Verkstan

Skogs o vakkoja på hjul.

8 inlägg 17176 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogs o vakkoja på hjul.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435618 Tänkte bygga mig en liten skogskoja som även kan funka som vakkoja om jag vill. Kravet är att den ska kunna dras överallt där traktorn kan köra utan att ramla isär. Tänker att jag ska ställa ut den på hösten där jag tänkt hugga o den ska stå så den inte syns från vägen. Tänkte kunna lämna typ kombidunken o sånt i den.

En bilkärra som nog aldrig kommer bli iordninggjord får bli grunden. Sitter en obromsad fjädrad axel på där lagren skurit.
Köpte 4 hjulnav med opelhålning på Jula för 199:- st.
Svarvat en hylsa som ska svetsas i en boggilåda som ska träs på axeltappen o hållas på plats med orginalmuttern, sen smörjnippel o fett. Så blir riktigt lyxigt med både fjädring o klättrande boggi.
Fjädringen är väl överkurs men nu sitter den där så det får va så
Storleken blir 1.40 x 2.50.
Inne blir det en sittbänk utmed ena långsidan o fällbar bordsskiva på andra väggen. Små öppningsbara fönster ovan bordsskivan.
En gammal fotogenkamin från en SMV husvagn har jag som ska fixa lite värme.




Magnus M



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Skogs o vakkoja på hjul.

Vardon  
#435625 Gör ett litet "uthus" på baksidan där du kan låsa in ett elverk för att dra micron med

Avatar Fallback

Re: Skogs o vakkoja på hjul.

nattuggla86  
#435630 Kul! Mer projekt på Skogsforum.

Användarvisningsbild

Re: Skogs o vakkoja på hjul.

totte  
#435634 Skojigt projekt! :-BD

Avatar Fallback

Re: Skogs o vakkoja på hjul.

Amatörhuggare 62  
#435702
Under produktion
Färdig.
Axeln är från ett lastbilssläp, från 50 talet.
Jämför man med dagens, vilken skillnad.
Utveckling.
Jag byggde en vakkoja, ej skogskoja.

Avatar Fallback

Re: Skogs o vakkoja på hjul.

Amatörhuggare 62  
#435759
Här ser man fönstret.
En knaver som håller stängt.
Talja i taket, ett minirep.
Drar man i det.
Och sätter öglan på en liten krok
Sträckmetalltrappa.
Så man inte slår ihjäl sig.
Fullmåne klaff över fönstret.
Och stege t automaten
Tog några inspirationsbilder.
När jag ändå körde förbi.

Avatar Fallback

Re: Skogs o vakkoja på hjul.

Elmhult  
#626135 Såg den här tråden nu och delar med mig av min griskoja. Byggd på en gammal balvagn.

Din koja var mycket smidigare. Mitt bygge råkade spåra ur lite. Inget man flyttar sådär bara... :roll:

Avatar Fallback

Re: Skogs o vakkoja på hjul.

Førland  
#626171 Byggde en rastkoia til vedproduksjonen/sagbruket.bygget den hjemme og transporterte den til vedplassen bak på pallegafler(lange).ingen problem å løfte i 3 pkt men toppstången klarte ikke dra inn koia så den ville bare tippe bak,satte en stropp rundt hele koia og fram i lasteren.
takplatene satte jeg på når koia var på plass.
På vei til vedplassen
Smidigt å snikre innendørs,kledning er osp ,all material er saget på kara sagen og fra egen skog

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).