så är det trångt vid tappen, men det gick precis att få på växellådan, och så vände vi pumpen uppocksner på lådan så blev det helt okej med plats. Bara vid vissa dikesöverfarter eller liknande som det kan vara bra att kolla extra noga. Pumpen ger 75l/min vid 540varv på tappen. Kör på ca 1000motorvarv, får då ut ca 40l/min. Driften behöver en del flöde, speciellt eftersom lägsta växeln på traktorn är relativt snabb. Har en flödesdelare som delar av flödet till kranen så jag kan ställa hastigheten på denna, funkar bra.

Tanken byggde jag så den passar efter grinden samt att jag fortfarande utan problem kan vika ihop traktor och kärra 90°.

Driften verkar än så länge hålla vad den lovar, inga problem att flytta ekipaget på någorlunda plan mark, vilket är skönt när jag inte har dubbelkommando. Testade på ett stället där jag inte kom upp med diffspärrarna i och kedjor på alla hjulen, och där klarade jag nu ta mig upp utan kedjor, men utan diffspärrarna var det omöjligt. Sist jag var uppe där fick pappa vinscha upp mig med Vimeken. Mer hårdtest av driften kommer.

Ett stort tack till @Morgan Nordin som har varit till bra hjälp när jag har varit osäker.

Lite bilder och film:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

stegmaster  
#480269 Riktig fint fiksat, Johannes :-bd

Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480272 De ser ut som du fått ihop en lyckad hybrid istället för att köpa helt ny vagn :-BD
Kan bara hålla med dej att orginalet är för smal, därför gick den bort i mitt vagnssökande.

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

paan14  
#480359 Grymt! Det är ju en lysande idé. Kanske något wiemer, kts, farma mfl borde plocka upp o produktifiera, alltså göra konverteringssatser för de som vill ha drift på sin befintliga vagn. Du har inte lite bilder på hur hydrauliken drogs och hur det är kopplat?

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

totte  
#480360 Synnerligen välgjort arbete, vad man kan se av bilder och video! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bredda

JohannesG  
#480402
paan14 skrev:Grymt! Det är ju en lysande idé. Kanske något wiemer, kts, farma mfl borde plocka upp o produktifiera, alltså göra konverteringssatser för de som vill ha drift på sin befintliga vagn. Du har inte lite bilder på hur hydrauliken drogs och hur det är kopplat?

Det tycker jag också. Kanske inte passar alla, men för den som har kunskap och tycker det är kul kan det vara bra. Jobo ST75 finns ju i byggsats, och det är ett långt mer avancerat projekt än att byta ut en färdig bakvagn och ordna slangdragning och ventiler. Men jag vet inte hur det funkar med CE-märkning och andra sådana saker. Men det borde gå att lösa.

Skall ordna lite mer bilder på slangar och sånt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480406 CE märkningen är nog den största haken, du själv kan ju användaren den men ingen anställd och ev köpare engång i framtiden kan ha åsikter.
Weimers ev CE märkning faller dels för du kapat i den o Movis för de har en annan bakände...

Användarvisningsbild

Re: Bredda

svampbob  
#480410
JohannesG skrev:
paan14 skrev:Grymt! Det är ju en lysande idé. Kanske något wiemer, kts, farma mfl borde plocka upp o produktifiera, alltså göra konverteringssatser för de som vill ha drift på sin befintliga vagn. Du har inte lite bilder på hur hydrauliken drogs och hur det är kopplat?

Det tycker jag också. Kanske inte passar alla, men för den som har kunskap och tycker det är kul kan det vara bra. Jobo ST75 finns ju i byggsats, och det är ett långt mer avancerat projekt än att byta ut en färdig bakvagn och ordna slangdragning och ventiler. Men jag vet inte hur det funkar med CE-märkning och andra sådana saker. Men det borde gå att lösa.

Skall ordna lite mer bilder på slangar och sånt.


Jag var och hälsade på i JOBOs fabrik härom veckan och det känns som en fin produkt. Vad jag hörde så är det väldigt få som köper byggsatsen utan nästan alla väljer ett färdigbyggt aggregat.

Användarvisningsbild

Re: Bredda

JohannesG  
#480411
gnisten83 skrev:CE märkningen är nog den största haken, du själv kan ju användaren den men ingen anställd och ev köpare engång i framtiden kan ha åsikter.
Weimers ev CE märkning faller dels för du kapat i den o Mowis för de har en annan bakände...

Ja, CE-märkningen på min vagn är ju helt borta nu. Men om någon skulle ta upp konceptet blir det ju i så fall mer bolt on och då blir det kanske lättare att fixa märkningen. Det går ju även om man vill att lägga en uppochnervänd U-profil för slangarna ovanpå centralröret och sedan dra ut dem genom grinden så behöver man inte kapa över huvud taget i något om man vill. Men jag är inte så insatt i hur märkningen fungerar.

svampbob skrev:Jag var och hälsade på i JOBOs fabrik härom veckan och det känns som en fin produkt. Vad jag hörde så är det väldigt få som köper byggsatsen utan nästan alla väljer ett färdigbyggt aggregat.

Kan tänka mig det. Många som köper aggregatet vill nog bara köra och inte skruva och svetsa. Sedan beror det nog på vad det är för person som köper, vilken kunskap och skicklighet som finns. Men tycker absolut att det är intressant att det går att köpa en byggsats. Lego för vuxna som sedan kan användas för mycket mer än bara lek.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480419 Om du köper 2 maskiner o bygger ihop dom som en enhet så ska den CE märkas på nytt då som en enhet.
Som byggare får du plocka fram maskindirektivet och gå igen konstruktionen o sen intyga att allt är säkert(finns konsulter som fixar den konstruktiongranskningen) :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

källshult  
#480454 Jobo byggsats. Var lite intresserad av det när dom visade det på elmia skog 2015. Dom har mycket bra byggistruktioner men har för mig att det tar ca 200 timmar att bygga den själv och prisskillnaden var mellan 30 och 40 tusen och då är det kanske bättre att köpa en färdig och köra 200 timmar i skogen. För min del så har jag bar tid att vara i skogen på helger och kvällar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).