Verkstan

Behöver viss info om 933 för ett legobygge

11 inlägg 6644 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Behöver viss info om 933 för ett legobygge

side  
#380505 Tänkte att "hemmabygge" och tekniska specifikationer var passande (mod får flytta tråden till ev. rätt ställe)

Jag är i full färd med att bygga en ganska stor avancerad Lokomo/Timberjack 933 clambunk i technic lego och har gjort klart det mesta i chassi, midja, axlar och boggies. Har testat motorisera den men när den ska klättra uppför en liten brant så börjar bakboggierna vrida upp sej när det uppstår motstånd och vill helst snurra runt helt om den får fortsätta...

Har några frågor och skulle uppskatta om någon kunnig tog sej en tid och förklarade en del grejer.

1.vad menas med "balancerad" boggie? är det nån sorts elektrisk kontroll, eller fjädring? eller nåt annat som styr?
2.kan boggierna snurra runt helt eller tar det stopp efter ett antal grader? och kan man låsa dom helt stumma?
3 hur set drivningen inuti boggiena ut? är det tex kardan fram till hjulen eller är det drev längs med efter varandra?
4.vad är det för sorts diff? antar att det iaf inte är en torsen eftersom den har diffspärr.
5.kan man manuellt låsa midjan/kransen från att rotera eller tar det helt enkelt stopp efter ett visst antal grader, eller kan den teoretiskt vrida sej obegränsat? (om det inte vore för hydraulslangarna)



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Behöver viss info om 933 för ett legobygge

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380762 Är ingen expert men ska försöka att ge dig lite ledtrådar.


1. Du tänker nog på klättrande boggie. klättrande boggie?.
2. Dom tar stopp efter ett antal grader.
3. Vissa har kedjor i boggilådorna andra har drev hela vägen till hjultappen. Äldre maskiner har en kardanaxel till differentialen (Bakaxelklump) och därifrån går det en axel ut mot boggilådan. Vissa maskiner har hydrostatiskt drivning och då bör väl motorn sitta i närheten av hjulet med slangar/rör dragna dit.
4. Vacum/el/tryckluft/mekanisk rörelse av en hylsa som låser hjulparen.
5. Det sitter en hydraulcylinder som låser midjan från att rotera vid lastning. Finns det ingen sån kan det vara en bromsskiva som på en bil som sköter låsningen. Tror att Woodtiger har haft den på sin första skotare.

Användarvisningsbild

Re: Behöver viss info om 933 för ett legobygge

Micke r  
#380773 Har du någon bild?
Det Vore kul att se för inspiration då jag själv håller på att bygga en Jd 1270d i lego technic. Jag har dock endast hunnit bygga en boggilåda[emoji1]

Avatar Fallback

Re: Behöver viss info om 933 för ett legobygge

side  
#380803 Tack för infon, T24! angående "balancerad" boggie syftade jag på denna artikel http://s7.postimg.org/4hkz542cb/lokomo_933c_info_2.jpg
tyvärr så beter sej mitt bygge precis som det dåliga exemplet; 0-100%! så det skulle vara intressant att veta hur mekaniken ser ut för att motverka detta.

Micke den är just nu isärplockad i delar/moduler för ev. småfix... har bara tillgång till ldd/lxf filen, men den är långt ifrån klar mkt återstår tex klämbunken, kranen, en del paneler, samt den där plogen/bladet fram. Taket på maskinen är tänkt att innehålla en massa pneumatic switchar så det kommer bli en mardröm att dra alla slangar... blir väl en 8 st pneumatic cylindrar när(om) den blir färdig :D

ska försöka få fram en bild om nåra dar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver viss info om 933 för ett legobygge

Micke r  
#380806 Jag har för mig att inuti boggilagret så sitter en kuggarnas på insidan och där i sitter en planetväxlel som ingående drivaxeln går in i. Jag kan kolla sprängskissen på min maskin sedan

Användarvisningsbild

Re: Behöver viss info om 933 för ett legobygge

machonisti  
#380819 Tyngden i en "riktig" skogsmaskin gör att den börjar slira innan den vrider upp. I vissa fall vid oländig terräng eller vid problem som nedkörning osv då specialsituation råder kan man märka tendensen du berättar om.
Boggilådan är en stum konstruktion med kugghjul eller kedjor. Diffen hittar du där den traditionellt finns. Före axlarna ut till boggin.
Häftigt koncept. Byggde lego själv som ung. Minns att jag med 80 talslego funderade ut fjädring, 4-hjulsdrift och styrning innan sånt kom ut som byggsats.

Avatar Fallback

Re: Behöver viss info om 933 för ett legobygge

side  
#380922 Jo jag vet precis hur dom ser ut med axel/diff i mitten, och boggierna byggde jag med en massa drev efter varandra(här chansade jag) det var mest mekaniken jag ville vara mer säker på, men skoj att jag nailade det iaf hyffsat :D Och macho du har en poäng där, kan man tycka! å andra sidan borde mer tyngd göra att det INTE slirar, men det är säkert som du säjer då man inte direkt kan jämföra en stålkonstruktion med ett plastbygge, skalenligt är ju den riktiga maskinen bedydligt tyngre.

Micke kommer ditt bygge att bli litet, stort, eller mittemellan? mitt kommer landa på över 2000 bitar ;) och maskinen blir väl närmare 70 cm lång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver viss info om 933 för ett legobygge

Micke r  
#380985 Den blir ganska stor 60 cm och fullt fjärrstyrd. Svängbar hytt som följer kranen. Ska göra en h210 kran. Agregatet blir pneumatiskt styrt och resten blir motorer. Ska försöka göra En växellåda med hög och låg vagnsdrift.
Bygget kommer ta ca 1,5år om jag får tiden att räcka.

Avatar Fallback

Re: Behöver viss info om 933 för ett legobygge

Hema  
#380993 Oj, riktigt seriöst alltså. Lycka till och hoppas på att man kommer få kunna följa byggandet i tråden.

Avatar Fallback

Re: Behöver viss info om 933 för ett legobygge

side  
#382110 Enda bilden jag kan vaska fram i daxläget... har faktist hunnit NÄSTAN så långt med bygget, synd att inte pneumatic finns i ldd programmet :( men taket måste ändras lite, å så tycker jag vändskivan för kranen sitter lite för högt upp, och boggierna blev lite för breda, men här gäller hållbarhet och funktionalitet framför utseende. Ni som kan maskiner, kom med synpunkter! har jag glömt nån specifik detalj?
Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver viss info om 933 för ett legobygge

side  
#512735 Bara kranen kvar nu... förresten roterar klämbanken helt fritt eller kan man låsa den i ett visst läge, eller t.om rotera den från hytten?
Bild

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).