Verkstan

Guppande lyftarmar MB trac 1000

42 inlägg 14595 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#455080 Men hur skulle den fungerat i så fall? Röret går in, genom "tornet" ut, gör en u-sväng, genom T-kopplingen med lock och sedan vidare.

Han inte iväg och skaffa kopparbrickor i lördags så jag kan passa på att fråga vilket som är bäst:
Original sitter det vad som ser ut som aluminiumbrickor, den undre med lätt koniska innerkanter. Skall jag köpa aluminiumbrickor, kopparbrickor eller en sån där bricka med typ en o-ring i?

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

Blondin 750  
#455082 vilken tätningsbricka du väljer spelar nog inte så stor roll, tredobrickans största fördel är väl att den oftast kan återanvändas utan åtgärd till skillnad från kopparbrickan, som i sin tur är mer förlåtande på skadade/fula/ojämna tätningsytor innan den komprimeras. Alu-brickans fördelar har jag aldrig förstått... :lol:
Vilken funktion ventilen har vet jag inte, det står inte nåt i boken, så antingen ringer du Johan på Swemog eller så stillar du nyfikenheten på egen hand genom att skruva sönder den. :D

Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#455085
Blondin 750 skrev:vilken tätningsbricka du väljer spelar nog inte så stor roll, tredobrickans största fördel är väl att den oftast kan återanvändas utan åtgärd till skillnad från kopparbrickan, som i sin tur är mer förlåtande på skadade/fula/ojämna tätningsytor innan den komprimeras. Alu-brickans fördelar har jag aldrig förstått... :lol:
Vilken funktion ventilen har vet jag inte, det står inte nåt i boken, så antingen ringer du Johan på Swemog eller så stillar du nyfikenheten på egen hand genom att skruva sönder den. :D


Okej, då köper jag nog kopparbrickor som jag tänkt från början. Brukar köpa ett par extra, så någon gång kanske man får ihop ett hyfsat sortiment.

Inte så viktigt att veta vad ventilen gör. Onödigt att skruva när det inte finns ett problem. För: "If it ain't broke, don't fix it".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#455284 Med nya kopparbrickor håller det tätt nu. :grin:

Har dock fått ett oväntat problem. Spaken måste vara mycket längre ner än förut för att armarna ska sjunka ner helt. Jag har inte gjort någon justering. Det enda jag gjort som jag tror kan påverka är att jag tog loss och oljade in där mellanarmen vrider sig. Verkar som att den nu vrider sig mer än förut. Sitter bara med en skruv och stor bricka samt ett chims, inget stopp vad jag kan se. Är lite osäker på vad jag skall göra för att få det rätt igen. Kanske justera reglerstången och ändlägesbrytningen (wire)???

Ett annat problem jag upptäckt är att ett öra som sitter nere vid infästningen för dragarnarna gått av, örat hör ihop med avkänningen för dragkraftsregleringen. Alltså det inre örat. Tror inte detta har något med tidigare nämnda problem att göra, har troligen inte märkt något då vi inte brukar använda dragkraftsreglering. Tror ni detta är svetsbart? Ser ut att vara gjutet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

Blondin 750  
#455352 Det finns gjutna detaljer som går att svetsa, är du osäker på materialkvalite´ så testa att slipa lite i biten och kolla gnistorna, det brukar ge en liten hint, jämför med nåt som du vet är svetsbart.
Ebay-sidan ja länkade till brukar bjuda på mycket bra uppslag i jakten på både nya och begagnade delar. Envetet letande, Google-translate och Pay-pal löser problemet. Vill du göra traktorlivet enklare (och tråkigare) så köp en Valmet, då vet du att delarna finns att hämta kl 07 dagen efter.... Jag har både-och....och den röda står fortfarande med vikplogen kopplad. :lol:
Jag hade lagat det trasiga fästet, smort alla leder, kollat eventuella glapp och efter det gjort en ordentlig grundinställning enligt de bilderna jag scannade in. Hoppas du får fart på vrålåket! \M/

Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#456393 Örat svetsades av en bekant som är riktigt duktig på sådant. Det är gjutstål, och inte gjutjärn. :-BD

Har hållit på halva dagen idag och försökt göra en grundinställning av trepunkten men får inte riktigt till det. Får återkomma med rapport om hur det gick. Hittade minst ett fel som påverkade att den plötsligt lyfte tidigare. Det saknades en låssprint i tryckstången som gjorde att denna kunde trycka längre än tänkt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#456416 Gjorde en PDF av instruktionerna för lättare användning:
(6.8 MiB) Nerladdad 594 gånger

   TS
Avatar Fallback

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

Tosca  
#456424 Lägg den i biblioteket också är du snäll, bra att ha alla manualer samlade på ett ställe.

Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#456461
Tosca skrev:Lägg den i biblioteket också är du snäll, bra att ha alla manualer samlade på ett ställe.

Har gjort det nu.

Nu är allt inställt och fungerar klockrent. Återkommer senare med lite mer detaljer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#456496 En av anledningarna till att jag inte fick till det igår var att fjädern som håller armen mot excenterskivan var borta, detta gjorde att den inte alltid ville ligga helt mot. Dessutom råkade jag missa ett steg som gjorde att det blev konstigt. Nu fungerar det perfekt, testade att höja och sänka till samma djup några gånger och det stämde på millimetern. Detta har även varit ett problem förut att man inte riktigt kunnat lita på vart lyften stannar. De två stora felen som spökade var alltså att ett spännstift i tryckstången saknades samt fjädern som håller armen mot excenterskivan var borta, även att mellanarmen kärvade tidigare påverkade det hela. Guppandet kvarstår dock, men det felet sitter ju i ventilen, får ta det när jag får tid efter vilken prioritet saker har.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#456738 Någon råkar inte ha en sprängskiss över ventilen för lyftarmarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Guppande lyftarmar MB trac 1000

JohannesG  
#513638 Efter att vi justerat in mekaniken för lyftarmarna på 1000 har jag med tiden upptäckt att 900:an inte är perfekt, vilket man trodde när man inte provat något bättre.

Det är inga problem med att den sänker till fel höjd, det stämmer på millimetern. Men när man ska lyfta är det som ett glapp eller dödläge där det inte händer något för att sedan hända för mycket. (På 1000 kan man smyga mjukt och försiktigt både uppåt och neråt) Sänka kan man göra mjukt och fint, där stämmer det precis, det är bara uppåt problemet blir. Har kollat genom och smort upp alla leder så inget är fel där vad jag kan se. Enligt guiden så är det ventilens neutralområde som behöver justeras, men det står inte hur, står att det ska en Bosch-sercvicestation göra. Någon som har koll på hur detta görs? Borde ju finnas liknande på andra traktorer. På ett sätt känns det som att det inte är speciellt komplicerat, fast ändå väldigt komplicerat.

Detta är väl ingen jätteviktig sak, men man stör sig på det, främst när redskap ska kopplas. Och vissa saker som behöver smygköras.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).