Verkstan

Patu kran 202t läckande rotator

16 inlägg 8039 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Patu kran 202t läckande rotator

Sture Andersson  
#382524 Nån som har reparerat en rotator ,som läcker olja



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Patu kran 202t läckande rotator

Sture Andersson  
#382526 Var lite kort i frågan ,vad är det för typ av tätning ,är det nån ide försöka eller bättre köpa helt ny

   TS
Avatar Fallback

Re: Patu kran 202t läckande rotator

Sture Andersson  
#383475 Lyfter fram den här igen om det är nån som vet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Patu kran 202t läckande rotator

haltegarden  
#383477 Hade inne kärran (203t) på verkstan i förra veckan, en av två o-ringar hade gått.
Nu sitter det en ny packningssats där.
Vet inte riktigt vad det kostade dock var han tydlig med att det var värt att packa om istället för att byta.
Hade tänkt göra det själv men ville ha hjälp med en annan sak så han fick ta detta samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Patu kran 202t läckande rotator

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383478 Någon Indexator har man haft isär någon gång. Satan fullt med grejor i en sån och tunna pappersringar som är mariga att få dit utan att sabba dem. Idag skulle jag köpa en utbytes.

Avatar Fallback

Re: Patu kran 202t läckande rotator

Hansborg  
#383488 Här har jag en reparationstråd på Maskinisten. :mrgreen:

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=84&t=17990

Användarvisningsbild

Re: Patu kran 202t läckande rotator

halvproffs  
#383525
Sture Andersson skrev:Nån som har reparerat en rotator ,som läcker olja


Har du kollat så det inte är en koppling som läker? Blev själv lurad en gång på droppet vid rotatorn innan jag kollade noggrannare.

Användarvisningsbild

Re: Patu kran 202t läckande rotator

loppan  
#383569 Det är väl en finrotor fr7 skulle jag tro.
Sen det ut som en vingmotor inuti.
Det sitter troligen en vanlig axialtätning i den,minns ej riktigt då det var något år sedan.
Ta loss den och lossa alla insexbultarna runtom.
Den måste då sitta i skruvstäd på samma håll som den hänger så ej vingar och fjädrar ramlar ut.

Avatar Fallback

Re: Patu kran 202t läckande rotator

Sture Andersson  
#383590 Tack för svaren,får bli att riva isär den när jag är färdig i skogen och med veden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Patu kran 202t läckande rotator

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434475 Lyfter tråden då min finn rotor börjat strula.. Har dels läckage från grip tappen men har också under sista veckan märkt att den går tungt och att det hugger till i slangarna nån gång per varv man snurrar.. stannar inte längre på direkten alla gånger och det retar gallfeber på en.. är den värd att fixa? Är en 15år gammal finnrotor fr7

Avatar Fallback

Re: Patu kran 202t läckande rotator

mikael_s  
#434486 Det är rätt enkelt att plocka isär den och se hur det ser ut. Kan vara en fjäder till en vinge som har gått. Eller något som gjort repor. Att polera till de tätande ytorna och byta packningar kan göra underverk. Packningssats fanns i alla fall tidigare hos Weimer for 300:-
Samtidigt får man väl en ny motsvarande rotator för 3000:- så huruvida det är värt att reparera är nog från person till person att avgöra. Jag köpte en ny, och renoverade den gamla :)

Användarvisningsbild

Re: Patu kran 202t läckande rotator

Kjell S - II edition  
#434491 Samma här... fast jag har inte renoverat den gamla än. Stillestånd dyrare än ny. :)

Avatar Fallback

Re: Patu kran 202t läckande rotator

snurra  
#434882 Haft isär min flera gånger, de tätningsringar som sitter på axel värms med varmt vatten så de blir mjuka, ta isär så att ni kan kolla så att alla fjädrarna som trycker ut vingarna är hela, var 2 fjädrar som givit upp på min, sen så finns det flera trådar med detta om ni söker på forumet här, lycka till

Användarvisningsbild

Re: Patu kran 202t läckande rotator

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435002 köpte en baltrotor istället.. så om någon är sugen att meka finns en finnrotor till salu billigt ;)

Avatar Fallback

Re: Patu kran 202t läckande rotator

snurra  
#435335 Varför köpte du en ny @nelson, min är 10 år äldre :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).