Verkstan

Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

60 inlägg 24757 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

Blondin 750  
#489809 Nu har jag beställt en icke-original ventil för att få en 3:e funktion på min 900. Om bara UPS sköter sig borde den vara hemma i nästa vecka.
Firman jag beställt från var tillmötesgående att sälja utanför Tyskland vilket inte alla verkar vara. Beställningen får hanteras manuellt och går inte genom web-butiken.
https://www.tecparts.com/hydraulik-und- ... b-7-22840/

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

JohannesG  
#489818 Skall bli intressant att höra hur det fungerar sen då. :-BD Det är ju inte ens halva priset av en begagnad från swedmog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

JohannesG  
#499360 Hur har det gått med ventilen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

Blondin 750  
#499366 Den ligger på hyllan i verkstan och mognar lite.. 🙂 Jag ska försöka få ta på en orginalspak först innan jag ger mig på monteringen. Prioriteringsordningen är ju också given nu när det är vinterföre, skogen går först! 🌲

Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

JohannesG  
#499391 Helt rätt att prioritera skogen. Önskar bara det var lite tjäle här, ligger en sån där vit fillt över allt, så kylan har problem att nå ner.

Men en spak smider du väl till själv utan större bekymmer?

   TS
Avatar Fallback

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

Blondin 750  
#499410 Självklar fixar jag väl en spak, om det bara handlar om funktion, men det måsta vara lite original-look på grejorna och då är det ju enklare att skaffa en beg av Johan. Det måste ju nööördas lite.... 😉
Hur har det för dig med ditt ventilpaket?

Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

JohannesG  
#499415 Har inte gjort något mer med den än. Den verkar fungera om än inte tillfredsställande. Används så lite som möjligt. Och så skadar det inte att höra hur det går för dig 😉. Kan ju prova att slipa sliden MYCKET försiktigt, men troligast blir det byte av sektionen. Hur lång leveranstid var det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

Blondin 750  
#499416 Själva lev.tiden var bara ett par dagar men du får beställa först, vänta på att få fakturan via mejl, betala till bankkonto och sen så skickar de när betalningen är på deras konto. Tog kanske en vecka allt som allt. Tyvärr var det lite snålt med emballaget, dåligt med fyllning i kartongen, så det hade skramlat runt i paket.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

JohannesG  
#548695 Har inte blivit gjort något mer, men grunnar över detta problemet ibland. Får se om det till våren eller något går att lösa, helst med befintlig ventil.

Hittade dock en intressant sak. Till synes samma ventil som du Blondin 750 köpte från Tyskland finns hos Kramp som också det är tyskt, gick ju ihop med Grene så inga problem att beställa hem. 3360kr är det pris jag får fram, dyrare än din, men långt billigare än original. https://nordic.kramp.com/store/se/sv/item/SVA19142

   TS
Avatar Fallback

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

Blondin 750  
#548793 Hmmm…. 🙂 Det verkar som att det gått ett år sedan sist...och ventilen ligger kvar i hyllan och är nog väl mogen att montera nu. Jag tillverkade faktiskt fästen för kopplingarna för två veckor sedan och mellandelen mellan ventilen och orginalspaken är också tillverkad så det går framåt med myrsteg. Jag var faktiskt på väg att montera förra veckan men jag behöver nog beställa nya o-ringar till de övriga ventilerna innan jag demonterar ventilblocket. Det blir slangar mellan ventil och uttag och en alternativ placering av dessa då orginalutseende drar med sig en massa rördragning för korrekt placering i rätt ordning bak.
Jag är ganska säker på att det är samma ventil, numret verkar bekant. Det priset du fått fram går säkert att justera en smula.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

JohannesG  
#549226 Jo tiden går. Väntar med spänning på bilder när det är monterat och klart 😀 Har du koll på om den är med eller utan kick-backfunktion?

Finns det någon vettig värmeisolerande/reflekterande duk man kunde klä konsolens insida med? Sommartid kommer en hel del värme från lådan som döljer ventilpaketet. Samma på båda traktorerna, så ingen onormal värmebildning vad jag kan förstå. Ventilerna borde ju egentligen sitta luftigt under hytten med stag upp till spakarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

Blondin 750  
#549239 Det enklaste är väl att jag får "tummen ur " och monterar ventilen så att jag kan utvärdera om det var ett bra köp eller ej, och det har kommit uppåt på prioriteringslistan och ligger inom en snar framtid, men....Gårdagens snö och blåst gjorde tyvärr ordentligt våld på mina 1:a-gallringar med massor av snöbrott. MORR!! Nu ska jag inte förivra mig och städa på direkten, det kan ju komma mer snö, men jag ska kontakta försäkringsbolaget i morgon till att börja med.
Angående värmereflekterande isolering så tror jag att du hittar det på vilken välsorterad biltillbehörsfirma som helst. Helt klart en bra tanke att isolera kåpan.

Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

totte  
#549260 Nåt sånt här kanske: https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000017199

Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

JohannesG  
#549262
totte skrev:Nåt sånt här kanske: https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000017199

Tack! Funderat på den. Är ju ganska billigt att prova. Om ventilpaketet är säg 50°C så vill man se till att inte plåten i hytten blir mer är yttertemperaturen, 20-25°C, eller vad det nu råkar vara för temp på sommaren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Krånglande hydraul-ventil MB trac 1000 -85

JohannesG  
#569333 Idag blev det till slut dags att göra något med ventilen.

Var flera faktorer som gjorde att det blev av just nu. En av dem att spaken för lyften sakta skruvat upp sig och nu hade det hunnit bli så illa att det blev akut. För att komma åt skruven måste man plocka bort allt så att ventilpaketet blir synligt samt lyfta toppen på sektionen för lyften. Rengöring av skruv och gängor samt en klick Locktite så ska den nog sitta kvar 10 000timmar till.

Nu plockade jag upp locket och sliderna igen. Inspekterade noggrant. Möjligen mikroskopiska repor. Kändes helt fel men tog det finaste slippappret jag hade och tog två försiktiga varv på den sliden som verkade kärva. Återmonterade och tycker mig ha uppnått tillräcklig funktion. Helt perfekt är det inte, men fullt bruksdugligt. Inget som kommer hindra mig från att använda sektionen. 😀

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).