Verkstan

byta däck på bilen

38 inlägg 18234 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

byta däck på bilen

ForestOps  
#421453 tja!

så jag tänkte byta däck på min v70 nu på morgonen. så jag tog fälgkorset som ligger i bilen och hissade upp den sen när jag skulle lossa bultarna så märkte jag att de sitter väldigt hårt och jag har dragit åt båda hålen utan att de släpper, så till frågan.. vilket håll är det egentligen man ska dra för att lossa bultarna?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: byta däck på bilen

hfab  
#421454 Motsols @ForestOps
Motsatt håll mot klockan

Avatar Fallback

Re: byta däck på bilen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421457 Och man lossar med fördel bultarna ett halt varv eller så innan man hissar upp den.

Användarvisningsbild

Re: byta däck på bilen

Vardon  
#421458 Nu vet jag du har för fälgkors, men ett järnrör att förlänga med är trevligt.

Avatar Fallback

Re: byta däck på bilen

jannee  
#421462 Klappa till bultarna med en slägga, men se till att du inte skadar något annat :grin:
Förlänger du fälgkorset med ett järnrör bör du ha någon som håller i korset, finns annars risk för att du skadar bultskallen. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: byta däck på bilen

ÅsaNisse  
#421529 Har du ett riktigt fälgkors och förlänger med ca ½m till handtag för vänsterhanden och trampar på den andra änden med vänsterfoten samtidigt som du klappar till med slägghammaren på ytteränden av fälgkorset så ska det mycket till om inte en hjulbult lossar. :grin:
Se bara till att det är fritt bakom dig när du drattar på ändan. :lol:

Användarvisningsbild

Re: byta däck på bilen

JensSkoog  
#421535 Om man inte har en mutterknackare, så är det bästa köpet man kan göra en hjulmutternyckel
på Biltema, 74,90, katalog: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ck/?page=2
Den är förlängbar och mycket bättre än alla typer fälgkors. :wink:

Avatar Fallback

Re: byta däck på bilen

jannee  
#421537 Den videon du Jeans hänvisar är rent åt helvete. Grabben gjorde exakt så och TRYCKTE upp tröskellådan vilket innebar att det ej gick att varken öppna eller stänga dörren utan att ta till grovt våld. :oops:
Bilen är av SAMMA märke som visas i filmen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: byta däck på bilen

JensSkoog  
#421543
jannee skrev:Den videon du Jeans hänvisar är rent åt helvete. Grabben gjorde exakt så och TRYCKTE upp tröskellådan vilket innebar att det ej gick att varken öppna eller stänga dörren utan att ta till grovt våld. :oops:
Bilen är av SAMMA märke som visas i filmen :mrgreen:

Tänkte inte på videoen, men på hjulmutternyckelen :wink:

Min "pojk" gjorde exakt det samma som din på sin BMW nu i november. Rost
hade försvagad fäset för den donkraft som följer med bilen,
och under lyfting gick det riktigt illa :surp:

Avatar Fallback

Re: byta däck på bilen

Elfving  
#421561
ForestOps skrev:tja!

så jag tänkte byta däck på min v70 nu på morgonen. så jag tog fälgkorset som ligger i bilen och hissade upp den sen när jag skulle lossa bultarna så märkte jag att de sitter väldigt hårt och jag har dragit åt båda hålen utan att de släpper, så till frågan.. vilket håll är det egentligen man ska dra för att lossa bultarna?

Bästa sätt att göra jobbet:
Parkera bilen, helst på hård yta utan lutning. Dra åt handbromsen. Bär fram vinterhjulen och lägg rätt hjul vid rätt hörn på bilen. Ta fälgkorset eller ännu hellre ett stort spärrskaft (50 cm eller längre, funkar även med järnrör på fälgkorset) och lossa varje hjulbult ett halvt varv, riktning mot klockans riktning. All standardskruv sedan urminnes tider är gängad på detta vis, gäller även hjulbultar. Lägg stor omsorg vid att inte skada bultskallen, hylsan skall i samtliga ögonblick greppa bultskallen helt i bultens längdriktning. Det är normalt att det smäller och hugger när du lossar dem. Hissa upp bilen endera med medföljande pajasdomkraft (läs I-boken angående hur domkraften skall användas) alternativt använd garagedomkraft och plankbitar som mellanlägg. lösgör bultar och skifta däck. Fortsätt på alla fyra ställen tills samtliga däck är bytta.

Användarvisningsbild

Re: byta däck på bilen

JensSkoog  
#421563 En liten sak som jag alltid gör vid varje hjulbyte är att ha lite fätt på alla bultar
innan jag skruvar på muttrarna - då går det bättre nästa gång. :wink:

Senn får man komma i håg att efterstrama lite efter några mil.

Avatar Fallback

Re: byta däck på bilen

jannee  
#421565 Inte fett väl :?:
Kopparpasta eller silverpasta ska det vara :grin:

Avatar Fallback

Re: byta däck på bilen

Elfving  
#421570 Fett fungerar alldeles utmärkt i det syftet, handlar bara om att smörja gängan till bultarna.

Användarvisningsbild

Re: byta däck på bilen

JensSkoog  
#421572 Koppar eller silverpasta är ju "Rolls Royce edition", men om man inte har det för handen, så
gör alla typer fett stort skil när man ska skruva upp efter ett halvår. :wink:

Användarvisningsbild

Re: byta däck på bilen

Äboda  
#421575 Glöm inte att efterdra hjulbultarna. Tappat däck vid två tillfällen. I synnerhet aluminiumfälgar kan vara luriga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).